Jag har en vattenmantlad kamin i ett vardagsrum och det blir lätt för varmt där. Det går inte heller att på ett smidig sätt tillföra luft från andra rum vilket jag sett många rekommendera.
Alternativet jag har är att istället försöka flytta värmen till ett fd pannrum (och i förlängningen garage). Fläkten kan alltså sitta i ett rum där varken utseende eller ljudvolym inte spelar så stor roll även om den så klart kan höras genom väggen.
Det borde ju finnas något mer effektivt än en sk värmeförflyttare.

Fråga två. Det finns ingen tilluftsventil i rummet med kaminen så jag funderar på att fixa det samtidigt men vart sätter jag den bäst? Alldeles intill kaminen eller på motsatt vägg?

Bostad, pannrum och garage är olika brandceller, därför skall det inte vara luftflöde mellan dessa. Vid ev brand blir det då snabbt brandspridning i hela huset.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
N Nissegandhi skrev:
Bostad, pannrum och garage är olika brandceller, därför skall det inte vara luftflöde mellan dessa. Vid ev brand blir det då snabbt brandspridning i hela huset.
Jo, men pannrummet räknas väl inte längre som pannrum för det finns endast luft/vattenpump samt ackumulatortankar där? Mellan ”pannrummet” och garaget sitter det dörr som är godkänd sedan vi hade pelletspanna.

Om "pannrummet" inte är pannrum kanske man kan tycka det är okej även om det är ett teknikrum. Garaget skall dock vara avskilt utan luftombyte till lägenheten.

N Nissegandhi skrev:
Om "pannrummet" inte är pannrum kanske man kan tycka det är okej även om det är ett teknikrum. Garaget skall dock vara avskilt utan luftombyte till lägenheten.
Precis så jag tänkte. Det finns ju inte längre någon möjlighet att elda i ”pannrummet” och det är godkänd branddörr till garaget.

Nu kan man inte flytta luft hur som helst. Om du flyttar varm luft till gamla pannrummet, var ska luften som redan finns där ta vägen ?
I så fall måste du flytta den luftmängden vidare och cirkulera detta i övriga fastigheten eller släppa ut det till omgivningen.

Principen är ju förstås möjlig. Men det är ju inte så stora temperaturdifferenser vi pratar mellan garage och vardagsrum. Så om det skall få någon märkbar effekt krävs stora flöden. Sedan om jag förstår dig rätt tänkte du inte cirkulera luften utan blåsa ut den i garaget och låta den försvinna ut. På det viset kommer flödet att ge ett litet tillskott av värme i garaget under det att vardagsrummet kyls med en mångfalt större effekt. Precis hur stor effekt det blir beror på temperaturen ute, i garaget och i vardagsrummet. Om problemet är att det är för varmt i vardagsrummet är det nog enklare att elda lite mindre. Eller möjligtvis öppna ett fönster.

Egentligen handlar det snarast om att jag vill kunna elda lite längre pga att kaminen är vattenmantlad. Jag har inte heller testat hur det är när det är riktigt kallt ute men risken är stor att det blir för varmt ändå. Jag kan alltid testa om det går att ha pannrummet som lite buffert för det är ju inget större problem att borra och sätta upp en fläkt.

Det är ett vanligt problem med vattenmantlade kaminer att en alltför stor del av värmen hamnar i luften och inte i vattnet. Visst kan du prova att sätta en fläkt till pannrummet. Men ha inte för höga förväntningar. Hur stor fläkt tänkte du ha? Vad pratar vi för temperaturer i pannrum och vardagsrum när du eldar?

M Murkla1949 skrev:
Precis så jag tänkte. Det finns ju inte längre någon möjlighet att elda i ”pannrummet” och det är godkänd branddörr till garaget.
Jag skulle tro att du har en brandavskiljande dörr 30min mellan bostad och pannrummet och lika till garaget. Om det är så har du 30 min fördröjning vid brand om dörren är stängd. Därför ska sådana dörrar vara stängda. Och ingen ventilation mellan rummen. Nu är väl jag lite yrkesskadad eftersom jag varit med för många gånger när det gått fel.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.