de gamla bussningarna bestod av en stålhylsa med gummi rund om och hos mig gick gummit sönder nästan med en gång så att det blev stål mot stål = oljud!
de nya består av en oval stålplatta i botten som skruvas fast och sedan en stor "gummiblåsa" uppepå där pumpen fästs. dessa bussningar är väldigt flexibla, kan gunga pumpen ca 2-3 cm fram och tillbaka. GRYM skillnad i ljud !!
 
OK, nu måste jag in i skåpet o kolla upphängningen där, kanske det är lösningen på mitt lågfrekventa buller.

Kjell G
 
Min gamla tråd har visst vaknat till liv igen!
De här med gummikuddarna låter riktigt intressant, om nån vet var man kan köpa dessa skulle ja vara tacksam!
 
Jag köpte mina via info@vvsbutiken.nu. De kostade 150spänn plus frakt. Frågan nu är väl hur man skall göra för att byta dem, det är ju riktigt trångt bland alla slangar och rör.
 
Ingen som vet hur man byter?
 
nikasp
Finns det något skrivet om hur man byter bussningarna?
 
Det är inte så avancerat. Bort med fronterna och fläkten. Sedan har du kompressorn rakt in. 2 skruvar fram och en nästan rakt bakom. Bort med de gamla bussningarna och dit med de nya. Man behöver inte skruva tillbaka några skruvar då de är säkringar för om man skall flytta hela pumpen. Det som tog tid är skruven på baksidan.

Tar ca 30min -1h.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
nikasp
Tack, ska ta och rengöra fläkten och byta filter i helgen så får kolla.

Robert-san01 skrev:
Det är inte så avancerat. Bort med fronterna och fläkten. Sedan har du kompressorn rakt in. 2 skruvar fram och en nästan rakt bakom. Bort med de gamla bussningarna och dit med de nya. Man behöver inte skruva tillbaka några skruvar då de är säkringar för om man skall flytta hela pumpen. Det som tog tid är skruven på baksidan.

Tar ca 30min -1h.
 
nikasp
Satt med fingret på avtryckaren men de som alla listar ser inte alls ut som du nämner thomasd79, var kan MSN köpa dem? Ser att du inte varit inloggad på långe så jag testar även PM. Ni andra, gjorde de här stor skillnad för er? Kostar 275-495 kr plus frakt på nätet.

Edit: Testar de jag länkat till.

http://www.eldkraft.se/produkt/Gummidampare-3-pack-Nibe
Samling av byggbeslag och dämpningsmaterial, inklusive metallfästen, vitonringar och rosa ljudisoleringsskivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Det är dem på Eldkraft jag köpt. De passar men det är bara själva bussningarna du använder i kittet.
 
nikasp
Just det, de hade skrivit det på hemsidan. Hyfsad skillnad i pris, Bygghemma skulle ha 495 för samma grejer.

Robert-san01 skrev:
Det är dem på Eldkraft jag köpt. De passar men det är bara själva bussningarna du använder i kittet.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.