Hej
Har ett falsat plåttak ock skulle behöva nya fästen så att stegen hamnar mellan falsarna. Nu klagar sotarn på att avståndet mellan stegarna är långt.
I takvinkeln så är det ca 10 cm mellan fals och takfot så fästen som jag har sett som sitter i endast en fals kommer inte tillräckligt off-center.
Det är 60 cm mellan falsarna och stegen som sitter där idag är 43 cm bred cc handledarna.
Är det någon som vet om det finns någon som tillverkar fästen för stegar som monteras i två falsat.
Har ett falsat plåttak ock skulle behöva nya fästen så att stegen hamnar mellan falsarna. Nu klagar sotarn på att avståndet mellan stegarna är långt.
I takvinkeln så är det ca 10 cm mellan fals och takfot så fästen som jag har sett som sitter i endast en fals kommer inte tillräckligt off-center.
Det är 60 cm mellan falsarna och stegen som sitter där idag är 43 cm bred cc handledarna.
Är det någon som vet om det finns någon som tillverkar fästen för stegar som monteras i två falsat.
Produkter som diskuteras: "takstege"
Taksteg & glidskydd
Taksteg och glidskydd är essentiella för att säkerställa säkerheten vid arbete på tak. De erbjuder stabilitet och halkskydd under underhåll, reparationer eller rengöring av taket. Vårt sortiment av taksteg och glidskydd inkluderar
Läs mer
Hmm, ser konstigt ut tycker jag.
Själv skulle jag haft ett fäste på varje fals (likadant som du har kring falsen där) och sedan haft ett beslag mellan dem, liknande det du har och fäst stegen i det.
Själv skulle jag haft ett fäste på varje fals (likadant som du har kring falsen där) och sedan haft ett beslag mellan dem, liknande det du har och fäst stegen i det.
Det där blir bra. Behöver dock ett beslag som går mellan två sådana som är minst 60 cm, detta för att montera stegen där jag vill ha den.
Försökte rita en skiss, stegen ska vara mellan falsarna. Det är beslagen jag vill hitta
Försökte rita en skiss, stegen ska vara mellan falsarna. Det är beslagen jag vill hitta
Istället för en, kör med två https://www.stegfabriken.se/taksake...aksakerhet/weland-stal-distans-takstege-svart Kanske?
Du kan ju kapa det som blir för långt mot taket på den ena. (Och rostskydda)
Du kan ju kapa det som blir för långt mot taket på den ena. (Och rostskydda)
Nu är det fixat. Med hjälp av en vinkelslip kapade jag ut nya urtag för falsen och flyttade stegen så långt det gick. Bara att vänta på tills sotaren kommer nästa gång och så får vi se om det blir godkänt. Blir det inte godkänt så behöver det kompletteras med andra delar.
CW Lundberg verkar åtminstone tidigare haft en lösning som bryggar över två falsar:
https://www.bauhaus.se/takstege-cwl-for-fals-klicktak-rod-1-5m#go-to-description
Men hittar det inte i den aktuella katalogen, så frågan är om den fortfarande ser ut så där.
Kanske värt att slå en signal och fråga?
https://www.bauhaus.se/takstege-cwl-for-fals-klicktak-rod-1-5m#go-to-description
Men hittar det inte i den aktuella katalogen, så frågan är om den fortfarande ser ut så där.
Kanske värt att slå en signal och fråga?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Besserwisser
· östergötland
· 2 757 inlägg
Falsfästena är lösa delar,man får plocka ihop allt man behöver hos leverantören..C cpalm skrev:
Så är det ju, men jag hittar inte det där fästet, eller för den delen "paketet" som Bauhaus säljer, i CWL:s aktuella katalog (eller någon annanstans på deras hemsida för den delen). Så jag misstänker att om man beställer den där artikeln på Bauhaus idag så får man något annat än det som syns på bilden. Något i linje med vad TS redan har.plåtrickard skrev:
Medlem
· västragötaland
· 1 557 inlägg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden