Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Snabb fråga, material infart/parkering 16-32?

1. P
    Självbyggare · Östergötland · 1 169 inlägg

patriklarsson

Självbyggare
    Hej, byggde för över 10 år sedan en infart vid en fastighet och grävfirman lade då ett material singel/makadam på infarten som jag upplevde att det fastnade mycket i vanliga bildäck. Då sa grävaren att det fanns ett grövre material att lägga uppepå och efter det har det fungerat mycket bra där.

Nu har jag en annan infart där det verkar ligga vad jag tror är 8-32, om det finns, det är väldigt blandade storlekar och fastnar en hel del i däck, ska nu köpa in 10 kubik nytt material och bland annat lägga uppe på infarten.
    Där jag tittat finns 8-16 och 16-32 att köpa bland annat.

Dock så är det inte 16-32 jag har på den tidigare infarten, var där i morse och det ser ut att vara många mindre stenar än 16. När jag tittade på 8-16 igår upplevde jag det som många avlånga stenar, ganska "vassa" jag tycker inte att det är samma heller.

Finns det några nackdelar med att lägga 16-32 eller går det bra att köra på?

Bra om jag får snabbt svar och kan beställa inom kort, tack!

2. F
    Medlem · Östergötland · 3 283 inlägg

fribygg

Medlem
    Du kan lägga vilken fraktion du vill, jag skulle välja 0/18 eller 0/4 som ytskikt då jag gillar att infarten blir hård och slät då den packas.

3. W
    Medlem · 1 475 inlägg
    Jag vet att man kan få punktering av 16-32 om man har otur. Har hänt på två av våra arbetsbilar när man kör på 16-32, stenen är vassa och har skurit igenom däcket.
    Kanske inte så vanligt iof. Vi kör ganska ofta på liknande underlag.

4. P

patriklarsson

Självbyggare
    Jag är med på att detta blir hårdare om man blandar i 0 o uppåt, problemet är inte kanske 0-3mm eller så men 4-8mm sätter sig i nya bildäck och har man sedan större än 8 så är det heller inga problem.
    Antar att allt blir mer eller mindre packat med tiden.

5. P

patriklarsson

Självbyggare
    Det låter för mig konstigt då 8-16 ser betydligt vassare ut än 16-32.
    Se bild

6. W
    Medlem · 1 475 inlägg
    Det bror väl på vart der är krossat och en 32mm sten når längre in i mönstret på däcket.

7. P

patriklarsson

Självbyggare
    Jag kan inte uttala mig om annat än de två högar jag tittat på, men det är ju uppenbart att stenen på övre bilderna är betydligt längre och smalare än de på undre bilden, det finns säkert någon spetsig sten där med, men jag tänker att ju större de är desto svårare att de tränger in i däck. Då måste de vara väldigt spetsiga.
    Bäst vore isf rundade stenar men det kan jag nog ej få tag i.
    Fler åsikter?

8. F

fribygg

Medlem
    Du kan beställa tex 'ärtsingel' om du vill ha traditionellt gårdsgrus med runda stenar, sådant mtrl är ju helt meningslöst att padda då det helt utan nollfraktion och därför inte sätter sig/packar sig utan hela tiden rör sig.

9. F

fribygg

Medlem
    Nu ser jag att du frågar om det finns någon nackdel med 16/32 och det tycker jag absolut det gör om du avser att snöröja infarten då det lätt följer med oavsett om man använder skyffel, snöslunga eller traktor för att röja ytan.

10. P

patriklarsson

Självbyggare
    Det är sällan någon snö här nere, skulle det följa med lättare 16-32 än 8-16 menar du?
    Det bästa hade väl varit om det fanns ex 14-20 eller något däromkring men vad jag förstått finns det bara dessa två att välja mellan och jag tror att det är de mindre stenarna under 16 som dras med i däcken.

11. U
    Verktygstokig · 552 inlägg
    grövre stenar packas inte lika lätt, så de följer med ganska lätt när man skottar. Jag skottar inte ner till marken utan lämnar kvar ~1cm så slipper jag problemet att allt grus hamnar i rabatten

12. P

patriklarsson

Självbyggare
    Jag skottar inte heller ända ner nu, jag tror jag brukar skotta max två ggr per vinter, så fort det blir mildväder/regn försvinner det på nolltid. Dessutom med 16-32 går det nog ännu snabbare att dränera.
    Mer intresserad av hur det funkar att köra på.
    Men får nog snart veta :)

13. U
    Verktygstokig · 552 inlägg
    Vi har 2 meter runt hela huset med 16-32 grus så bevakar denna tråd.
    Är intresserad av att ta bort plattsättningen på infarten för att lägga grus där också.

14. P

patriklarsson

Självbyggare
    Nu kom lastbilen förbi med 16-32 och det var mycket större än det jag tittade på häromdagen. Jag anser att det är för stort.
    Han menar att det jag tittat på är 16-22.
    Men han tycker att man istället ska lägga 8-16.
    Så frågan är nu vilket jag ska välja. Jag tycker att 8-16 är på gränsen till smått en del stenar.
    Å andra sidan har jag inte sett någon infart med 16-22 så svårt att uttala sig om hur det fungerar.. Var betydligt mer pyssel med detta än jag trodde.

15. P

patriklarsson

Självbyggare
    Uppdatering, åkte till Swerock i närheten, de sa att det finns 8-16 8-22 16-22 & 16-32 bland annat.
    Men de hade ej 16-22 just där.
    Dock så var det det jag tittade på tidigare i v och det jag kommer att beställa nu.
    Han sa också att har man 32 blir det en del vassa stenar, dvs ej att rekommendera för infart.
    Hade varit enklare med rätt information.
    Nu löser det sig förhoppningsvis ändå.
    Jag hoppas att jag blir nöjd med 16-22!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.