Hej,

i Mars i år upptäckte vi en vattenskada i vår tvättstuga. Anmälde till Folksam direkt via jouren (det var helg)
Efter det kom Polygon ut och gjort fuktmätningar och det var dyngsurt. Klämringen hade släppt och pga. av bakfall i avloppet blev det stopp och vattnet trycktes upp under mattkanten.

Vi fick vår offert från Folksam efter att alla hantverkare varit här. ca:36000 tar försäkringsbolaget och resterande 26000 får vi betala själva. Hantverkaren har räknat på matta på både vägg och golv. När mattläggaren var här frågade vi om det skulle flytspacklas då vi har inkommande fjärrvärme med central, varmt och kallt vatten för hela huset osv i vår tvättstuga och inget fall idag (inte spacklat iaf), så känns det rätt skönt att ha fall mot brunnen och även våtrumströsklar mot groventré/garage, kök och altandörr. (något vi fick bekosta själva)

Tillbaka till flytspacklingen så säger mattläggaren att han kommer flytspackla för att han måste göra ett ordentligt jobb. Sagt och gjort så flytspacklas det. Sen kommer den trevliga överraskningen att det inte alls ingick utan att vi ska stå för kalaset. Efter rabatter 7400kr. En jätte trevlig överraskning tyckte vi... Betalar fakturan och ifrågasätter till försäkringsbolaget hur det kan komma sig att underarbetet inte ingår.

Får då till svar att självklart ska det ingå i försäkringen och att han ska kolla närmare på ärendet och återkomma. Någon timma senare får vi mail där det är klart att vi får tillbaka pengarna vi betalt för flytspacklingen, men så idag ringer han och säger att vi inte kan få pengarna. Detta pga. av byggreglerna 1980 då vårt hus byggdes säger att golvet skulle ha varit flytspacklat redan från första början och det går då under bygg fel och ersätts inte.

Ifrågasätter det men får bara rakt tillbaka NEJ, ersätts inte. Förklarar att det bör ligga i deras intresse för att undvika större vattenskador i flera rum om vi skulle få vattenskada i framtiden. Men inget hjälper. Vi ska bekosta detta för att hjälpa dom vid en ev. framtida skada.

Nu blev det mycket text. Men min fråga. Är det något som varit med om liknande eller faktiskt kan byggreglerna 1980? Min kompis som är mattläggare frågade på sitt företag och alla där är helt överens att det är försäkringsbolaget som ska stå för det och så även gjort i 100% av fallen vid vattenskador dom varit inblandande i.

GVK kom till 1988 och i deras regelverk är krav på fall 1mm per 1000mm. Men hur var det innan GVK?

När köpte ni huset?

Agge87 Agge87 skrev:
När köpte ni huset?
Köpte huset 1a November 2019.

BwR84 BwR84 skrev:
Köpte huset 1a November 2019.
Låter helt overkligt att dom nekar er.
Ta striden mot dom.

Jag ville bara påpeka det då jag vet att ni inte köpte huset 1980. Det är ju inget du visste om. Det har ju sedan renoverats och man har lagt flytspackel efterhand.

förmodar att det är fackmannamässigt utfört?

ska dom backa 40 år i tiden och påpeka att det är byggfel? Nu får dom ge sig.

1930-1980
https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/33392/1/gupea_2077_33392_1.pdf

Redigerat:
  • Gilla
BwR84
  • Laddar…
Är det ens krav på fall i en tvättstuga?

D Daniel 109 skrev:
Räknas ju som våtzon?
Så ja

D Daniel 109 skrev:
Från början skyllde dom på att det var ett apparatrum därför skulle inte flytspacklingen ingå.
Men idag när jag pratar med dom så säger dom att alla rum med en golvbrunn har krav på flytspackling.
Dom ändrar sin historia hela tiden och skyller på olika saker.

• Gilla
Agge87
  • Laddar…
Jag hade också Folksam en gång i tiden... Men aldrig igen!!!

• Gilla
Screew och 1 till
  • Laddar…
BwR84 BwR84 skrev:
Från början skyllde dom på att det var ett apparatrum därför skulle inte flytspacklingen ingå.
Men idag när jag pratar med dom så säger dom att alla rum med en golvbrunn har krav på flytspackling.
Dom ändrar sin historia hela tiden och skyller på olika saker.
Dom är jävligt snabba på att ta betalt men när det väl kommer till kritan så ska dom göra allt för att inte betala ut.

undrar när det ska bli någon typ av reglering kring detta. Försäkringsbolagen har fått för sig att det är USA vi lever i.

Varför skulle det bli krav på fall bara för att man installerar golvbrunn?

D Daniel 109 skrev:
Varför skulle det bli krav på fall bara för att man installerar golvbrunn?
Eller har jag fel?

Agge87 Agge87 skrev:
Eller har jag fel?
Enligt GVK är det krav iaf.

• Gilla
Agge87
  • Laddar…
BwR84 BwR84 skrev:
Enligt GVK är det krav iaf.
kanske gäller nybyggnation?
Om renovering är jag inte riktigt säker på..

men men..

Agge87 Agge87 skrev:
kanske gäller nybyggnation?
Om renovering är jag inte riktigt säker på..

men men..
Som jag förstått det på hantverkarna här så måste dom uppfylla sina krav. Golv = GVK, Rörmokare = Säkert vatten.

Köpte en ny blandare på bauhaus men rörmokaren vägrade sätta dit den för att den inte uppfyllde säkert vatten....

• Gilla
slurppe99
  • Laddar…
Var hittar du de reglerna? Jag hittade dem inte.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.