1 525 läst ·
20 svar
2k läst
20 svar
Flytt av telefoni
Sida 1 av 2
Jag ska flytta, och vill då flytta mina två telefonabonnemang (med tillhörande två ADSL-abonnemang, men det är en separat fråga). Båda abonnemangen hos Optimal Telecom (hädanefter OT).
Ena abonnemanget är lätt, det är bara att ringa OT och så flyttar de till nya adressen.
Det andra abonnemanget är dock en mardröm. Problemet är att jag inte vet om ny huset har en eller två ledningar in. OT säger att bara Telia (via deras kabelbolag, som de tydligen håller i kort koppel) kan se om det går att fixa.
Jag ringer till Telia, de säger att de inte kan svara eftersom jag inte är kund hos dem. Om jag flyttar över abonnemanget så kan de tala om ifall det går att flytta.
Observera: Jag binder mig i så fall för tre månader, utan att de kan säga om de kommer att leverera något eller inte. Kan de inte leverera så måste jag ändå betala minst tre månader, utan att få någonting. Är sådana arrangemang rimliga när det inte finns någon konkurrens, eller snarare, är det rimligt att man inte tillåter konkurrens när man har sådana arrangemang?
Telia säger att de kan ta en beställning, men att jag har 14 dagar på mig att ångra mig, och de gör ingenting förrän jag skriver under pappren, vilket jag har 14 dagar på mig att göra. Nåväl, tänker jag. Det ger mig två veckor att komma på någon lösning som inte innebär att jag får betala för en vara som jag KANSKE får, så jag går med på det.
Dagen efter så ringer OT mig. Då har Telia stängt ner abonnemanget där och tagit över det. Jag blir naturligtvis irriterad, och går ner till den lokala Telia-butiken. De kan inte svara på frågor om abonnemang alls, inte heller ser de ironin i att man måste ringa deras kundtjänst för att få telefon.
Jag ringer då istället Telia och säger åt dem att detta inte var vad vi kommit överens om, och säger åt dem att omgående flytta tillbaka abonnemanget till OT tills jag godkänt det hela. De tvärvägrar, trots att jag påpekar att de har en lagstadgad skyldighet att tillhandahålla en 14 dagars ångerrätt. Efter mycket diskussioner så föreslår de att de ska stänga ner abonnemanget hos dem, men de vägrar fortfarande att flytta tillbaka det till konkurrenten OT. Jag låter dem inte göra så, eftersom det enligt dem skulle kunna innebära ett upp till 14 dagar långt driftuppehåll, utan vidhåller att de ska flytta tillbaka abonnemanget till OT.
De hävdar att de inte får flytta tillbaka abonnemanget till OT, eftersom "då kunde ju alla operatörer flytta omkring kunderna hur som helst". Personligen tycker jag det argumentet är väldigt svagt av flera skäl:
* Varför skulle någon otillbörligen vilja skicka en kund till en konkurrent?
* Åt andra hållet, att utan medgivande ta en kund från en konkurrent gick ju uppenbart bra. Det borde vara en betydligt känsligare operation.
* Systemet måste ha någon mekanism för att rätta misstag. De har en lagstadgad ångerperiod på 14 dagar att leva upp till, den kräver en sådan mekanism.
* Det är inte mitt problem. Det är de som gjort fel, och det är deras sak att fixa. Hur de gör det bryr jag mig inte om, men jag förutsätter att det blir gjort.
Jag har till och med erbjudit att skicka dem en fullmakt om det behövs för att fixa det, men trots det så tvärvägrar de. Läser man mellan raderna på det som sägs så är det tydligt att man inte vill ge en kund till en konkurrent och att man inte vill ringa till en konkurrent och erkänna att man gjort fel.
Där sitter vi nu fast, efter tre halvtimmessamtal som inte gått ett steg framåt med olika personer på Telia. Jag har ett abonnemang hos en leverantör som jag inte vill ha och som jag inte beställt, och som kanske kan leverera om jag binder mig att betala i minst tre månader. De vägrar att återställa saker som de var och som de borde vara, så att vi kan återuppta diskussionen från rätt förutsättningar.
Jag börjar undra om Kafkas Processen ingår i kurslitteraturen på Telias internutbildningar.
Hjälp, hur i helsike ska jag knäcka det här dödläget, helst (men inte nödvändigtvis) utan att behöva ta till tillhyggen???
Har ni förslag på andra sätt att lösa det, helst utan att blanda in Telia (som vid ytterligare ett par tillfällen tidigare försökt lura mig, och därmed står på min "ha så lite som möjligt att göra med"-lista)?
Ena abonnemanget är lätt, det är bara att ringa OT och så flyttar de till nya adressen.
