D Daniel4s skrev:
Hej !

Leker med tanken att flytta ihop med ny partner i mitt hus och hur man ska tänka rent ekonomiskt om hon flyttar in hos mig.
Om inte huset är dig väldigt kärt och speciellt så tycker jag ni köper ett nytt hus tillsammans för att få en gemensam grund. Tills ni är tillräckligt säkra på att ni verkligen är ett stabilt par så bor hon hos dig och betalar extrakostnaderna. Hitta något nytt inom t ex ett år.

• Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker att det är rimligt med hälften av driftskostnaderna och därtill kanske 4000kr? Så totalt 6000/6500?
Du får ett tillskott och hon får en sänkning och de båda "motsvarar" varandra. Hur låter det?

K krambriw skrev:
Ofta är det kvinnan som har bra ideer och tankar som leder till värdestegring och om hon blir utkickad en dag, står hon där utan att få ta del av den värdestegring som hon kanske till stor del varit bidragande till
Ofta är det mannen som verkställer dessa idéer, vilket väger tyngst? 🤔

• Gilla
  • Wow
B6304S1 och 2 till
  • Laddar…
D Daniel4s skrev:
Vi får en lägre månadskostnad = lite så det blir när man flyttar ihop, sen faller lotten på mig att jag råkar stå som fastighetsägare och det är ej aktuellt att hon köper in sig i fastigheten.

Men absolut ingen som svarar i denna tråd skriver vad som kan vara rimligt för henne att betala.
Kanske för att det finns flera faktorer som är avgörande vilken summa som kan bli aktuell för henne att betala.
En faktor är t e x inkomst. Skulle din disponibla inkomst ligga 20 % högre än hennes bör hennes utgifter för tak över huvudet (hyra i ditt hus) matchas så att hon procentuellt lägger den summan som motsvarar en 20 % lägre disponibel inkomst.

S
S Shea_1 skrev:
Jag tycker att det är rimligt med hälften av driftskostnaderna och därtill kanske 4000kr? Så totalt 6000/6500?
Du får ett tillskott och hon får en sänkning och de båda "motsvarar" varandra. Hur låter det?
Hur gick matten till där egentligen? :D 6500 motsvarar 13 000 i ett samboskap, alltså är det en höjning med 3000🤔

Bra sjukt att du drog till med något så extremt som 4000kr också 😂

• Haha
Dilato
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Hur gick matten till där egentligen? :D 6500 motsvarar 13 000 i ett samboskap, alltså är det en höjning med 3000🤔

Bra sjukt att du drog till med något så extremt som 4000kr också 😂
TS frågade vad som var rimligt, jag svarade vad jag tycker skulle vara rimligt.

Hur mycket tycker du är rimligt?

D Daniel4s skrev:
Har du någon aning om hon idag har ett sparkapital ?
Vem har pratat om att köpa / bygga något gemensamt ?
Säg att hon betalar 5000:- för att bo ihop hos mig, då har hon helt plötsligt 5000:- över som går att spara.
Spelar ingen roll vad hon kan spara. Hon betalar hälften av driften vilket du själv sagt eftersom du äger huset. Blir ju billigare för dig med. Dvs 2500 o hälften av mat i bensin

K krambriw skrev:
Ofta är det kvinnan som har bra ideer och tankar som leder till värdestegring ...
(Språkpolisen: Stegring är något avsevärt mer dramatiskt än ökning)

Hej, jag har en liknande situation. Äger huset ensam, efter en tidigare separation.
Bodde därefter ensam (med två barn varannan vecka) i ca 7 år och blev sedan sambo med ny kvinna, efter att ha träffats i några år och varit särbos.
Vi kom överens om sätta hennes "hyra" till 50% av husets räntekostnader.
Under många år, när räntan var låg, bodde vi båda billigt.
Nu är det det dyrare givetvis, men så är det.
Och vi har aldrig haft vidare diskussioner kring det, utan stått fast till det vi kom överens om. Sopor/el/larm/mat osv delar vi 50/50 på.

Värdestegringen går sambon såklart miste om, men det är jag som gjorde investeringen från start och gick på egen hand igenom stålbadet under många år, efter separarionen med barnens mor.

Hon har delat en renoveringskostnaden av ett badrum med mig, men där har vi skrivit ett separat avtal på vad jag skall betala henne, vid ev separation.

För oss har iaf denna överenskommelse funkat sedan vi hon flyttade in för 9 år sedan.

• Gilla
B6304S1 och 8 till
  • Laddar…
Jag tänker såhär, vad vore en rimlig marknadshyra för huset? (Bortse alltså från att du äger huset och har tagit hela risken för såväl vinst, förlust, reparationer och värmepumpshaveri, dåligt förhandlade räntor etc..)
Under förutsättning att ni har lika lön, lika många barn så delar ni lika på denna uppskattade marknadshyra, om inte fördelas den rättvist enligt era förutsättningar.
Enkelt och rättvist, så hade jag gjort.

