Hej!
Jag har flyttat till en bostadsrätt nyligen och nu är det så att sovrummet är större än köket vilket jag tycker är synd. Så jag undrar nu om man kan byta plats på köket och sovrummet och på det sättet få en mer välplanerad lägenhet. Men får man göra det eller är det bara en massa krångel och kostar onödigt mycket pengar, hur är det med stammar och el dragningar? Rummen ligger vägg i vägg med en vägg gjord av garderober.

Tacksam för svar.

För att ändra planlösningen på en bostadsrätt måste du få tillstånd av styrelsen.

Och om det är cementväggar är det nog inte ens lönt att tänka på.

Hej

Allt går ju att göra rent praktiskt men dyrt kan det bli!

Du måste höra med föreningen samt kanske även söka bygglov för en sådan förändring. El och avlopp går att lösa men det lär ju krävas en del ingrepp...

Personligen skulle jag nog inte tycka det är värt besväret men det är jag det.

/ PJ

Nja, nu berättar du ju inte hur du bor. Är brf'en i ett flervåningshus så blir det ju svårt att ordna nya stammar, antar jag.

Jag bygger nytt kök idet som var ett av vardagsrummen, men jag bor i hus så det är inte så svårt.

Generellt behövs bygglov när man ändrar användningsområde av ett rum.

Flytta garderober längre in i sovrummet och gör köket större ... om det inte finns en bärande vägg i vägen ;)
gaia

Hej. Jag har gjort en flytt av köket i min bostadsrätt för att göra om en lägenhet så den fick ett riktigt sovrum och en stor hall i anslutning till vardagsrummet blev nytt kök. Måste säga att jag är mycket nöjd över resultatet och har förhoppningsvis höjt värdet med betydligt mer än kostnaden för ombyggnaden.

Viktigast av allt var vattendragningen. Föreningen är ansluten till SBC som har vissa standardregler som gäller för ombyggnad. Dessa regler var uppenbart skriven av någon som inte hade en aning om vad det handlade om. Bland annat stod det om provtryckning av både vatten och avloppsstammar, vilket ingen vill ta ansvar för på befintliga stammar, intyg mm. Som tur var så var styrelsen mycket tillmötesgående så det löste sig genom att anlita vanlig rörmokare och lämna in kopia på fakturan. Förutom el och vatten gjorde jag allt jobb själv och det kostade mig 50 000kr. Då var det ett nytt ikeakök med nya vitvaror och el/vvs jobb för 5000kr inräknade. Flytta befintlig köksinredning är nog ofta inte så lätt som man kan tro, så man får nog räkna med nya snickerier. I mitt fall fanns anslutning till imkanal även i nya köket så det var inget problem, men ofta kan det nog vara det. Rördragningen går i huvudsak genom en klädkammare till den plats där gamla köket stod. Om köksflytt ska vara aktuellt måste det nog vara möjligt att göra så, annars blir påverkan på grannar och kostnader därav så stora att projektet känns tveksamt.

Om man ska summera lite så är det ett relativt stort projekt du funderar på och det kommer att kosta en hel del. Fundera på om lägenhetens värde ökar minst så mycket som det kostar och ta i så fall reda på mer detaljer. Lycka till!.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.