22 727 läst ·
11 svar
23k läst
11 svar
Flytspackla på golvgips? Badrum.
Hej!
Jag undrar om det är okej att flytspackla på golvgips i badrum med dagens regler?
Jag har 22mm golvspån på 45x220mm bjälkar 60c/c, plus lite kortlingar här och där.
Ovanpå spånet ligger skruvat golvgips, och på det 12mm golvslang till vattenvärmen.
Gjorde detta jobb för ett par år sedan,men sen föll det i "träda" men tänkte fortsätta nu, men hörde nåt om inget golvgips i badrumsgolv........riva upp och göra om :@ eller är det bara flytspackla och sen tätskikta?
Tacksam för svar.
Jag undrar om det är okej att flytspackla på golvgips i badrum med dagens regler?
Jag har 22mm golvspån på 45x220mm bjälkar 60c/c, plus lite kortlingar här och där.
Ovanpå spånet ligger skruvat golvgips, och på det 12mm golvslang till vattenvärmen.
Gjorde detta jobb för ett par år sedan,men sen föll det i "träda" men tänkte fortsätta nu, men hörde nåt om inget golvgips i badrumsgolv........riva upp och göra om :@ eller är det bara flytspackla och sen tätskikta?
Tacksam för svar.
Ska du ha keramik som ytskikt? då ska golvgipsen bort enl. BKRs Branschregler
Ska du ha plastmatta så kolla gvk.se och se vad som säger.
Skruvad golvgips rätt kasst, den ska vara hellimmad med tex S48 och utan skruv för att böjstyvheten ska uppnås.
Ta bort golvgipsen och prima, armera med ROTnät, flytspackla enl. tillverkarensanvisning.
Ska du ha plastmatta så kolla gvk.se och se vad som säger.
Skruvad golvgips rätt kasst, den ska vara hellimmad med tex S48 och utan skruv för att böjstyvheten ska uppnås.
Ta bort golvgipsen och prima, armera med ROTnät, flytspackla enl. tillverkarensanvisning.
Eller så kör du enlig gvk (om du har tätskit av mattmodel under kaklet vilket är krav från bkr också har jag för mig) och behåller gipsen, limmad hade dock varit bättre än skruvad. Flytspackla på så slipper du riva.
Jag viker in här med en fråga.
Ska bygga ett nytt 2-planshus, och göra ett badrum på 8-9kvm på övervåningen.
Det är spånskivor, och även vattenburna golvslingor.
Kan man flytspackla direkt på spånskivorna, eller krävs det golvgips?
Edit: Det blir klinkers på golvet.
MVH Östlund
Ska bygga ett nytt 2-planshus, och göra ett badrum på 8-9kvm på övervåningen.
Det är spånskivor, och även vattenburna golvslingor.
Kan man flytspackla direkt på spånskivorna, eller krävs det golvgips?
Edit: Det blir klinkers på golvet.
MVH Östlund
Som sagt, golvgips är INTE tillåtet. I ditt fall ska du som säger flyta direkt på spånet, glöm inte armeringen bara och att flytet har en tjocklek på minst 12 vid brunnen.Östlund skrev:
När jag läser på gvk så står det följande, http://www.gvk.se/branschregler/golv/golvskivor
"
[h=2]Golvgips[/h] Gipsskivor avsedda för golv, så kallade golvgipsskivor, är lämpliga eftersom materialet inte rör sig eller krymper och sväller som trä gör. Det är alltså en formstabil skiva. Man använder därför gipsskivan till att minimera rörelserna från underlag av till exempel spånskiva, vilket är särskilt viktigt vid klinkergolv. Golvgips med kartongyta, normalt 13 mm, ska limmas och skruvas fast i underlaget. När limmet torkat, ska skruvarna avlägsnas så att de inte över tid skadar tätskiktet."
Stämmer inte detta?
"
[h=2]Golvgips[/h] Gipsskivor avsedda för golv, så kallade golvgipsskivor, är lämpliga eftersom materialet inte rör sig eller krymper och sväller som trä gör. Det är alltså en formstabil skiva. Man använder därför gipsskivan till att minimera rörelserna från underlag av till exempel spånskiva, vilket är särskilt viktigt vid klinkergolv. Golvgips med kartongyta, normalt 13 mm, ska limmas och skruvas fast i underlaget. När limmet torkat, ska skruvarna avlägsnas så att de inte över tid skadar tätskiktet."
Stämmer inte detta?
Jo, när man följer GVK:s regler.hyweu skrev:När jag läser på gvk så står det följande, [länk]
"
Golvgips
Gipsskivor avsedda för golv, så kallade golvgipsskivor, är lämpliga eftersom materialet inte rör sig eller krymper och sväller som trä gör. Det är alltså en formstabil skiva. Man använder därför gipsskivan till att minimera rörelserna från underlag av till exempel spånskiva, vilket är särskilt viktigt vid klinkergolv. Golvgips med kartongyta, normalt 13 mm, ska limmas och skruvas fast i underlaget. När limmet torkat, ska skruvarna avlägsnas så att de inte över tid skadar tätskiktet."
Stämmer inte detta?
I BKR:s fall så är det inte tillåtet med golvgips............
Ett riktigt rörigt system, men om jag har en konstruktion enligt principen,
spånplatta, dubbla lager golvgips förutom vid brunnen där endast ett lager är men där jag spacklar 1 - 1 m för lokalt fall. sen tätskiktsfolie på detta? men sen har jag även fått offert på våtrumskiva på väggarna.
spånplatta, dubbla lager golvgips förutom vid brunnen där endast ett lager är men där jag spacklar 1 - 1 m för lokalt fall. sen tätskiktsfolie på detta? men sen har jag även fått offert på våtrumskiva på väggarna.
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Som sagt om du följer GVK hela vägen så låter det som gips är tillåtet i golvet. Men då gäller att du verkligen följer GVK på samtliga punkter, även i resten av badrummet.
Det gäller också att gipsskivan monteras enl. anvisningar. De lim som finns för ändamålet kostar typ 2 - 3 ggr priset av gipsskivan per kvm (mina prisuppgifter är ett par år gamla, kan ha ändrat sig). Så rent ekonomiskt är det inget eller litet att vinna på att fylla ut med gips istället för spackel.
Det gäller också att gipsskivan monteras enl. anvisningar. De lim som finns för ändamålet kostar typ 2 - 3 ggr priset av gipsskivan per kvm (mina prisuppgifter är ett par år gamla, kan ha ändrat sig). Så rent ekonomiskt är det inget eller litet att vinna på att fylla ut med gips istället för spackel.
Klicka här för att svara