Hej

Det har blivit den tiden igen.
Sommar.

Jag skulle vilja ha en fläkt som flyttar kalluft in i sovrummet, så länge det är varmare inomhus än X grader och det dessutom är kallare utomhus än inomhus.
Finns det färdigt? Kan man seriekoppla några termostater?
Idéer?

/ Hälsningar Fredrik
 
Ett mini-FTX-aggregat löser den saken dygnet runt året om. Finns i olika prisnivåer mellan 1500-6000 kr.
 
BirgitS
Det blir små volymer av luft som transporteras genom en mini-FTX eller en värmeförflyttare, dvs. det påverkar inte temperaturen mycket. Det är effektivare att öppna fönstret när det är svalare ute än inne.

Det är vanligen olämpligt att ha en fläkt som blåser in luft i ett hus, eftersom det leder till att det normala undertrycket i huset i stället blir ett övertryck, som kan trycka ut fuktig luft i väggarna (risk för fuktskador).
 
finns nog inget som slår en LLVP/AC-split om värmen är ett problem inomhus.

eftersom du överväger att göra hål i väggen för att ta in luft utifrån så antar jag att du bor i hus som du rår om själv och inte sitter i BRF eller hyreshus där inget alls får göras på vägg och utsida utan tillstånd i normala fall.
 
Vi bor i ett gammalt hus med självdrag.
Om det blir varmare inomhus än utomhus (sommarnatt) så dör självdraget.

Miniftx låter stort, jag vill ha något som kan styra en kanalfläkt som sitter i ett ventilationsrör.

/ Hälsningar Fredrik
 
Tills du konstruerat eller köpt och monterat dina fläktar föreslår jag ett par traditionella myggfönster och korsdrag, är du händig kanske du kan snickra ihop nått redan i dag.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Det är standard i gamla hus med skorstensstock att självdraget nästan helt upphör sommartid, finns anledning varför fönster står öppna med eller utan ram med myggnät en stor andel av sommaren i den typen av hus.

det är jätteskillnad om du 'bara' skall ha fläkt för luftkvaliten (typ PAX-fläkt i badrummet) eller när du skall flytta luft för att få in kyla in i huset när det är kallare ute än inne - det är magnituder (tio-potenser) i skillnad i luftmängd mellan dessa användarfall.

En portabel AC omsätter 400 - 700 m³ i timmen beroende på effektklass på rumsidans ventilation och då kyls denna luft ändå med 12-15 grade i passagen genom maskinen men kanske sänker rummets temperatur med 3 - 4 grader C...

Tänker du kyla med frikyla (av kallare luften uteifrån) med betydligt mindre temperaturdiff än 10 grader C så är det enorma mängder med luft som måste dras igenom huset och det kommer att låta mycket. - en kanalfläkt med 150 mm rör kommer inte att räcka långt...
 
Köpte en sån här till vårt uterum, mest för att inte koka växterna där när vi inte är hemma, annars öppnar vi upp skjutpartier.

https://amzn.eu/d/001fXeDt

Kan styras på både temp och luftfuktighet. Skulle satt den i en ram för fönstret till att börja med om du måste ha en fläkt (tror personligen inte det är den bästa lösningen)

(Obs använder min som utblås)

Morsan bor i timmrat hus med självdrag. Myggfönster på kvällen och stängda dörrar och fönster dagtid funkar bra.
 
Redigerat:
Ja, om du seriekopplar en termostat inne i rummet med en termostat utomhus så kan du låta tex den inre starta fläkten vid temp över 22 grader och den yttre stannar fläkten vid temp över 20 grader.
 
G Guson skrev:
Ja, om du seriekopplar en termostat inne i rummet med en termostat utomhus så kan du låta tex den inre starta fläkten vid temp över 22 grader och den yttre stannar fläkten vid temp över 20 grader.
Bra svar.
Liten förenkling men tillräcklig.
Termostater som stannar över x grader hittar jag men var hittar jag en som startar över y grader?

/ Hälsningar Fredrik
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.