Hej!

Ska sätta överluftsdon ovanför dörr genom innervägg som är bärande. Dörren är 88 cm bred och på vardera sida om dörren sitter träreglar från golv till tak/hammarband. I övrigt sitter träreglar 45x70 60 cc med 10mm spånskiva.

När jag sågat ut en öppning i spånskivan för att kika ser jag att det sitter en vertikal, kortregel centrerat på dörren. Uppetill går den till tak/hammarband, men nedåt så har man gjort den till en del av kortlingen som löper horisontellt ovanför dörren. Man har alltså inte gjort kortlingen till ett eget stycke för att sedan klämma in den vertikala kortregeln mellan kortlingen och hammarbandet.

Frågan är - hur gör jag på bästa sätt för att sätta in överluftsdonet? Kan jag ta bort den vertikala kortregeln? Måste jag ersätta den, t.ex. med två nya som sätts på varsin sida överluftsdonet, mellan kortlingen och hammarbandet? Och påverkas konstruktionen nämnvärt om jag tar bort den centrerade, vertikala kortregeln om denna är en del av kortlingen?

I allra värsta fall kan jag strunta i att sätta överluftsdonet centrerat ovanför dörren, men det kommer se knasigt ut. Ber också på förhand på ursäkt om jag klantat till terminologin!

• Närbild på en innervägg med träreglar och ett markerat "hammarbandet" med blå text, synlig trästruktur och spånskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppning för överluftsdon ovan dörr, synlig vertikal träregel kvar i innervägg, del av bärande konstruktion, tak av vita panelbrädor ovanför.
    Skapa konto
  • Översta delen av en dörrkarm med blottad spånskiva ovanför, visar en utsågad öppning där en kort regel syns i en bärande innervägg.
    Skapa konto
Normalt så struntar man i att regeln finns där då luften passerar på båda sidor om den

• Gilla
bearcave och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.