Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Hej, byggde för över 10 år sedan en infart vid en fastighet och grävfirman lade då ett material singel/makadam på infarten som jag upplevde att det fastnade mycket i vanliga bildäck. Då sa grävaren att det fanns ett grövre material att lägga uppepå och efter det har det fungerat mycket bra där.
Nu har jag en annan infart där det verkar ligga vad jag tror är 8-32, om det finns, det är väldigt blandade storlekar och fastnar en hel del i däck, ska nu köpa in 10 kubik nytt material och bland annat lägga uppe på infarten.
Där jag tittat finns 8-16 och 16-32 att köpa bland annat.
Dock så är det inte 16-32 jag har på den tidigare infarten, var där i morse och det ser ut att vara många mindre stenar än 16. När jag tittade på 8-16 igår upplevde jag det som många avlånga stenar, ganska "vassa" jag tycker inte att det är samma heller.
Finns det några nackdelar med att lägga 16-32 eller går det bra att köra på?
Bra om jag får snabbt svar och kan beställa inom kort, tack!
Nu har jag en annan infart där det verkar ligga vad jag tror är 8-32, om det finns, det är väldigt blandade storlekar och fastnar en hel del i däck, ska nu köpa in 10 kubik nytt material och bland annat lägga uppe på infarten.
Där jag tittat finns 8-16 och 16-32 att köpa bland annat.
Dock så är det inte 16-32 jag har på den tidigare infarten, var där i morse och det ser ut att vara många mindre stenar än 16. När jag tittade på 8-16 igår upplevde jag det som många avlånga stenar, ganska "vassa" jag tycker inte att det är samma heller.
Finns det några nackdelar med att lägga 16-32 eller går det bra att köra på?
Bra om jag får snabbt svar och kan beställa inom kort, tack!
Jag vet att man kan få punktering av 16-32 om man har otur. Har hänt på två av våra arbetsbilar när man kör på 16-32, stenen är vassa och har skurit igenom däcket.
Kanske inte så vanligt iof. Vi kör ganska ofta på liknande underlag.
Kanske inte så vanligt iof. Vi kör ganska ofta på liknande underlag.
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Jag är med på att detta blir hårdare om man blandar i 0 o uppåt, problemet är inte kanske 0-3mm eller så men 4-8mm sätter sig i nya bildäck och har man sedan större än 8 så är det heller inga problem.F fribygg skrev:
Antar att allt blir mer eller mindre packat med tiden.
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Det låter för mig konstigt då 8-16 ser betydligt vassare ut än 16-32.wildeside skrev:
Se bild
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Jag kan inte uttala mig om annat än de två högar jag tittat på, men det är ju uppenbart att stenen på övre bilderna är betydligt längre och smalare än de på undre bilden, det finns säkert någon spetsig sten där med, men jag tänker att ju större de är desto svårare att de tränger in i däck. Då måste de vara väldigt spetsiga.
Bäst vore isf rundade stenar men det kan jag nog ej få tag i.
Fler åsikter?
Bäst vore isf rundade stenar men det kan jag nog ej få tag i.
Fler åsikter?
Du kan beställa tex 'ärtsingel' om du vill ha traditionellt gårdsgrus med runda stenar, sådant mtrl är ju helt meningslöst att padda då det helt utan nollfraktion och därför inte sätter sig/packar sig utan hela tiden rör sig.P patriklarsson skrev:Jag kan inte uttala mig om annat än de två högar jag tittat på, men det är ju uppenbart att stenen på övre bilderna är betydligt längre och smalare än de på undre bilden, det finns säkert någon spetsig sten där med, men jag tänker att ju större de är desto svårare att de tränger in i däck. Då måste de vara väldigt spetsiga.
Bäst vore isf rundade stenar men det kan jag nog ej få tag i.
Fler åsikter?
Nu ser jag att du frågar om det finns någon nackdel med 16/32 och det tycker jag absolut det gör om du avser att snöröja infarten då det lätt följer med oavsett om man använder skyffel, snöslunga eller traktor för att röja ytan.
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Det är sällan någon snö här nere, skulle det följa med lättare 16-32 än 8-16 menar du?
Det bästa hade väl varit om det fanns ex 14-20 eller något däromkring men vad jag förstått finns det bara dessa två att välja mellan och jag tror att det är de mindre stenarna under 16 som dras med i däcken.
Det bästa hade väl varit om det fanns ex 14-20 eller något däromkring men vad jag förstått finns det bara dessa två att välja mellan och jag tror att det är de mindre stenarna under 16 som dras med i däcken.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 795 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 795 inlägg
grövre stenar packas inte lika lätt, så de följer med ganska lätt när man skottar. Jag skottar inte ner till marken utan lämnar kvar ~1cm så slipper jag problemet att allt grus hamnar i rabattenP patriklarsson skrev:
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Jag skottar inte heller ända ner nu, jag tror jag brukar skotta max två ggr per vinter, så fort det blir mildväder/regn försvinner det på nolltid. Dessutom med 16-32 går det nog ännu snabbare att dränera.
Mer intresserad av hur det funkar att köra på.
Men får nog snart veta
Mer intresserad av hur det funkar att köra på.
Men får nog snart veta
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Nu kom lastbilen förbi med 16-32 och det var mycket större än det jag tittade på häromdagen. Jag anser att det är för stort.
Han menar att det jag tittat på är 16-22.
Men han tycker att man istället ska lägga 8-16.
Så frågan är nu vilket jag ska välja. Jag tycker att 8-16 är på gränsen till smått en del stenar.
Å andra sidan har jag inte sett någon infart med 16-22 så svårt att uttala sig om hur det fungerar.. Var betydligt mer pyssel med detta än jag trodde.
Han menar att det jag tittat på är 16-22.
Men han tycker att man istället ska lägga 8-16.
Så frågan är nu vilket jag ska välja. Jag tycker att 8-16 är på gränsen till smått en del stenar.
Å andra sidan har jag inte sett någon infart med 16-22 så svårt att uttala sig om hur det fungerar.. Var betydligt mer pyssel med detta än jag trodde.
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Uppdatering, åkte till Swerock i närheten, de sa att det finns 8-16 8-22 16-22 & 16-32 bland annat.
Men de hade ej 16-22 just där.
Dock så var det det jag tittade på tidigare i v och det jag kommer att beställa nu.
Han sa också att har man 32 blir det en del vassa stenar, dvs ej att rekommendera för infart.
Hade varit enklare med rätt information.
Nu löser det sig förhoppningsvis ändå.
Jag hoppas att jag blir nöjd med 16-22!
Men de hade ej 16-22 just där.
Dock så var det det jag tittade på tidigare i v och det jag kommer att beställa nu.
Han sa också att har man 32 blir det en del vassa stenar, dvs ej att rekommendera för infart.
Hade varit enklare med rätt information.
Nu löser det sig förhoppningsvis ändå.
Jag hoppas att jag blir nöjd med 16-22!
