S
Torpar-Anna skrev:
Nu visade det sig inte vara flytspackel (se ovan), men som svar på din fråga om täthet så besvarar jag den med en motfråga: flytspackel är väl diffusionstätt?
spackel är ungefär samma som betong, bara mindre fraktioner.
i viss mån är vårtumsspackel vattenavvisande men helt tät blir den ju inte.

antingen bila bort med maskin eller för hand, sen slipa och polera för att göra stenarna snygga. eventullt någon efterbehandling

Jag skulle ha testat två metoder.

Om flytspacklet sitter lite dåligt så kanske man kan komma in med en vanlig stålspackelspade (som man använder när man spacklar) mellan flytspackelkakan stengolvet. Med lite tur går det att bryta upp spacklet i stora bitar som lätt släpper från stenen.

Annars borde en borrhammare med bred kakelmejsel kunna funka. Risk för märken i stengolvet dock.

Stålspackelspade isolerad mot vit bakgrund, används för spackelarbeten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Torpar-Anna
  • Laddar…
Hur gick det för dig @Torpar-Anna
Lyckades du hacka loss allt? Vad blev slutresultatet?

Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Hur gick det för dig @Torpar-Anna
Lyckades du hacka loss allt? Vad blev slutresultatet?
Nej, jag hackade bara upp ca 1 m2 för att upptäcka att det saknades en platta. Med tanke på den stora ytan och den stora osäkerheten av hur det ser ut under spacklet, så spacklade vi igen det vi hackat upp. Sen har jag målat med linoljefärg. Golvet har nu ett ”rufft” utseende vilket jag tycker är ok, men det är relativt svårstädat. Om jag stannar kvar i lokalen framöver så kommer jag nog behöva göra något med det.

• Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.