Hej!
Jag har ett litet missionshus från 1879. Ca 1990 så la förra ägaren in ett innertak. "övervåningen" ser nu bedrövlig ut och det finns planer på loftlösnig, men en av stängerna som ska hindra takstolarna att gå i spagat skulle då behöva flyttas. Kan jag få lite allmän input.
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in![]()
Här ser ni de två stängerna. Det är utplacerade symmetriskt på husets längd. De sitter på/vid takbjälkar/stolpar.
Min gissning är att de fanns redan när huset byggdes, men kanske att de infördes "för att det behövdes".
Så här ser ena stången ut. Så tror jag båda var monterade från början.
Alltså så högt som möjligt.
Den andra stången ser ut så här:
Och jag gissar att den har flyttas neråt. Sitter den då i stolpen snarare än takstolen?
På andra sidan gissar jag att man kan se varför den flyttats.
Oklart varför. Kan nån förstå vad som har hänt?
Nu kommer en bild på vad jag vill göra. Går detta? Måste nån räkna på det? Vad för typ av människa ska jag hitta för det? "Min snickare" verkar rätt obekymrad om det hela... En viktig information är kanske att huset sen 90-tal har plåttak. Detta torde ju väga väldigt mycket mindre än det tegeltak det hade tidigare...
En annan information är att det förstås finns hanbjälkar ovanför det "översta innertaket". Så nånting mer än stängerna håller ihop det hela...
Väldigt tacksam för all input i ärendet som nån kan ge.
/Erik S
-
26 aug 2021 13:41 #4
För att kunna svara på frågorna måste man veta vad det är för väggkonstruktion och hur takstolen är infäst i väggen. Flyttar du ner stången så håller den troligen ihop väggen lika bra, men det är inte säkert att den gör någon nytta för takstolen.
-
26 aug 2021 14:59 #5
Liknande ämnen
-
Begagnade stängselstolpar - hur länge håller de ungefär?
Byggmaterial & Byggteknik -
Flytta staket (Gunnebostängsel)
Trädgård allmänt -
Håller Clas Olssons gängade stång vid lyft av lada?
Byggnadsvård -
Flytta gammal flaggstång med fundament till ny plats
Trädgård allmänt -
Håller en vägg ovanför dörrpost för chinsstång?
Byggmaterial & Byggteknik