Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Flytta infart och parkering utan nytt bygglov?

1. P
    Medlem · Västra götaland · 13 inlägg

Pant

Medlem
    Hej favoritforumet.

Jag har fått, efter många turer, ett godkänt bygglov utanför planlagd mark för en fritidsbostad på västkusten.

Under den synnerligen långa processen har det framkommit att markförhållanden vid placeringen på infarten till tomten är suboptimala och skulle behöva flyttas 10-15 m(bort från intilliggande tomt). Jag har grannarnas godkännande och servitut på den väg som föreligger på bygglovet och de tycker även den nya sträckningen är ok.

Då det tog mig drygt ett år för bygglovet att gå igenom är jag inte sugen på att börja om den processen. Det är grannarnas osvikliga stöd som gjort att jag orkat första gången.

Måste jag lämna in ett nytt ärende för att flytta infarten eller är det ok att fixa ändå då byggnationen inte påverkas och det hela ligger långt från planlagd mark?

2. H
    Moderator · Stockholm · 45 715 inlägg

hempularenPremiumikon: Hand

Moderator
    Det borde inte påverka bygglovet. Däremot kan du behöva tillstånd från väghållaren (privat/traffikverket?). Och det är kanske lämpligt att skriva om servitutet så att det stämmer med den nya sträckningen.

Eller måste du ändra marknivån mer än 50 cm för att bygga infarten, i så fall kan det behövas marklov.

3. Bästa svaret

Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 11 217 inlägg

Claes SörmlandPremiumikon: Träd

Medlem
  4. P
    Medlem · Västra götaland · 13 inlägg

Pant

Medlem
    Detta kände jag inte alls till. Då väntar vi tills stratbeskedet är klart. Stort tack, lite lättare att tänka på bygget idag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.