Det andra abonnemanget är dock en mardröm. Problemet är att jag inte vet om ny huset har en eller två ledningar in. OT säger att bara Telia (via deras kabelbolag, som de tydligen håller i kort koppel) kan se om det går att fixa.
Jag ringer till Telia, de säger att de inte kan svara eftersom jag inte är kund hos dem. Om jag flyttar över abonnemanget så kan de tala om ifall det går att flytta.
Observera: Jag binder mig i så fall för tre månader, utan att de kan säga om de kommer att leverera något eller inte. Kan de inte leverera så måste jag ändå betala minst tre månader, utan att få någonting. Är sådana arrangemang rimliga när det inte finns någon konkurrens, eller snarare, är det rimligt att man inte tillåter konkurrens när man har sådana arrangemang?
Telia säger att de kan ta en beställning, men att jag har 14 dagar på mig att ångra mig, och de gör ingenting förrän jag skriver under pappren, vilket jag har 14 dagar på mig att göra. Nåväl, tänker jag. Det ger mig två veckor att komma på någon lösning som inte innebär att jag får betala för en vara som jag KANSKE får, så jag går med på det.
Dagen efter så ringer OT mig. Då har Telia stängt ner abonnemanget där och tagit över det. Jag blir naturligtvis irriterad, och går ner till den lokala Telia-butiken. De kan inte svara på frågor om abonnemang alls, inte heller ser de ironin i att man måste ringa deras kundtjänst för att få telefon.
Jag ringer då istället Telia och säger åt dem att detta inte var vad vi kommit överens om, och säger åt dem att omgående flytta tillbaka abonnemanget till OT tills jag godkänt det hela. De tvärvägrar, trots att jag påpekar att de har en lagstadgad skyldighet att tillhandahålla en 14 dagars ångerrätt. Efter mycket diskussioner så föreslår de att de ska stänga ner abonnemanget hos dem, men de vägrar fortfarande att flytta tillbaka det till konkurrenten OT. Jag låter dem inte göra så, eftersom det enligt dem skulle kunna innebära ett upp till 14 dagar långt driftuppehåll, utan vidhåller att de ska flytta tillbaka abonnemanget till OT.
De hävdar att de inte får flytta tillbaka abonnemanget till OT, eftersom "då kunde ju alla operatörer flytta omkring kunderna hur som helst". Personligen tycker jag det argumentet är väldigt svagt av flera skäl:
* Varför skulle någon otillbörligen vilja skicka en kund till en konkurrent?
* Åt andra hållet, att utan medgivande ta en kund från en konkurrent gick ju uppenbart bra. Det borde vara en betydligt känsligare operation.
* Systemet måste ha någon mekanism för att rätta misstag. De har en lagstadgad ångerperiod på 14 dagar att leva upp till, den kräver en sådan mekanism.
* Det är inte mitt problem. Det är de som gjort fel, och det är deras sak att fixa. Hur de gör det bryr jag mig inte om, men jag förutsätter att det blir gjort.
Jag har till och med erbjudit att skicka dem en fullmakt om det behövs för att fixa det, men trots det så tvärvägrar de. Läser man mellan raderna på det som sägs så är det tydligt att man inte vill ge en kund till en konkurrent och att man inte vill ringa till en konkurrent och erkänna att man gjort fel.
Där sitter vi nu fast, efter tre halvtimmessamtal som inte gått ett steg framåt med olika personer på Telia. Jag har ett abonnemang hos en leverantör som jag inte vill ha och som jag inte beställt, och som kanske kan leverera om jag binder mig att betala i minst tre månader. De vägrar att återställa saker som de var och som de borde vara, så att vi kan återuppta diskussionen från rätt förutsättningar.
Jag börjar undra om Kafkas Processen ingår i kurslitteraturen på Telias internutbildningar.
Hjälp, hur i helsike ska jag knäcka det här dödläget, helst (men inte nödvändigtvis) utan att behöva ta till tillhyggen???
Har ni förslag på andra sätt att lösa det, helst utan att blanda in Telia (som vid ytterligare ett par tillfällen tidigare försökt lura mig, och därmed står på min "ha så lite som möjligt att göra med"-lista)?
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Ta reda på vad chefen för den avdelning du pratat med heter. När du får tag på chefen så tar du i ett tidigt skede reda på vad chefen heter på nästa nivå osv.
Samtidigt så är det ju lite märkligt att inte Optimal kan luska ut huruvida det går att få ett extra abbonemang på den nya addressen. Det låter inte särskilt seriöst heller.
Samtidigt så är det ju lite märkligt att inte Optimal kan luska ut huruvida det går att få ett extra abbonemang på den nya addressen. Det låter inte särskilt seriöst heller.
Hoppsan sa. Tydligen har du pratat med ett par rötägg.
*Telefonabg är viktigt du INTE avslutar/annulerar, då blir det bara värre.
