Se där!Troberg skrev:* Dubbla bandbredden
* Bättre driftsäkerhet (olika operatörer)
* Bättre separation av olika trafik (ena linan är ofta knökfull, andra ska alltid ha bra utrymme för trafik)
* Olika ISPs ger olika möjligheter. Ena ger fast IP, men inte möjlighet att ta emot email, andra ger möjlighet att ta emot email och många publika IP, men inte fast IP.
* Två olika företag man vill stötta.
Du har inte funderat på trådlöst abonnemang som alternativ till din andra lina? Du kanske tappar i bandbredd, men i driftsäkerhetsfrågan så skyddar du dig ju då även mot avgrävda kablar och dylikt.
Nej, trådlöst funkar inget vidare när man har publika servers stående på dem, plus att de är inte prisvärda om man ser till pris/prestanda.
Däremot så finns Fornby Folkhögskola 700 m bort. Om man ändå måste dra fler ledningar så kan man kanske lika gärna dra fiber därifrån. Det kan väl inte vara så mycket dyrare att dra fiber än att dra koppar?
Däremot så finns Fornby Folkhögskola 700 m bort. Om man ändå måste dra fler ledningar så kan man kanske lika gärna dra fiber därifrån. Det kan väl inte vara så mycket dyrare att dra fiber än att dra koppar?
Har ingen aning om vad det kostar, men vill minnas att fiber måste svetsas i skarvarna och det ska inte vara en busenkel operation.Troberg skrev:
Det låter på mig som om du kanske ska kolla på hostingtjänsterna som finns att köpa av flertalet företag istf att skaffa dyrt extra ADSL-abb.Troberg skrev:* Dubbla bandbredden
* Bättre driftsäkerhet (olika operatörer)
* Bättre separation av olika trafik (ena linan är ofta knökfull, andra ska alltid ha bra utrymme för trafik)
* Olika ISPs ger olika möjligheter. Ena ger fast IP, men inte möjlighet att ta emot email, andra ger möjlighet att ta emot email och många publika IP, men inte fast IP.
* Två olika företag man vill stötta.
Om du verkligen vill hosta dina tjänster hemma kan jag utifrån egen erfarenhet säga att dyndns-tjänsterna som finns att köpa (gratis eller mot mindre kostnad) på Internet har funkat klockrent för mig (som hostar sambons företags mail, webb och filserver) i dryga 8 år.
Vill man ha stabilitet bör man nog kolla på annat än ADSL även om det numera är en stabil teknik. Dock bör du nog fundera på företagsabb eftersom du vill ha nära nog 100% uptime. Som privatkund kommer du långt ner på listan.
Hastigheten på din länk är bara en parameter, välj en stor operatör som själva anslutna till peeringpunkterna i Sverige och har bra peering med de stora drakarna i omvärlden. En liten billig operatör köper oftast sin peering (trafikutbyte med andra operatörer, det är det hela Internet bygger på) i sin tur av någon av de stora, dvs de peerar inte direkt med ens andra operatörer i Sverige, eftersom det oftast är för dyrt för dem, därav det låga priset.
Bara mina tankar, ta dem som du vill.
Hosting kommer inte på fråga, jag vill ha grejorna hemma där jag har koll på dem.
DynDNS har jag tidigare använt, och det har funkat OK, men inte lika bra som fast. Iofs så har Bahnhof "nästan fast IP", dvs de ändrar bara om maskinen varit nere en längre tid, så det kanske är bra nog.
ADSL's stabilitet är lite si och så, framför allt har jag problem med att modemen överhettar. Det är dock det enda alternativ som erbjuds här.
DynDNS har jag tidigare använt, och det har funkat OK, men inte lika bra som fast. Iofs så har Bahnhof "nästan fast IP", dvs de ändrar bara om maskinen varit nere en längre tid, så det kanske är bra nog.
ADSL's stabilitet är lite si och så, framför allt har jag problem med att modemen överhettar. Det är dock det enda alternativ som erbjuds här.
Klicka här för att svara