Hej, håller på med markarbete för att kunna bygga en Attefallare på plintar. Väldigt mycket sten, jag har oxå spräckt ett antal. Nu ska de flesta flyttas bort, lite för stora för bära.

Någon som byggt enkel ”kärra”? Tex ett hjulpar och ett flak, rulla/välta upp stenen till tyngdpunkten och dra för hand. Är på en ö, finns inga fordon.
De ska flyttas på skaplig platt mark.

Andra tankar?

//Johan

• IMG_2509.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bygg en enkel stensläde och dra den med en talja.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Spett med rundrör eller mindre trädstammar, presenning under stenen och en vinsch eller spännband om man har tålamod.

En pirra/transportkärra fungerar bra att flytta sten med.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Har flyttat rätt tunga stenar med säckakärra.
Köpte nån halvbillig sak på biltema och den mådde inte prima av det men den gjorde jobbet.

• Gilla
Flowerbeach
  • Laddar…
Hävstång alla gånger! Skaffa ett par reglar 95x45 och 4m långa samt ett par lekablock så kan du och frugan enkelt manövrera dem exakt dit ni vill med lätt handkraft. Kolla på YouTube- hävstänger är en enkel och rolig konst att lära sig.

En kraftigare "pirra" funkar helt ok om vi inte pratar jättebummlingar till sten....

När jag i ett tidigare liv började ordna upp på tomten när vi hade byggt nytt så loggade jag många timmar med ekipaget på bilden..... Lyckades flytta betydligt större stenar än jag trodde på detta sätt.
IMG_20170628_101859783.jpg
Skapa konto

• Gilla
Flowerbeach
  • Laddar…
Enligt TS bilder så ser det inte plant någ ut för en pirra för handkraft.

Kört mycket sten på en sådan kärra. Går att rulla på stenen så slipper du lyfta så mycket.

• Screenshot_20260820_215935_Samsung Browser.jpg
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.