*De enda som kan flytta tillbaka abg till OT är OT själva. Det som skall göras är att Telia skall plocka bort bindningstiden hos sig så du kan flytta tillbaka det.
*Telia har ingen möjlighet att hålla kvar dig för reglerna säger klart och tydligt att en underskrift utav avtal skall GÖRAS innan flytt görs. Jag förslår att du ringer 90200, den vanliga kundtjänsten och förklarar ärendet, köper dem inte historien ber du att få prata med en chef och förklarar vad som hänt. Jag är väldigt säker på att de kommer lösa problemet.
Dvs steg 1 ta bort bidningstiden på 3 mån.
Steg 2 ring OT be dem flytta över dig!
Nu till ditt andra problem. Telia har ingen möjlighet att se i sitt system om det finns lediga par in till ditt nya hus om inte abg ligger hos dem. Dvs har du telefonen hos OT så är det bara dem som kan kontrollera det. De gör det via sina system där de lägger in en flyttning. OT kan inte säga det skall vara Telia som operatör som kontrollerar det, utan det är Skanova som tillhandahåller den tjänsten. Så OT får göra sitt jobb och ringa Skanova, precis som Telia är tvugna att göra.
*Telefonabg är viktigt du INTE avslutar/annulerar, då blir det bara värre.
*De enda som kan flytta tillbaka abg till OT är OT själva. Det som skall göras är att Telia skall plocka bort bindningstiden hos sig så du kan flytta tillbaka det.
*Telia har ingen möjlighet att hålla kvar dig för reglerna säger klart och tydligt att en underskrift utav avtal skall GÖRAS innan flytt görs. Jag förslår att du ringer 90200, den vanliga kundtjänsten och förklarar ärendet, köper dem inte historien ber du att få prata med en chef och förklarar vad som hänt. Jag är väldigt säker på att de kommer lösa problemet.
Dvs steg 1 ta bort bidningstiden på 3 mån.
Steg 2 ring OT be dem flytta över dig!
Nu till ditt andra problem. Telia har ingen möjlighet att se i sitt system om det finns lediga par in till ditt nya hus om inte abg ligger hos dem. Dvs har du telefonen hos OT så är det bara dem som kan kontrollera det. De gör det via sina system där de lägger in en flyttning. OT kan inte säga det skall vara Telia som operatör som kontrollerar det, utan det är Skanova som tillhandahåller den tjänsten. Så OT får göra sitt jobb och ringa Skanova, precis som Telia är tvugna att göra.
Problemet är att det handlar om hur många trådar som finns indragna i huset, inte hur många abonnemang som fanns där tidigare. OT kan se abonnemang, men inte trådar.
Japp, jag har förstått det, då förlorar jag telefonnumret. Iofs så är det i sig inte så viktigt, eftersom jag bara använder det här numret till ett andra ADSL och en fax som ingen någonsin faxar till.
Japp, det är vad Telia hävdar, men vad jag inte accepterar. Det är Telia som klantat sig, de får helt enkelt ringa med mössan i handen till OT och reda ut det. Det är inte min sak att fixa deras fel. Jag bryr mig inte om ifall det är krångligt för dem, det får de lösa. De har en lagstadgad ångerperiod på 14 dagar, då måste de också ha mekanismerna för att tillåta att man ångrar sig.
De har avlönade advokater, de borde kunna hitta en lösning. För allt vad jag bryr mig så kan de engagera Hells Angels för att "diskutera" saken sinsemellan.
Nja, problemet är att ingen av dem har koll på det, så någon måste åka ut och kolla på plats. Det blir Skanova som gör det, men tydligen gör de bara det åt Telia.Nu till ditt andra problem. Telia har ingen möjlighet att se i sitt system om det finns lediga par in till ditt nya hus om inte abg ligger hos dem. Dvs har du telefonen hos OT så är det bara dem som kan kontrollera det. De gör det via sina system där de lägger in en flyttning. OT kan inte säga det skall vara Telia som operatör som kontrollerar det, utan det är Skanova som tillhandahåller den tjänsten. Så OT får göra sitt jobb och ringa Skanova, precis som Telia är tvugna att göra.
Tyvärr så får Inte Telia flytta tillbaka dig till OT och det har med det juridiska att göra och PTS! Tråkigt men sant och tyvärr så kan misstag ske och du är väl inte en sämre människa än att hålla med? Varför krångla till det ytterligare?
Telia kan inte heller se antalet trådar, det är bara skanova! Ot kan precis som Telia begära att skanova skickar ut folk som tittar. Det handlar bara om att OT inte vill ta den kostnaden då de kan låta någon annan göra det.
Som sagt en ursäkt bör du minst få, men jag tycker även att du bör släppa till trots att felet inte är ditt. Hela livet handlar om att ge och ta.
