14 423 läst ·
86 svar
14k läst
86 svar
Flytta stulen bil
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Ajdå, du har redan pratat med kommunen och polisen.
Det var ju lite dumt, ty det betyder att dom vet vem som är den skyldiga om du gör det mest vettiga, puttar ut den på kommunens mark så det inte längre är ditt problem.
Det är vad jag öht skulle ge som råd till (nästan) vem som helst i din sits, putta ut den från sin mark på småtimmarna så fort man bara upptäckt ett sådant vrak på sin mark.
Känner man lämpliga vänner kan man be dom göra det också, dvs om man har mycket egen heder som är tråkigt att förlora och vännerna bryr sig mindre.
Och detta är min åsikt så länge som myndigheterna är så otroligt valhänta och långsamma i frågan.
Det var ju lite dumt, ty det betyder att dom vet vem som är den skyldiga om du gör det mest vettiga, puttar ut den på kommunens mark så det inte längre är ditt problem.
Det är vad jag öht skulle ge som råd till (nästan) vem som helst i din sits, putta ut den från sin mark på småtimmarna så fort man bara upptäckt ett sådant vrak på sin mark.
Känner man lämpliga vänner kan man be dom göra det också, dvs om man har mycket egen heder som är tråkigt att förlora och vännerna bryr sig mindre.
Och detta är min åsikt så länge som myndigheterna är så otroligt valhänta och långsamma i frågan.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 733 inlägg
Svärfar fick en fallfärdig husvagn till "skänks", inget chassinummer, regplåtarna tillhörde en röd Volvo.
Det tog ett bra tag innan han blev av med den.
Det tog ett bra tag innan han blev av med den.
Nja, de vet knappast vem det är som har flyttat fordonet, även om de möjligen kan ana det. Men det räcker inte långt. Men jag håller med de andra. Flytta fordonet ut på kommunal mark. Eller om du vill att fordonet skall försvinna ännu snabbare så ställ det så det står ivägen, men inte trafikfarligt, på/längs med vägen. Då bärgas det bort av den som sköter vägen; kommunen eller Trafikverket. Markägare som mer eller mindre ofta får vrak slängda på sina marker flyttar inte sällan ut fordonet till närmsta korsning för att slippa allt trassel och klydd med bortforsling.Mikael_L skrev:
Det är nog den enklaste o smidigaste lösningen för dig. Hur bilen hamnat ute på vägen igen behöver ju ingen veta.
Är det ingen som saknar bilen? Ägaren borde bli själaglad att återfå sin klenod. Hör med ett försäkringsbolag om de kan spåra ägaren.
Edit: chassinumret står i vindrutan med detta kan du söka upp ägaren, http://www.transportstyrelsen.se/sv...gtrafikregistret/Vilka-sokningar-kan-du-gora/
Det går inte att ge bilen parkeringsböter?
Edit: chassinumret står i vindrutan med detta kan du söka upp ägaren, http://www.transportstyrelsen.se/sv...gtrafikregistret/Vilka-sokningar-kan-du-gora/
Det går inte att ge bilen parkeringsböter?
Redigerat:
Vid min första (och andra) inspektion kunde jag inte se något chassienummer, det är möjligt att plåten är borttagen. Skyltarna var mycket prydligt bortskruvade, så kanske dom tog VIN-skylten också.pbengtsson skrev:
Ska försöka reda ut var det sekundära numret sitter, med lite tur är det i ett hjulhus.
Edit: Vanliga dödliga kan tydligen inte söka på VIN vägtrafikregistret. Kanske man kan ringa till Transportstyrelsen, jag får undersöka den saken om det blir aktuellt.
Edit 2: Google rocks!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Texten som börjar i tredje stycket verkar lovande. 
http://www.bostadsratterna.se/sites...s/bostadsratternadirekt/sbcdirekt_2005_07.pdf
Det finns alltså en särskild lag som reglerar flyttning av fordon.
http://www.bostadsratterna.se/sites...s/bostadsratternadirekt/sbcdirekt_2005_07.pdf
Det finns alltså en särskild lag som reglerar flyttning av fordon.
Redigerat:
Men tanken var ju naturligtvis att:thomasx skrev:
- Skaffa halm
- klä ut bilen med halmen så den ser ut som en julbock
- arrangera en bussresa från Gävle för luciafirande
- låt gävlebussen stanna nära bilen.
- vänta Max 2h innan brandkåren tillkallas
Insåg du inte detta direkt?