Tjenare!

Som rubriken lyder ska jag flytta kök i min bostadsrätt. Som ni ser på bilden ska köket flyttas till andra sidan. Jag vill att befintlig tappvatten och avlopp enbart ska förlängas från befintliga stammar. Jag vet om att jag måste anmäla detta till styrelsen. Men om det endast gäller förlängning behöver bygganmälan göras? Jag har beställt ritningar från SBK. Är det någon som har skickat in dessa handlingar förut och kan visa på exempel hur det ska se ut?
Gällande ventilationen så flyttar jag donet till andra sidan. Finns det något annat att tänka på detta gällande ventilationen?

Tacksam för era svar

• Ritning av bostadsrätt med kök som ska flyttas, markerat med röd pil mot vardagsrum/sovrum. Text och mått visas på papperet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej

Att anmäla är inget som räcker utan du behöver föreningens tillstånd eftersom vatten, avlopp och ventilation tillhör fastigheten.

Det har varit 2 eller 3 frågor om liknande projekt de senaste månaderna. Och jag tror att det sällan rekommenderas att göra eftersom kostnaderna blir för höga.

Angående ventilationen räcker det knappast bara att flytta donet, utan en ny imkanal måste byggas som är brandsäker.

• Gilla
Laurentiusson och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Och det måste fixas så att det tidigare köket kommer att få in tilluft.

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Hej

Att anmäla är inget som räcker utan du behöver föreningens tillstånd eftersom vatten, avlopp och ventilation tillhör fastigheten.

Det har varit 2 eller 3 frågor om liknande projekt de senaste månaderna. Och jag tror att det sällan rekommenderas att göra eftersom kostnaderna blir för höga.

Angående ventilationen räcker det knappast bara att flytta donet, utan en ny imkanal måste byggas som är brandsäker.
Yes. Godkännade av styrelsen är givet.
Ventilationen används befintligt.Det ska öppnas från andra sidan vägg bara.

F fixartrixarn1 skrev:
Yes. Godkännade av styrelsen är givet.
Ventilationen används befintligt.Det ska öppnas från andra sidan vägg bara.
är du vänlig och skickar länk på samtliga trådar. De jag hittar är inte precis de jag efterfrågar. Inte heller svara du på det jag faktiskt frågar men tack ändå

• Haha
cpalm
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Och det måste fixas så att det tidigare köket kommer att få in tilluft.
Självdrag från befintligt kök finnes. Tack!

BirgitS
Menar du att det finns en korrekt tilluftsventil i nuvarande kök. Det är väl fel i så fall.

I Stockholm brukar man inte behöva göra en bygganmälan för förlängning av vatten, avlopp och ventilationskanaler. Men andra kommuner kan dra gränsen för när anmälan behövs på ett annat sätt.

Sen ska väl vatten och avlopp utföras på ett korrekt sätt enligt branschreglerna från Säker vatten, så de bör du läsa noga. Kan t.ex. gälla att det ska finnas vattentätt skydd under alla ställen där vattenrören skarvas, att avloppsröret ska luta i hela sin längd.

Claes Sörmland
Min erfarenhet är att köksflytt ofta kraftigt försvåras av de tekniska faktorer som har tagits upp i tråden. För att sammanfatta:

- Ordna med frånluft från det nya köket, dragning av kanal är oftast knepigt att få snyggt.

- Ordna med tilluft i det gamla köket som nu blir rum. Kan vara så enkelt som spaltventiler i fönstren men är det ett modernare hus med FTX-ventilation så är det mycket projektering och jobb.

- Ordna med avloppsledning. Ja den måste ju ligga i fall. Måste ofta dras i en vägg eller på en vägg. Eller i golv, om det ens är tekniskt möjligt och accepteras av bostadsrättsföreningen, det handlar ju då om en dragning utanför lägenheten eftersom den slutar vid övergolvet.

- Ordna medtappvattenledningar. Ofta enklare för de behöver inte ligga i fall. Men man vill ju ofta dölja dem i väggar (eller golv med samma problem som ovan). Får ej skarvas dolt eller utanför våtutrymme så ofta krävs mer än förlängning av befintliga ledningar i det gamla köket, man får dra dem från schakt eller badrum.

