Hejsan

På vår tomt har vi en "elskåpsstolpe" med elmätaren i. Där ska vi nu bygga ett garage och jag vill flytta in elmätaren i ett mätarskåp i garaget. Har pratat med vårt elbolag och de säger att det går bra, att en av deras killar måste koppla i och ur mätaren vid själva flytten. Helt ok so far. Sedan säger dom också att jag måste anlita en elfirma för övrigt jobb och för att skicka in föranmälan om detta.

Att jag måste använda en behörig elektriker för allt elarbete är jag fullt införstådd med.
Men, i detta fallet är det så att det är, mig veterligen just nu, inget annat elarbete än just att koppla i och ur mätaren vid själva flytten. Inte behövs väl en behörig elektriker för att skruva fast själva skåpet i garagestommen? Och det kan väl knappast vara krav på att det är en behörig elektriker som skickar in föranmälan? Eller? Jag frågade om detta när jag pratade med elbolaget men fick inte entydiga besked.

Någon som har koll på detta?

En behörig elfirma är det som ska skicka in en föranmälan. När elektrikern har monterat skåpet och dragit ut sin stigare till elcentralen så skickar elbolaget två killar för att koppla in servis-kabeln (deras kabel) och flytta mätaren och plombera.

Du kan väl montera skåpet på väggen om du vill, men det behövs ju fortfarande en behörig elektriker för att koppla in skåpet på "din sida" för du ska väl använda dig av elen även efter bytet och inte bara ha ett oinkopplat fasadmätarskåp med en monterad mätare?

//Patrik

Redigerat:
Patrik_Hed skrev:
En behörig elfirma är det som ska skicka in en föranmälan. När elektrikern har monterat skåpet och dragit ut sin stigare till elcentralen så skickar elbolaget två killar för att koppla in servis-kabeln (deras kabel) och flytta mätaren och plombera.

Du kan väl montera skåpet på väggen om du vill, men det behövs ju fortfarande en behörig elektriker för att koppla in skåpet på "din sida" för du ska väl använda dig av elen även efter bytet och inte bara ha ett oinkopplat fasadmätarskåp med en monterad mätare?

//Patrik
Tack för snabbt svar :)

Ok, jag trodde att den i och urkoppling som gjordes av elbolaget gällde bägge sidor av mätaren. Får man stå utan el alltså under glappet? Men i så fall behöver man väl en elektriker för att koppla ur min sida också?

Jaha, nej de gör bara omkoppling av sin kabel och flytt av mätare. Allt annat krävs det en elektriker till.
Han kopplar ur din kabel och kopplar in i det nya skåpet och gör färdig allt, sedan kommer elbolaget.
Ja, beroende på omständigheterna så blir det avstängd el olika länge.

//Patrik

• Gilla
kp1
  • Laddar…
Om viss el behövs till enstaka grejer, t.ex. köra kyl/frys, mikro, mobiltelefonladdare o.s.v., så kan kanske elektrikern fixa så att den gamla mätarplaceringen matar en byggcentral tillfälligt medan du väntar på att elbolaget gör mätarflytten.

Elektrikern gör ju upp en tid med elnätskillarna så de kan komma dit samtidigt. Elektrikern måste ju även förbereda med ny huvudledning från mätarskåp osv så att det går snabbt då nätkillarna kommer.

Du blir förmodligen utan ström en timme eller två om allt är förberett innan.

Ok, då vet jag.

Som det är planerat behövs inga nya ledningar, mätaren flyttas max 1m i sida och befintliga kablar justeras så de räcker till nya platsen. I princip behövs bara mätaren kopplas loss, monteras i skåpet, befintliga kablar dras in i skåpet och anslutas. Känns egentligen lite sjukt att det ska behöva vara två elektriker här för att koppla in varsin kabel, men men, det är väl bara att svälja. Förstår ju att det är så när det är mer elarbete att göra.

Du kommer förmodligen att ha tre elektriker på plats.. Minst! Elnätselektriker kommer sällan ensamma.. De är lite sällskapssjuka :cool:

Elnätsinnehavaren tror jag dock inte tar betalt för sitt jobb (Nån får gärna rätta mig om jag har fel).

Vi "vanliga" elektriker får inte vara och pilla på elen före mätaren.

Rrrrr skrev:
Du kommer förmodligen att ha tre elektriker på plats.. Minst! Elnätselektriker kommer sällan ensamma.. De är lite sällskapssjuka :cool:

Elnätsinnehavaren tror jag dock inte tar betalt för sitt jobb (Nån får gärna rätta mig om jag har fel).

Vi "vanliga" elektriker får inte vara och pilla på elen före mätaren.
Det där med att de gör det gratis, är inte det bara när man flyttar mätaren till ett (ur deras synpunkt) bättre läge, som ex. när man flyttar den ut ur källaren till ett skåp utomhus?

