Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Tanken har allt föresvävat mej, men dom skulle nog inte bli glada.

Hur rubriceras det hos polisen. måste dom alltid vara glada?

• Gilla
pjfj
  • Laddar…
Ni behöver ju fler handikapplatser till era kunder och just den rutan som skrotisen står på kan ju få en sådan skylt helt plötsligt.

• Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
kul när polisen ringer en månad senare och säger att ingen hämtat bilen så den är din :)

nino skrev:
kul när polisen ringer en månad senare och säger att ingen hämtat bilen så den är din :)
Det brukar man få välja, om man har anspråk på hittegodset eller inte.......

Mikael_L
Olsin skrev:
Ni behöver ju fler handikapplatser till era kunder och just den rutan som skrotisen står på kan ju få en sådan skylt helt plötsligt.
Och vad tänkte du det skulle det göra för skillnad?

mycke_nu skrev:
@Alfredo

Jodå, dom är åtskilligt mer hjälpsamma än polisen som inte bryr sig alls.

Så snart jag har ett namn på ägaren så hjälper dom till. Ägaren blir delgiven och så flyttar fogden bilen.

Tidsskalan ser därför ut så här:

1. Polisen får fram ägaren via chassienumret eller liknande. Borde inte ta så lång tid för det stjäls bara en bil i månaden på Gotland (man kan ju inte gärna ta en stulen bil på färjan).

2. Fogden skickar delgivning. Ägaren skriver på denna (kan ta år i värsta fall)

3. Tio dagar senare flyttas bilen.
Du vill tydligen inte göra en olaglig handling men vill att polisen ska göra det.
Det är kronofogden som ska se till att bilägaren delges beslutet och om han inte har pengar för flytten så hamnar flyttningsavgiften på markägaren. Blev du upplyst om det? Sedan kan du försöka driva in pengarna mot bilägaren via kronofogden. Då kan de debitera dig för två administrativa avgifter etc.

Har polisen varit inblandade i bilen på något sätt förutom konstaterat att den var stulen?
Ägaren till en stulen bil kan få rättelse på ev parkeringsavgift etc.

Vid parkeringen till vår affär står en bil sedan i somras. Den har slagits sönder och senaste månaden har bilen även välts. Bilen ägs av en firma som gick i konkurs i mars månad.
Konkursförvaltaren vet om det men har låtit bli att ta tag i saken och nu har bilen definitivt inget värde.Blandas kronofogden in kommer räkningen längst ner på fodringarna och betalas inte.
Fastighetsägaren får då räkningen.

slurppe99 skrev:
Du vill tydligen inte göra en olaglig handling men vill att polisen ska göra det.
Det är kronofogden som ska se till att bilägaren delges beslutet och om han inte har pengar för flytten så hamnar flyttningsavgiften på markägaren. Blev du upplyst om det? Sedan kan du försöka driva in pengarna mot bilägaren via kronofogden. Då kan de debitera dig för två administrativa avgifter etc.
Whoa..

Jag har inte en aning om vad polisen kan eller inte kan göra i detta fall. Bilen kunde mycket väl ha varit stulen, inblandat i ett brott eller vad som helst. Vi vet fortfarande inte, men det lutar just nu åt att den är övergiven.

Som varje annan laglydig medborgare ringer jag givetvis Polisen först och sedan lär man sig hur det faktiskt fungerar steg för steg.

Eftersom skyltarna är borttagna kan det vara så. Då är troligen bilägaren på obestånd också. För en sådan existerar inte att lämna bilen till skroten och ev få lite pengar för den. Polisen har rätt att undersöka en olåst bil för att undersöka om den är övergiven eller stulen. Men de var tydligen inte intresserade. De har tydligen tolkat att den var övergiven.

Vilken socken rör det sig om?

NU blir jag nyfiken, skiljer sig polisens vilja att hjälpa till beroende på vilken socken det är på Gotland?
eller hade du tänkt den som gåva till kyrkan :cool:

mycke_nu skrev:
Den är olåst..
Då får Du hålla ögonen på bilen så att ingen ligist kommer under dessa mörka nätter och rullar iväg bilen så den står lämpligare.

Står den i Havdhem? va är det för bil?

Vi ska nog inte diskutera den saken på internet.

mycke_nu skrev:
Det verkar handla om dumpning av en skrotbil, och ägaren har av allt att döma ingen fast adress. Om ingen hämtar bilen så blir det skroten vad det lider.
Är det skrot kan kommunen ta den på direkten.

Gör det lätt för er, vill ni bli av med feluppställda bilar så ring till kommunen, inte polisen, inte kronofogden.

Trust me, jag är hjärnan bakom ett program som stöttar just fordonsflyttsverksamheten åt kommunerna, som är det dominerande programmet i sin nisch. Jag kan det här.

Det är ALLTID lättare att gå till kommunen först.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.