Så just p g a att man inte tolererar hemmapularlösningar i flerbostadshus på samma sätt som man kan göra i sitt eget småhus (eller möjligen äganderättslägenhet) så blir projektet ofta stort och dyrt. Nästan samtliga flyttade kök som jag har sett i bostadsrättslägenheter har något tekniskt avvikande eller kompromiss. T ex skarvar av tappvatten där det inte ska finnas, bristande frånluft o s v.

• Gilla
Sthlm_ och 1 till
  • Laddar…
Vet du om avloppet går ner rakt under diskhon? Kika annars. Har du tur kan det vara förskjutet så att det hamnar närmare väggen. Det underlättar.

Sen undrar jag om fler har gjort liknande i ditt hus? Om du frågar dem kan du få mycket hjälp och inspiration. Fråga om du får göra ett studiebesök.

Anlita en bra rörmokare. Gärna någon som har erfarenhet av att flytta kök. Lycka till med ditt projekt. Blir nog superbra om du får till det.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Min erfarenhet är att köksflytt ofta kraftigt försvåras av de tekniska faktorer som har tagits upp i tråden. För att sammanfatta:

- Ordna med frånluft från det nya köket, dragning av kanal är oftast knepigt att få snyggt.

- Ordna med tilluft i det gamla köket som nu blir rum. Kan vara så enkelt som spaltventiler i fönstren men är det ett modernare hus med FTX-ventilation så är det mycket projektering och jobb.

- Ordna med avloppsledning. Ja den måste ju ligga i fall. Måste ofta dras i en vägg eller på en vägg. Eller i golv, om det ens är tekniskt möjligt och accepteras av bostadsrättsföreningen, det handlar ju då om en dragning utanför lägenheten eftersom den slutar vid övergolvet.

- Ordna medtappvattenledningar. Ofta enklare för de behöver inte ligga i fall. Men man vill ju ofta dölja dem i väggar (eller golv med samma problem som ovan). Får ej skarvas dolt eller utanför våtutrymme så ofta krävs mer än förlängning av befintliga ledningar i det gamla köket, man får dra dem från schakt eller badrum.

Så just p g a att man inte tolererar hemmapularlösningar i flerbostadshus på samma sätt som man kan göra i sitt eget småhus (eller möjligen äganderättslägenhet) så blir projektet ofta stort och dyrt. Nästan samtliga flyttade kök som jag har sett i bostadsrättslägenheter har något tekniskt avvikande eller kompromiss. T ex skarvar av tappvatten där det inte ska finnas, bristande frånluft o s v.
Hej!

Tack för ditt svar!
Viktiga linjer du tar upp. Spaltventil finnes, kanalen skall användas befitnligt. Lutning i avlopp kommer att finnas och inga hemmarpularlösningar kommer att utföras. Kommer du på något mer eller har erfarenhet rent ansökningsmässigt om bygganmäla får du gärna höra av dig

F Frsto skrev:
Vet du om avloppet går ner rakt under diskhon? Kika annars. Har du tur kan det vara förskjutet så att det hamnar närmare väggen. Det underlättar.

Sen undrar jag om fler har gjort liknande i ditt hus? Om du frågar dem kan du få mycket hjälp och inspiration. Fråga om du får göra ett studiebesök.

Anlita en bra rörmokare. Gärna någon som har erfarenhet av att flytta kök. Lycka till med ditt projekt. Blir nog superbra om du får till det.
Tack för tipset!
Skall undersöka om fler har gjort liknande då jag bara har hört rykte om att det gjorts.
Rörmokaren är mycket erfarenhet kring detta.

• Gilla
JuggeH och 1 till
  • Laddar…
Blir det inte en väldigt lång dragning för avloppet (och därmed väldigt krångligt)?

L Laurentiusson skrev:
Blir det inte en väldigt lång dragning för avloppet (och därmed väldigt krångligt)?
Avloppet kommer ju enbart förlängas från befintlig plats

Det går ju att pumpa avloppsvatten också när man flyttar kök. Jag tittade en hel del på det när jag letade lägenhet för att vara förberedd.

F fixartrixarn1 skrev:
Avloppet kommer ju enbart förlängas från befintlig plats
Genom halva lägenheten?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.