Telia kan inte heller se antalet trådar, det är bara skanova! Ot kan precis som Telia begära att skanova skickar ut folk som tittar. Det handlar bara om att OT inte vill ta den kostnaden då de kan låta någon annan göra det.
Som sagt en ursäkt bör du minst få, men jag tycker även att du bör släppa till trots att felet inte är ditt. Hela livet handlar om att ge och ta.
Japp, jag vet, det är vad de hävdar, men det är fortfarande inte mitt problem eller min sak att lösa.
Det är upp till dem att fixa en lösning, och jag har som sagt erbjudit att skicka dem en fullmakt. Det borde, såvitt jag kan se, lösa problemet, och det är så långt som jag är beredd att gå.
Personligen tror jag fortfarande att de tror att de kan behålla mig som kund om de krånglar tillräckligt.
Dessutom, om jag själv ringer OT så riskerar jag enligt Telia driftstörningar på upp till 14 dagar.
Jag tror inte det. Skulle de riskera att förlora en kund på det sättet om de kunde undvika det?
Jag kan acceptera en ursäkt, men inte en tom ursäkt. Jag har ett specifikt problem, och det måste de lösa.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
All kabel som går till ett hus har alltid minst 4:a ledare så det går att ha 2 abb.
Gäller det bostadsrätt, lägenhet eller radhus kollar man det enklast genom att öppna första jacket och kolla hur många trådar det kommer in till jacket från teleledningen.
Man ska inte räkna dom som går vidare till dom andra jacken utan bara dom inkommande.
Göran
Gäller det bostadsrätt, lägenhet eller radhus kollar man det enklast genom att öppna första jacket och kolla hur många trådar det kommer in till jacket från teleledningen.
Man ska inte räkna dom som går vidare till dom andra jacken utan bara dom inkommande.
Göran
Även ett 50 år gammalt hus, kanske 100m från vägen och 200m från närmaste granne?
I vilket fall, tydligen så måste någon reda ut vart kablarna går, eftersom det inte finns något abonnemang på dem idag att ange som referens.
Jag har inte riktigt möjlighet att kolla, eftersom jag inte får tillträde förrän om två veckor.
Det som får mig att misstänka att det kan vara ett problem är att fastigheten nästan ligger "på landet" ( 60°27'6.24"N 15°27'46.67"O ), det ligger i princip bara jordbruksfastigheter bortom den. Det har dessutom gjorts några nybyggen bortanför fastigheten. Det är alltså inte klart vilken tråd som går i stolparna, och det måste väl finnas tillräckligt där också?
Det som får mig att misstänka att det kan vara ett problem är att fastigheten nästan ligger "på landet" ( 60°27'6.24"N 15°27'46.67"O ), det ligger i princip bara jordbruksfastigheter bortom den. Det har dessutom gjorts några nybyggen bortanför fastigheten. Det är alltså inte klart vilken tråd som går i stolparna, och det måste väl finnas tillräckligt där också?
För gudsskull ta inte och sprid sådna här rykten! Vissa kan tro det är sanna. Det stämmer att 99,9% av alla hus har 2 par in i sitt hus från sista teleplinten, men från telestationen så finns det inte 2 par dedikerade, det betyder att i de allra flesta fall måste Skanova förstärka med par längs med kabelvägen, för det är fullt. Detta betyder att ett andra abg där det inte funnits telefon någonsin tidigare dvs där man bara använt 1 abg kostar MINST 10 000kr och det kan kosta så mycket som upp till 50 000kr att ansluta ett andra abg!Göran.W skrev:All kabel som går till ett hus har alltid minst 4:a ledare så det går att ha 2 abb.
Gäller det bostadsrätt, lägenhet eller radhus kollar man det enklast genom att öppna första jacket och kolla hur många trådar det kommer in till jacket från teleledningen.
Man ska inte räkna dom som går vidare till dom andra jacken utan bara dom inkommande.
Göran
Ende sättet att kontrollera detta är ett en operatör ringer och pratar med Skanova!
* Dubbla bandbredden
* Bättre driftsäkerhet (olika operatörer)
* Bättre separation av olika trafik (ena linan är ofta knökfull, andra ska alltid ha bra utrymme för trafik)
* Olika ISPs ger olika möjligheter. Ena ger fast IP, men inte möjlighet att ta emot email, andra ger möjlighet att ta emot email och många publika IP, men inte fast IP.
* Två olika företag man vill stötta.
* Bättre driftsäkerhet (olika operatörer)
* Bättre separation av olika trafik (ena linan är ofta knökfull, andra ska alltid ha bra utrymme för trafik)
* Olika ISPs ger olika möjligheter. Ena ger fast IP, men inte möjlighet att ta emot email, andra ger möjlighet att ta emot email och många publika IP, men inte fast IP.
* Två olika företag man vill stötta.
