Hej

Har ett falsat plåttak ock skulle behöva nya fästen så att stegen hamnar mellan falsarna. Nu klagar sotarn på att avståndet mellan stegarna är långt.

I takvinkeln så är det ca 10 cm mellan fals och takfot så fästen som jag har sett som sitter i endast en fals kommer inte tillräckligt off-center.

Det är 60 cm mellan falsarna och stegen som sitter där idag är 43 cm bred cc handledarna.

Är det någon som vet om det finns någon som tillverkar fästen för stegar som monteras i två falsat.

• Mätning av avståndet mellan falsar på ett plåttak med en tumstock.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stegfästen monterade på ett falsat plåttak, visar avstånd och positionering mellan falsarna för att lösa problem med stegens placering och sotarens krav.
    Skapa konto
  • Stege på ett falsat plåttak med måttband som visar avståndet mellan falsarna, diskussion om behov av nya fästen för säkerhet.
    Skapa konto
Hmm, ser konstigt ut tycker jag.
Själv skulle jag haft ett fäste på varje fals (likadant som du har kring falsen där) och sedan haft ett beslag mellan dem, liknande det du har och fäst stegen i det.

Precis. Det är så jag menar. Då gäller det att hitta beslaget som behövs

Det där blir bra. Behöver dock ett beslag som går mellan två sådana som är minst 60 cm, detta för att montera stegen där jag vill ha den.

Försökte rita en skiss, stegen ska vara mellan falsarna. Det är beslagen jag vill hitta

• Skiss på ett beslag som monteras mellan två falsar, med noteringar om stegens placering.
    Skapa konto
En variant är att sätta en takbrygga som går in mot takstegen på övre fallet. Det finns ju två falser att fästa denna i och vidare en infästning i takstegen. Inte vackert men klart funktionellt.

Nu är det fixat. Med hjälp av en vinkelslip kapade jag ut nya urtag för falsen och flyttade stegen så långt det gick. Bara att vänta på tills sotaren kommer nästa gång och så får vi se om det blir godkänt. Blir det inte godkänt så behöver det kompletteras med andra delar.

• Stege flyttad och monterad på tak med nykapade urtag, solbelyst yta och ett rep i förgrunden.
    Skapa konto
  • Svart metallkonstruktion vid vägg med steg och urtag, omgiven av tidningar och en stövel i förvaringsutrymme eller verkstad.
    Skapa konto
Det där känns lite riskabelt både för falsen och beslaget samt stegpinnar med tanke på den belastning som blir vid beträdandet. Hoppas att det inte brister med olycka som följd.

C
CW Lundberg verkar åtminstone tidigare haft en lösning som bryggar över två falsar:
https://www.bauhaus.se/takstege-cwl-for-fals-klicktak-rod-1-5m#go-to-description

Men hittar det inte i den aktuella katalogen, så frågan är om den fortfarande ser ut så där.
Kanske värt att slå en signal och fråga?

Illustration av falsfäste för plåttak, med beskrivning av monteringsanvisningar och materialkrav, samt åtdragningsmoment angivet till 40 Nm.
Skapa konto

C cpalm skrev:
CW Lundberg verkar åtminstone tidigare haft en lösning som bryggar över två falsar:
[länk]

Men hittar det inte i den aktuella katalogen, så frågan är om den fortfarande ser ut så där.

[bild]
Falsfästena är lösa delar,man får plocka ihop allt man behöver hos leverantören..

C
plåtrickard plåtrickard skrev:
Falsfästena är lösa delar,man får plocka ihop allt man behöver hos leverantören..
Så är det ju, men jag hittar inte det där fästet, eller för den delen "paketet" som Bauhaus säljer, i CWL:s aktuella katalog (eller någon annanstans på deras hemsida för den delen). Så jag misstänker att om man beställer den där artikeln på Bauhaus idag så får man något annat än det som syns på bilden. Något i linje med vad TS redan har.

• Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
C cpalm skrev:
[länk]

[bild]
Utgången produkt som inte tillverkas av dom längre.

• Ledsen
cpalm
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.