• Haha
  • Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag har valt att fortsätta själv stå för hela kostnaden för det befintliga boendet, bygger/köper man däremot nått nytt gemensamt är det väl naturligt att man delar både investering och drift.
Sorry for the
D Daniel4s skrev:
Hej !

Leker med tanken att flytta ihop med ny partner i mitt hus och hur man ska tänka rent ekonomiskt om hon flyttar in hos mig.

Nedan är lite fakta och fiktiva siffror

Ränta (rörligt 3 mån) / El Vatten / Sopor = 15 000:- / månad (ej amortering)
Hon bor idag i hyreslägenhet 10 000:- / månad
Ej aktuellt att hon köper in sig i huset

Hur hade ni tänkt, ska man dela rakt av eller ska hon ha en lägre kostnad med tanke på att jag äger huset och får stå för alla kostnader där?
Vad tycker ni är en rimlig kostnad för henne?

Nu tänker vi enbart på att bo ihop så ett gemensamt "huskonto / matkonto" är kanske aktuellt , ev investeringar / utbyggnad av hus mm får bli en senare femma.
Sorry for the English but I am too tired at the moment to write in Swedish. 😵‍💫🤡

If you do not have a signed written agreement that states that the house is your possession, will remain as your possession, and will Not be part of an eventual “bodelning” in case you two split up, or even if you become ”sarbo” (så?). Without such an agreement, your sambo gain a 10% claim on the house (and responsibility for any eventual debt/loans associated with the house) during the each of the next 5 years, peaking at a 50% claim after 5 years.

Therefore, your sambo should be paying half the costs of the joint home as she will have 50% claim on the shared home after 5 years. There is No Reason for her to not being contributing to the loan and upkeep etc of the home that she will be able to have claim on.

There are many ways for couples to divide up how much each pays.

50/50 is common

Both pay an equal percentage of their income. Meaning, find a percentage that when taken from both of you then it will cover the costs. This is a good technique when one earns significant more than the other.

If one does most of the domestic work and the other works more hours per week, then a consideration can be made for the one using more of their “ledigt tid” for “housework”, thus enabling the other to earn more money and not do so much housework.

PS - many of the people who are perfectly fine paying Less are also perfectly fine claiming everything that the law entitled them to claim. 😳

https://www.familjensjurist.se/frag...eparera/kan-min-sambo-krava-halften-av-huset/

S
S Shea_1 skrev:
TS frågade vad som var rimligt, jag svarade vad jag tycker skulle vara rimligt.

Hur mycket tycker du är rimligt?
Dela löpande, exkludera lånekostnader. Ser det som självklart.

D Daniel4s skrev:
Hej !

Nedan är lite fakta och fiktiva siffror

Ränta (rörligt 3 mån) / El Vatten / Sopor = 15 000:- / månad (ej amortering)
Hon bor idag i hyreslägenhet 10 000:- / månad
Ej aktuellt att hon köper in sig i huset

Hur hade ni tänkt, ska man dela rakt av eller ska hon ha en lägre kostnad med tanke på att jag äger huset och får stå för alla kostnader där?
Vad tycker ni är en rimlig kostnad för henne?

Nu tänker vi enbart på att bo ihop så ett gemensamt "huskonto / matkonto" är kanske aktuellt , ev investeringar / utbyggnad av hus mm får bli en senare femma.
Jag har varit i samma sits men karln flyttade in till mig. Vi kom överens om en ”hyra” han betalade varje månad. Den räknades ut genom att jag kollade driften på ett år o delade på 12. Sedan la vi till en peng för ”slitage, försäkring mm”. Så han fick bo mycket billigare än i sin hyreslägenhet o jag kompenserades lite för det var mitt hus så lite vinn vinn. Vi tog ingen hänsyn till vad min ränta o amorteringar var. Båda var nöjda o han betalade samma summa varje månad. Då jag inte vet hur stor del driften är är det svårt att säga en siffra

• Gilla
Jope09 och 3 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Dela löpande, exkludera lånekostnader. Ser det som självklart.
Så du tänker ungefär 2500/månad?

B Brendhain skrev:
Without such an agreement, your sambo gain a 10% claim on the house (and responsibility for any eventual debt/loans associated with the house) during the each of the next 5 years, peaking at a 50% claim after 5 years.
Nej det stämmer inte. TS ägde huset innan det blev aktuellt för flickvännen att flytta in. Huset är därför inte samboegendom.

• Gilla
Miahall och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.