Hej!
Vi håller på att planera tomten för ett hus som ska byggas och har nu stött på en fråga där vi gärna skulle vilja höra några andra åsikter.

Där utfarten ska vara står det ett elskåp+fiberskåp+lyktstolpe och ett träd. Trädet är inte exceptionellt vackert men ändå en rejäl tall på säkert över 100 år och vi vill helst behålla träd om det går. Så som vi först planerat (och som bygglovet är beviljat för) var att fälla tallen och flytta skåpen till sidan av infarten, enligt denna skiss:

En del av en byggplan som visar ett garage, parkeringsplats, väg, och utmärkta platser för ett elskåp och lyktstolpe.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi börjar nu fundera på om det är ett alternativ att göra på detta sätt istället:
Situationsplan med markeringar för garage, parkering och position för elskåp, fiberskåp och lyktstolpe.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bredden på garaget är ca 6,3 meter och är ett dubbelgarage med två separata takskjutportar. Som vi planerar nu kommer vi bara ha en bil, resten kommer vara förråd/snickarbänk. Vid sidan av garaget (uppåt i bilderna) blir det en liten slänt ner mot granntomten, ca 0,7 m hög. Precis utanför tomtgränsen längs med vägen går ett dike som måste täckas över för uppfarten. Vägen är ganska smal och går inte att vända på. Gäster måste parkera på vår tomt och vi kommer ha en extra parkeringsruta på ett annat ställe på tomten. Vi kommer att komma körandes uppifrån på skissen då vi kör in på tomten från vägen.

Det första alternativet är ju enklare på de allra flesta sätt, bortsett från att skåp och lyktstolpe måste flyttas. Totalkostnad för flytten räknar vi med ca 100k eftersom vägen måste läggas om mm. Förhoppningsvis skulle det vara lite billigare... men det mesta med husprojekt brukar ju dock bli dyrare...

Det andra alternativet har fördelen att vi inte behöver betala för flytten av skåpen och lyktstolpen. Plus att infarten blir lite roligare och lite mer annorlunda. Trädet skulle även binda ihop omkringliggande natur med baksidan på vår tomt. Det finns ju dock en väldigt stor risk för att vi kommer svära rejält över att ha ett träd mitt i uppfarten, däremot kommer vi få en ganska bra vändzon runt trädet ändå.
Trädet är så pass högt att det skulle riskera att falla på huset om det faller, och risken för det ökar kanske om vi ändrar marken runtomkring det. Trädet är 0,6m i diameter och vi har räknat på att marken ska vara orörd 0,5 meter runt trädet.

Hur skulle ni tänka kring detta? Är det jättedumt att ha uppfarten som i alternativ två eftersom det inte går att köra rakt in i garaget? Svårt med snöröjning, underhåll etc?

Mvh
Anders

Redigerat:
0,5 meter runt trädet är inte mycket om man snackar fullvuxet träd. Hur stor är kronan? Generellt gäller att man inte ska fimpa några rötter innanför kronan.
Räkna också med att oavsett vad ni har för slitlager på uppfarten så kommer det med tiden bli ojämnt pga rötter.

P Prodigys skrev:
0,5 meter runt trädet är inte mycket om man snackar fullvuxet träd. Hur stor är kronan? Generellt gäller att man inte ska fimpa några rötter innanför kronan.
Räkna också med att oavsett vad ni har för slitlager på uppfarten så kommer det med tiden bli ojämnt pga rötter.
Bra fråga som jag inte har ett exakt svar på. Från vad jag kan minnas skulle jag gissa att kronan nog minst är 6 meter. Det kommer dock troligtvis inte behöva grävas mycket för uppfarten utan marken ska istället höjas en del, totalt kanske 0,5m vid trädet.
Vi pratade med en arborist om detta (för övrigt han som föreslog att vi skulle ha kvar trädet) och han sa faktiskt lite mindre än 0,5 m.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Jag tycker det låter jättedumt att spara trädet. Elskåp och grejer kan ni ju lämna kvar om det känns för dyrt att flytta och ha en liten rabatt där trädet står, men att ha en fullvuxen, grenfällande tall mitt i en parkeringsplats är att be om problem.

• Gilla
Taxture
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tycker det låter jättedumt att spara trädet. Elskåp och grejer kan ni ju lämna kvar om det känns för dyrt att flytta och ha en liten rabatt där trädet står, men att ha en fullvuxen, grenfällande tall mitt i en parkeringsplats är att be om problem.
Lite sent svar, men tack för din input. Den speglar också ganska väl vad många bekanta har sagt.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.