2 432 läst ·
37 svar
2k läst
37 svar
Flytspackla sommarstugan
Tar du in någon som gör jobbet, så har dom rabatterade priser hos tillverkaren.Cefalon skrev:
Fråga 2-3 stycken mindre firmor vad dom vill ha för att lägga 28 mm på 50 kvm med fiberförstärkt, sedan prutar du lite & jämnför om du själv skulle göra jobbet.
Firmor brukar använda välkända produkter.
Ska du köpa in materialet själv, så vet jag personligen att innehållet i säckarna inte skiljer sig särskilt mycket, så i praktiken kan man använda vilket fiberförstärkt flytspackel som helst.
Tex Biltemas för 159 kr/säcken.
https://www.biltema.se/bygg/kakling/flytspackel/flytspackel-standard-inomhus-20-kg-2000046150
30 mm på 50 kvm blir 3 ton, dvs = 477 kr/kvm eller 23.850 för hela ytan.
Eller om du lägger 28 mm dvs 47,5 kg /kvm= 370 kr/kvm eller 18.483 kr för hela ytan.
Renoverare
· Värmland
· 1 178 inlägg
Tack 👊J jawen skrev:Tar du in någon som gör jobbet, så har dom rabatterade priser hos tillverkaren.
Fråga 2-3 stycken mindre firmor vad dom vill ha för att lägga 28 mm på 50 kvm med fiberförstärkt, sedan prutar du lite & jämnför om du själv skulle göra jobbet.
Firmor brukar använda välkända produkter.
Ska du köpa in materialet själv, så vet jag personligen att innehållet i säckarna inte skiljer sig särskilt mycket, så i praktiken kan man använda vilket fiberförstärkt flytspackel som helst.
Tex Biltemas för 159 kr/säcken.
[länk]
30 mm på 50 kvm blir 3 ton, dvs = 477 kr/kvm eller 23.850 för hela ytan.
Eller om du lägger 28 mm dvs 47,5 kg /kvm= 370 kr/kvm eller 18.483 kr för hela ytan.
Renoverare
· Värmland
· 1 178 inlägg
Sen kan du alltid ringa ex kilto mct finja Weber combimix och fråga direkt va de tar för att komma med pump bil , pris på 2:5 pall ex, men köpa 110 st från butik för ex 199kr säck så har du 22 papp bara där ,
Renoverare
· Värmland
· 1 178 inlägg
Va bara ett förslag , men de priset han redan har fått är ett bra pris och anser att de lär han inte komma under , jag skulle aldrig tagit dit 3 gubbar med pump och material för 25 iafJ jawen skrev:
Exakt så blir upplägget. Jag lägger först spånskiva elt. gips, försöker rätta till lite ojämnheter med murbruk eller annat spackel där jag vet det sjunkit i golvet etc. Vägarna är nygipsade så ska inte vara några håligheter som behöver tätas. Sedan prima och därefter ut med massan.J jawen skrev:
Men ska du ändå lägga golvgips, så kan flytspacklarna lägga mycket tunnare.Cefalon skrev:
Är du trådens startare?
Renoverare
· Värmland
· 1 178 inlägg
Absolut går det med 2 gubbar , men 3 underlättar , dra slang , dra av golvet , kolla läckage , se om någon pinne syns innan man är för långt bort ,J jawen skrev:
Men med 2 gubbar så är de fortfarande ett bra pris 😉
Var bland dom ända 5-6 flytspacklare som fanns runt 1987-88, & enormt mycket stora jobb.R Rickard.lj skrev:
Alla inomhuscentrum skulle byggas/utökas överallt samtidigt som alla vanliga pumpningar.
La ofta 3000 kvm per dag & många dubbla pumpningar vissa dagar, typ 1500 kvm + 700 kvm.
b.la bara SEB´s huvudkontor i Rissne på typ 120.000 kvm 1991
Det var långt innan min förste idiotchef & hans bror "uppfann" höjdpinnarna & även innan pumpbilarna.
Vi handknäckte 30-75 ton från pallar nästan dagligen & du kan ju tänka dig hur stor yta bara pallar tog upp, så lågt ifrån pumpen att springa med säckarna.
Första året med 50 kg säckar men sedan kom 25 kg skönt nog.
Hade en brutal Tysk pump som kunde lämna 12,5 ton i timmen men gick ändå nått år senare över till ABS pump 851 & senare kom även den lilla ABS pumpen.
Var aldrig mer än 3 pers trotts 120 m slang.
Renoverare
· Värmland
· 1 178 inlägg
Gött , ja de e la en jävla tur att pumpbilar har kommit till , varit i spackel och betong branschen i ca 13 år , och mycket har ändrats med tiden ,J jawen skrev:Var bland dom ända 5-6 flytspacklare som fanns runt 1987-88, & enormt mycket stora jobb.
Alla inomhuscentrum skulle byggas/utökas överallt samtidigt som alla vanliga pumpningar.
La ofta 3000 kvm per dag & många dubbla pumpningar vissa dagar, typ 1500 kvm + 700 kvm.
b.la bara SEB´s huvudkontor i Rissne på typ 120.000 kvm 1991
Det var långt innan min förste idiotchef & hans bror "uppfann" höjdpinnarna & även innan pumpbilarna.
Vi handknäckte 30-75 ton från pallar nästan dagligen & du kan ju tänka dig hur stor yta bara pallar tog upp, så lågt ifrån pumpen att springa med säckarna.
Första året med 50 kg säckar men sedan kom 25 kg skönt nog.
Hade en brutal Tysk pump som kunde lämna 12,5 ton i timmen men gick ändå nått år senare över till ABS pump 851 & senare kom även den lilla ABS pumpen.
Var aldrig mer än 3 pers trotts 120 m slang.
Idag går pumparna på 20 ton /t så 100-200 ton på projekten är inga konstigheter, och 3 gubbar på de är inga konstigheter heller