961 läst ·
6 svar
961 läst
6 svar
Flytta strömkällan för batteridriven dörrsensor?
Medlem
· Västernorrland
· 126 inlägg
Hej
Jag har ett kallgarage där jag vill ha sensorer på både dörr och porten till garaget. Så långt allt väl men tyvärr så är inte batteridrivna apparater långlivade utomhus då batteriet dör ganska fort i kyla.
En tanke som slog mig är att flytta strömkällan till en varmare plats. Jag drar kabel från sensorn in i huset och där placerar jag batteriet.
kommer detta att fungera eller kommer kabeln ”äta upp” mitt batteri kraft på vägen?
Tack för förhand!
Jag har ett kallgarage där jag vill ha sensorer på både dörr och porten till garaget. Så långt allt väl men tyvärr så är inte batteridrivna apparater långlivade utomhus då batteriet dör ganska fort i kyla.
En tanke som slog mig är att flytta strömkällan till en varmare plats. Jag drar kabel från sensorn in i huset och där placerar jag batteriet.
kommer detta att fungera eller kommer kabeln ”äta upp” mitt batteri kraft på vägen?
Tack för förhand!
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 inlägg
Beror ju på hur långt det är, hur många mA sensorerna drar och hur grov kabeln är. Finns det ingen el i garaget så att man kan ha en nätdriven batterieliminator istället?
Medlem
· Västernorrland
· 126 inlägg
Det finns el i garaget men jag har inte hittat någon batterieliminator för batteri ER14250.
Har du verifierat att sensorerna lägger av vid kyla? Grejorna brukar funka med lägre temp. än vad som tillverkaren specar.
Strömförbrukning på (trådlösa?) sensorer ligger i viloläge i uA-området, så kabelarea lär inte vara något problem.
Du får knåpa ihop någon spänningsstabb som ger 3,6 V.
Strömförbrukning på (trådlösa?) sensorer ligger i viloläge i uA-området, så kabelarea lär inte vara något problem.
Du får knåpa ihop någon spänningsstabb som ger 3,6 V.
Medlem
· Västernorrland
· 126 inlägg
Sensorerna lägger inte av men batteriet tål inte kylan i garaget så bra och därav måste jag byta batterier mer ofta än inomhus.
så finns det en batterieliminator för detta mottages en länk väldigt gärna, för jag har sökt men inte hittat..
Annars: ni som är bättre än mig på kablage osv, vad behöver jag för att flytta batteriet inomhus. Ena stället kräver 15-20m kabel och det andra 10meter max.
så finns det en batterieliminator för detta mottages en länk väldigt gärna, för jag har sökt men inte hittat..
Annars: ni som är bättre än mig på kablage osv, vad behöver jag för att flytta batteriet inomhus. Ena stället kräver 15-20m kabel och det andra 10meter max.
En vanlig USB-laddare ger 5 V, sätt två vanliga dioder i serie med matning och du får ca 3,7-3,8 V.
Nu vet vi inte vilka prylar du har, men ibland har de trådlösa magnetsensorerna även en skruvplint för anslutning av vanliga magnetkontakter, ett alternativ är att du monterar sändaren inom uppvärmt område och sedan dra ut kabel till garaget och där använder vanlig magnetkontakter på dörrarna.
Nu vet vi inte vilka prylar du har, men ibland har de trådlösa magnetsensorerna även en skruvplint för anslutning av vanliga magnetkontakter, ett alternativ är att du monterar sändaren inom uppvärmt område och sedan dra ut kabel till garaget och där använder vanlig magnetkontakter på dörrarna.
Jag har haft Litium Longlife i min åtelkamera som regelbundet skickar bilder via gsm. Dom har, som du kanske förstår, suttit utomhus och tidvis i sträng kyla men levererar fortfarande bilder till jaktlagets hemsida och det efter ca 2 år.
Klicka här för att svara