Appropå att ni "vanliga" inte får pilla med elen före mätaren. När jag fick bergvärme indraget i somras så fick elektrikerns som var anställd av bergvärmefirman göra en akututryckning. Han drog från oss till ett annat ställe där borrfirman hade grävt av serviskabeln till huset. Det är ju borrfirman som står för grävningen mellan borrhålet och huset.

Jag undrade hur han skulle kunna fixa det, för då måste han ju bryta servissäkringen, han log lite menande och tyckte att, man har ju försett sig med verktyg. Jag misstänker att det var en kostnadsfråga att han fixade det istället för att ringa efter Fortum, det är nog inte gratis att gräva av deras kablar.

När man ska byta/flytta mätarstolpe/mätarskåp så pratar man med en elfirma, elfirman tar kontakt med nätbolaget, elfirman och abbonenten kommer överens om dag/tid för bytet, elfirman meddelar nätbolaget. Elfirman och nätbolaget kommer sammtidigt till kunden, nätbolaget kopplar ur servicesäkringarna innan serviceledningen, elfirman & nätbolaget kopplar loss mätaren, skåp mm flyttas av elfirman, elfirman & nätbolaget kopplar in mätaren, elbolaget kopplar in servicesäkringarna.

Elfirman tar betalt för tiden mm som dom är hos kunden, elbolaget tar (oftast) en schablonavgift för flytt av mätare.

Så här gick det till i stora drag när vi bytte mätarskåp härom året, elfirmans räkning hamnade på ca 1000kr, elbolaget räkning hamnade på ca 1500kr.

hempularen skrev:
Appropå att ni "vanliga" inte får pilla med elen före mätaren. När jag fick bergvärme indraget i somras så fick elektrikerns som var anställd av bergvärmefirman göra en akututryckning. Han drog från oss till ett annat ställe där borrfirman hade grävt av serviskabeln till huset. Det är ju borrfirman som står för grävningen mellan borrhålet och huset.

Jag undrade hur han skulle kunna fixa det, för då måste han ju bryta servissäkringen, han log lite menande och tyckte att, man har ju försett sig med verktyg. Jag misstänker att det var en kostnadsfråga att han fixade det istället för att ringa efter Fortum, det är nog inte gratis att gräva av deras kablar.
Han FÅR inte göra det men han KAN (kanske). Men inget att rekommendera, det lilla du kan spara där kan du snabbt gå back igen. Tänk på att begära kabelvisning hos alla nätägare innan du gräver.
Demmpa skrev:
När man ska byta/flytta mätarstolpe/mätarskåp så pratar man med en elfirma, elfirman tar kontakt med nätbolaget, elfirman och abbonenten kommer överens om dag/tid för bytet, elfirman meddelar nätbolaget. Elfirman och nätbolaget kommer sammtidigt till kunden, nätbolaget kopplar ur servicesäkringarna innan serviceledningen, elfirman & nätbolaget kopplar loss mätaren, skåp mm flyttas av elfirman, elfirman & nätbolaget kopplar in mätaren, elbolaget kopplar in servicesäkringarna.

Elfirman tar betalt för tiden mm som dom är hos kunden, elbolaget tar (oftast) en schablonavgift för flytt av mätare.

Så här gick det till i stora drag när vi bytte mätarskåp härom året, elfirmans räkning hamnade på ca 1000kr, elbolaget räkning hamnade på ca 1500kr.
Vill bara förtydliga då detta verkar vara ett vanligt missförstånd, om än en detalj.
Kabeln som säkras efter servissäkringar är kundens kabel.
Det ni tänker på är servisledningssäkringar, dessa sitter i nätägarens anläggning.

Redigerat:
Ja, elbolaget var här för ett par veckor sedan och märkte ut elkablarna i backen. Idäg grävde vi upp ett rör med ledning i på ett helt annat ställe, och inte låg den djupt heller, kanske 30-40cm på sin höjd (eller på sitt djup kanske det heter då ;) ), det låg en gul plast ovanpå med texten ELKABEL på.

Får ringa elbolaget imorrn igen så får dom kolla upp detta. De noterade att det var en del andra saker i området som de inte hade koll på och där det var uppenbara fel i ritningarna. Inte riktigt vad man förväntar sig i ett område med nybyggen i gbg.

Vi har ingen aning om vad vi hittat, vi kan bara konstatera fakta, det är ett plaströr med någon form av kabel i, ovanpå låg en gul plastremsa med texten ELKABEL. Den går med allra största sannolikhet inte till något av nybyggena. Min gissning är att det är något halvgammalt som inte längre är i bruk, men det är ju inget man kan chansa på. När började man använda svarta plaströr för att lägga elkablar i backen?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.