Hej!

Jag behöver hjälp med att förstå hur jag ens ska bära mig åt för att byta ut stolpen som jag ringat in i den bifogade bilden (ignorera ogräset som gömmer fästena - bilden är från förra sommaren. Det spöregnar ute så jag ville inte gå ut och ta en ny).

Stolpen verkar ha börjat ruttna nertill, troligen på grund av att träet har haft direktkontakt med cementplinten.
Jag misstänker starkt att stolpen är bärande, vilket gör mig extra osäker på hur jag ska gå vidare.
Jag är hyfsat händig men har inte gjort något liknande tidigare, så alla tips om hur man temporärt stöttar upp, byter stolpen, eller om det ens är ett jobb man kan göra själv vore väldigt uppskattat.

Tack på förhand!

• Rödfärgad ruta kring en ruttnande trästolpe vid en husvägg, med en fästplatta intill och en satellitdisk på väggen ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, den är bärande. Du åker bara till närmsta hyrdepå, tex cramo och hyr en sk. stämp som du sätter upp som stöttar under tiden du byter stolpen i lugn och ro.

Justerbar byggstötta eller "stämp" med vev och platt bas, används för bärande konstruktioner och att staga upp under byggprojekt.

Se till att få med en sk krona (klyka) överst som då passar in på reglen som går från stolpen in mot husgaveln.

Ställ stämpen på en rejäl planka för att fördela marktrycket. Skruva fast stämpens fot i plankan för säkerhets skull och kolla med vattenpass att stämpen står i lod. Du skruvar upp stämpen tills du märker att det inte är något tryck på stolpen.

EDIT: Förtydligat

Redigerat:
  • Gilla
Smeafan och 4 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Ja, den är bärande. Du åker bara till närmsta hyrdepå, tex cramo och hyr en sk. stämp som du sätter upp som stöttar under tiden du byter stolpen i lugn och ro.

[bild]

Se till att få med en sk krona (klyka) överst som då passar in på reglen som går från stolpen in mot husgaveln.

Ställ stämpen på en rejäl planka för att fördela marktrycket. Skruva fast stämpens fot i plankan för säkerhets skull och kolla med vattenpass att stämpen står i lod. Du skruvar upp stämpen tills du märker att det inte är något tryck på stolpen.

EDIT: Förtydligat
Stort tack! Nu vet jag hur jag ska få till det utan att riva hela huset.

• Haha
mexitegel
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.