Hej kära forum.

Jag ska bygga ut och kunde snabbt konstatera att ingående tele kom ivägen. Jag tänkte att göra rätt, eftersom jag har en månad till byggstart (hade).

Mailade Telia, fick instruktioner om att gå till Skanova.

Ringde Skanova, de sa ring Eltel och få en karta.

Ringde Eltel och fick en karta.

Konstaterade att telekabel för mig OCH GRANNE ligger i vägen.

Mailar Skanova Samhällingång i fredags (ingen telefontid fredagar). Skriver att jag utrett att det oundvikligen måste bli en flytt av kabel. Hör inget.

Mailar igen tisdag och ber om i alla fall en bekräftels epå att någon läst. Hör inget.

Missar telefontiden idag torsdag, och i morgon stängt igen.

Har någon erfarenhet av vad jag BORDE göra? om ett par veckor gräver jag av kabel och hänvisar till att jag meddelat att det skulle ske...

Trött på byråkrati och ingorans.

Tyvärr är min erfarenhet att det enda som fungerar är att ringa dem. Har man väl upprättat en kontakt med dem så brukar det löpa på fint. Skulle misstänka att du skapar problem både för dig och grannen om du bara gräver av det eftersom det troligen finns ett servitut på kabeln / kablarna. Brukar vara markägaren (eller entreprenören) som får betala hela kostnaden vid avgrävd kabel när man inte begärt utsättning.

Det som stör mig är att jag inte behöver utsättning, jag kan enkelt utifrån den utdrag ur ledningskartan som jag fått från DERAS leverantör Eltel se att det går åt pipan. Jag behöver inga pinnar i backen för det.

Men men, jag får väl ringa på måndag igen.

Edit: Jag skickade en följdfråga om detta till Telia Kundservice. Får se om de kan ge något stöd.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.