Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Flytta en stång som "håller ihop" ett gammalt missionshus.

1. E
    Medlem · 3 inlägg

erikstar

Medlem
    Hej!

Jag har ett litet missionshus från 1879. Ca 1990 så la förra ägaren in ett innertak. "övervåningen" ser nu bedrövlig ut och det finns planer på loftlösnig, men en av stängerna som ska hindra takstolarna att gå i spagat skulle då behöva flyttas. Kan jag få lite allmän input.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC_1431.JPG

Här ser ni de två stängerna. Det är utplacerade symmetriskt på husets längd. De sitter på/vid takbjälkar/stolpar.

Min gissning är att de fanns redan när huset byggdes, men kanske att de infördes "för att det behövdes".
    Så här ser ena stången ut. Så tror jag båda var monterade från början.
    DSC_1430.JPG

Alltså så högt som möjligt.

Den andra stången ser ut så här:
    DSC_1427.JPG

Och jag gissar att den har flyttas neråt. Sitter den då i stolpen snarare än takstolen?

På andra sidan gissar jag att man kan se varför den flyttats.
    DSC_1426.JPG

Oklart varför. Kan nån förstå vad som har hänt?

Nu kommer en bild på vad jag vill göra. Går detta? Måste nån räkna på det? Vad för typ av människa ska jag hitta för det? "Min snickare" verkar rätt obekymrad om det hela... En viktig information är kanske att huset sen 90-tal har plåttak. Detta torde ju väga väldigt mycket mindre än det tegeltak det hade tidigare...
    En annan information är att det förstås finns hanbjälkar ovanför det "översta innertaket". Så nånting mer än stängerna håller ihop det hela...
    kommentarer.jpg

Väldigt tacksam för all input i ärendet som nån kan ge.
    /Erik S

Redigerat 25 aug 2021 23:37
  2. Stefeliat
    Medlem · 4 inlägg

Stefeliat

Medlem
    Vi löste detta på ett av våra gamla byggnader där vi bodde med att öppna golvet och sitta där vajer och sedan stänga golvet igen.

3. E
    Medlem · 3 inlägg

erikstar

Medlem
    Det låter ju lite som min approach... Men ni flyttade då alltså ner den till stolpen under samma takstol?

4. useless
    Lök. · Gävleborg · 25 382 inlägg
    För att kunna svara på frågorna måste man veta vad det är för väggkonstruktion och hur takstolen är infäst i väggen. Flyttar du ner stången så håller den troligen ihop väggen lika bra, men det är inte säkert att den gör någon nytta för takstolen.

5. Stefeliat
    Medlem · 4 inlägg

Stefeliat

Medlem
    ja exakt så. Men som nedan talare också påpekar så måste de till att takstolarna också håller. Kan vara så enkelt som att man sätter en limträbalk men takhöjden hos er ser minimal ut.

6. E
    Medlem · 3 inlägg

erikstar

Medlem
    Jo. Jag gissar att jag helt enkelt måste öppna upp för att kunna göra nån sorts bedömning

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.