Hej!

Jag håller på att renovera hallen och i hallen sitter vår elcentral. Från elcentralen går en kulokabel dragen till badrummet via en brytare som sitter i hallen precis utanför badrummet. Nu när vi renoverar skulle jag gärna vilja ta bort denna kabel och brytare, för att vi kommer få badrummet renoverat efter sommaren iom ett stambyte och då få det omgjort iaf.

Så jag har en ide om att dra om denna kabeln i rören som går in till badrumsbelysningen i badrumsspegeln och där ifrån dra en ny utanpåliggande fram till tvättmaskinsuttaget. Vad tror ni om detta?

Lägenheten är en enfaslägenhet och i somras uppgraderades centralen till en ny med jordfelsbrytare och automatsäkringar. Tvättmaskinen ligger nu på en egen 10A automatsäkring, lika så badrumsbelysningen tillsammans med hallen och lite andra grejer. Får man lägga till tre ledare till för tvättmaskinsgruppen i samma rör som belysningen med egna nollor och skyddsjord?

Jag har försökt söka lite på forumet och jag har inte hittat något tydligt svar. Men vissa verkar säga att det är okej om det är tydligt uppmärkt?

Ska du inte ha någon belysning i badrummet iom att du tar den kabeln till tvättmaskinen eller har jag missuppfattat?

Kulokabel får ej förläggas dolt eller i våta utrymmen: Kabeln används vid fast förläggning i torra utrymmen inomhus, tex i kök, sovrum, vardagsrum, torra vindar, torra källare och i butiksmiljö. EKRK (Kulo) får ej läggas dolt.

Jag förstår inte hur du tänkt dig, Du har matning till tvättmaskinen 10A helt ok, eller ligger den tillsammans med belysningen, ordet likaså förvirrar i min hjärna.

Slutligen så får du inte dra hur mga FK i rör heller.

Jag skulle ha delat upp det med separata matningar och inte blanda ihop dessa i samma rör. även om du nu vore tillåtet så är det inte kul att felsöka om det kommer ut x svarta och x blåa och x skyddsledare ur samma rör.

Nja det jag menade var att lägga till fler ledare i samma rör som belysningen. Så att man kan ta bort den utanpåliggande kabeln som går i hallen. Sedan dra en ny utanpåliggande kabel i badrummet från belysningen där de nya ledarna isf skulle komma ut till tvättmaskinen.

Jag tror inte att du får ha två grupper i samma rör. Eftersom belysningen inte drar speciellt mycket går det antagligen bra att mata tvättmaskinen och belysningen från samma grupp.

Det är inte tillåtet att lägga flera grupper i samma rör eller dosa.
Har du inte möjlighet att dra ny mätning till tvättmaskinen så är Avemos förslag en lösning.
Och i badrum så är EKRK (EQRQ) inte tillåten.

tommib
Den i mitt tycke bästa lösningen i detta läge är att spåra fram ett nytt rör från centralen till en strategiskt placerad kopplingsdosa i en vägg mot badrummet. Ta bort den nuvarande matningen och klara dig utan tvättmaskin eller kör med förlängningssladd (MED JFB) till tvättmaskinen.

När det är dags för stambytet borrar man bara igenom dosan till badrummet och ansluter rör till lämplig plats. Ingen åverkan i hallen.

Om man är kall och är helt säker på att stambytet ska ske (och inte bryr sig om tätskiktet i ett halvår) kan man borra ett hål direkt i badrumsväggen på lämplig plats för att gå ut till hallen där man spårar fram till elcentralen. Då lämnar man ca 30 cm rör i badrummet som man när man renoverar det kan gå på med en skarvmuff och fortsätta till rätt plats. Fördelen med den lösningen är att man då också enkelt kan dra den tillfälliga tvättmaskinsmatningen i samma rör.

Ingen av lösningarna är något jag skulle rekommendera som hempul, det är för stor risk att du står där med en lösning som elektrikern inte vill befatta sig med. Ta in en vettig elektriker direkt så kan du säkert få detta i ordning på ett bra sätt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.