3 630 läst ·
23 svar
4k läst
23 svar
Flytta ut elcentralen?!
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
om jag inte har fel så innebär väl att
BB1 så får du sätta/flytta upp nån armatur och nån brytare /uttag på en grupp som redan finns..........
sen får du väl koppla in apparater fast å koppla loss dem
men att vara i central får du inte vara......*L'
BB1 så får du sätta/flytta upp nån armatur och nån brytare /uttag på en grupp som redan finns..........
sen får du väl koppla in apparater fast å koppla loss dem
men att vara i central får du inte vara......*L'
Jag skulle inte vilja ha gruppcentralen utomhus, framförallt inte med tanke på skadegörelse eller inbrott. Varje gång man är bortrest skulle man vara orolig att någon varit där o stängt av strömmen till både värme och frys.
nu blir det väl inte kallare än -25° i Örebro mo, men här i norra Sverige så kan man ju undra hur en jfb funkar/eller inte när det kryper ner under -40°?
jag har råkat ut för en industrielektriker som kopplat om i en central jag monterat, jordfelsbrytaren löste ut så han byglade den samt kopplade bort nollan!! anledningen var att jfb bröt när en svets slogs på- felet berodde på att jord och nolla låg ihop i svetsen. han hade även sagt till ägaren av maskinhallen att han inte förstod sej på jfb- men koppla kunde han tydligen!!
så bara för att man jobbar som elektriker så kan man inte allt.....
jag har råkat ut för en industrielektriker som kopplat om i en central jag monterat, jordfelsbrytaren löste ut så han byglade den samt kopplade bort nollan!! anledningen var att jfb bröt när en svets slogs på- felet berodde på att jord och nolla låg ihop i svetsen. han hade även sagt till ägaren av maskinhallen att han inte förstod sej på jfb- men koppla kunde han tydligen!!
så bara för att man jobbar som elektriker så kan man inte allt.....
är BB1 lägsta behörigheten? vad finns det efter det då BB2, 3? och sen AB??Elinstallatören skrev:
BB2 är den "lägsta" behörigheten.
BB1 omfattar bägge styckena och BB2 det sista stycket.
* uppsättning och flyttning i befintlig gruppledning av enstaka ljusarmatur, installationsströmställare och uttag med tillhörande kablar.
* fast anslutning och losskoppling av maskin, apparat, bruksföremål eller annan anordning med tillhörande styrregler-, säkerhets- och indikeringsdon samt förläggning och anslutning av kablar tillhörande donen.
Källa elsäkerhetsverket.
BB1 omfattar bägge styckena och BB2 det sista stycket.
* uppsättning och flyttning i befintlig gruppledning av enstaka ljusarmatur, installationsströmställare och uttag med tillhörande kablar.
* fast anslutning och losskoppling av maskin, apparat, bruksföremål eller annan anordning med tillhörande styrregler-, säkerhets- och indikeringsdon samt förläggning och anslutning av kablar tillhörande donen.
Källa elsäkerhetsverket.
Jag har sett väldigt många lantbruksfastigheter där hela centralen sitter monterad på ytteväggen, ofta 3 eller fler plåtskåp med diazedsäkringar, dom lär inte vara speciellt köldkänsliga
Men även här får man ju ta hänsyn till förändrad karakteristik vid kyla.
Dom plåtskåpen jag tänker på är även låsbara med hänglås, frågan är om det är snyggt med ett sådant på utsidan av stugan...
Dom plåtskåpen jag tänker på är även låsbara med hänglås, frågan är om det är snyggt med ett sådant på utsidan av stugan...
Klicka här för att svara