Hej,
Mina päron har hemlarm med direktkkoppling till vaktbolag. Mina päron vill gärna bli av med den fasta telefonen hemma och bara använda mobilerna. Kruxet är att hemlarmet är kopplat till telefonlinan i hemmet. De fick fiber draget in i hemmet för 2 år sedan, kan de inte med hjälpt från vaktbolaget få dit en tekniker att flytta över larmet till fibern? (Ska be dem ringa o kolla men kollar här själv innan om någon vet nått)

Man sätter in en GSM-enhet i larmet om man har fiber.

Eller en uppringare med både ethernet OCH gsm så har man både byxor och hängslen, fördelen med ethernet är att den övervakar linan oftare och ev klarar man sig på ett kontantkort.

GSM känns uråldrigt, måste man väl ha sim-kort också som skall laddas i mellanåt för att inte bli inaktivt?

En "Uppringare" till fiber är väl det jag efterlyser, visste inte det fanns, men låter som det är prylen jag söker :)

En "uppringare till fiber" är det som kallas IP-telefoni. Där kommer du att behöva ett telefonabonnemang, så det blir knappast billigare än GSM. Och då får ju en "fast telefon" igen i princip (fast via IP-telefoni istället för kopparkabel).

Nerre skrev:
En "uppringare till fiber" är det som kallas IP-telefoni. Där kommer du att behöva ett telefonabonnemang, så det blir knappast billigare än GSM. Och då får ju en "fast telefon" igen i princip (fast via IP-telefoni istället för kopparkabel).
Nej, det kan också vara ett expansionskort som kommuncierar via TCP/IP direkt mot larmcentralen - men jag är tveksam till att det blir billigare.

Jag tycker GSM till larm fungerar bra. Har ett själv och ett hos morsan och visst det måste laddas med 100 kr/år men den kostnaden jämfört med 200-300 kr/mån eller kanske ännu mer är försvarbar.
Det tar inte många sekunder från det att larmet löst ut till det piper i mobilen.

Skickat från mig...

Vi har ett larm (ej kopplat till vaktbolag utan bara till våra telefoner) med GSM-sändare, jag laddade på kontantkortet (Telia refill) med 100kr för ca 1,5 år sedan, det räcker att man skickar/tar-emot SMS/telefonsamtal för att kontantkortet ska vara aktivt, jag har larmet inställt att skicka ett SMS varje månad. Hade Halebop tidigare men där var man tvungen att ladda kortet med 50kr varje 1/2 år för att hålla kortet aktivt.

Ok.
GSM larm går väl inte att ha kopplat till vaktbolag? Utan bara till sin egna mobil?

Jo, det går. Skillnaden är bara att larmtransporten går över GSM istället för fast lina.

Finns två typer av gsmsändare, ena emulerar en telelinje och låter larmet ringa upp som en vanlig telefon. Andra skickar data över gprs mot larmcentral. Dessutom kan endel skicka vanliga SMS

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.