Hej
Krav på flytspackel för att flyta oisolerat betong/källargolv med tillskjutande fukt.
Golvet är väldigt torrt för att vara källare.
Jag har hittat ett flytspackel på Bauhaus som heter Probau flytspackel snabb fiber.
På ena bilden står det att det är lågalkalisk och vattenskadestabil då bör det väl fungera eller har jag fel?
Jag har fått 2 svar från Bauhaus en person säger att det fungerar (VVS avdelningen) och den andra (bygg avdelningen) säger att den inte gör det?
Finns det någon här på forumet som kanske har använt Probau spacklet?
Här kommer 2 bilder på spacklet.
Krav på flytspackel för att flyta oisolerat betong/källargolv med tillskjutande fukt.
Golvet är väldigt torrt för att vara källare.
Jag har hittat ett flytspackel på Bauhaus som heter Probau flytspackel snabb fiber.
På ena bilden står det att det är lågalkalisk och vattenskadestabil då bör det väl fungera eller har jag fel?
Jag har fått 2 svar från Bauhaus en person säger att det fungerar (VVS avdelningen) och den andra (bygg avdelningen) säger att den inte gör det?
Finns det någon här på forumet som kanske har använt Probau spacklet?
Här kommer 2 bilder på spacklet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lita inte på Bauhaus personal.Deras kunskaper brukar vara minst sagt begränsade. Jag skulle välja ett mer etablerat märke.Kolla Kiilto som Bauhaus säljer.
De har en riktig teknisk support som vet vad du ska ha.
De har en riktig teknisk support som vet vad du ska ha.
Ok , tack för svaret. Men det här med vattenskadestabil vad menas med det? Jag ska flyta och sen klinker. Tror ni inte att det kommer att fungera med spacklet? Jag tänkte skrapspackla med flexfix först och sen flyta.
Fäster flytspacklet direkt på betongen utan det? Jag har sett att många använder primer. Men att man inte ska göra det i källare. Jag läste nånstans här på forumet att man kunde slamma/borsta/skrapspackla fix så att man fick en häftbrygga för flytspacklet.
Räcker det att bara dammsuga golvet?
Räcker det att bara dammsuga golvet?
Fixet fäster nog inte bättre än flytet. Som jag skrev tidigare köp från en etablerad tillverkare och prata med deras support innan du sätter igång så blir det rätt.
Jag har köpt Kiilto på Bauhaus om du nu vill handla där och Kiilto har en bra support.
Probaus produkter är det nog inget på fel på om man bara fick prata med någon som kan något.
Jag har en riktig skräckhistoria från Bauhaus när det gäller EL.
Jag letade efter en takkontakt som är ojordad och personalen tyckte att jag kunde sätta dit en jordad och inte ansluta jordkabeln.
Sånt är absolut förbjudet och det borde dom veta.
Jag undviker Bauhaus så långt det är möjligt och väljer andra handlare istället
Jag har köpt Kiilto på Bauhaus om du nu vill handla där och Kiilto har en bra support.
Probaus produkter är det nog inget på fel på om man bara fick prata med någon som kan något.
Jag har en riktig skräckhistoria från Bauhaus när det gäller EL.
Jag letade efter en takkontakt som är ojordad och personalen tyckte att jag kunde sätta dit en jordad och inte ansluta jordkabeln.
Sånt är absolut förbjudet och det borde dom veta.
Jag undviker Bauhaus så långt det är möjligt och väljer andra handlare istället
800-900 kr/säck låter väl dyrt för att fixa ett källargolv.
Om källargolvet var plaskvått skulle det säkert vara värt. Mitt källargolv känns inte fuktigt, det är torrt så det dammar. Nu kanske det är kruttorrt eftersom det bara är betong. Klinker ska läggas på spacklet och fukten ska få vandra igenom fogen.
Vattenskadestabil måste betyda nått tycker man. Men det kanske är som uteffekten på en billigcförstärkare , leverantören skriver bara Max aldrig RMS vad vet jag.
Tack för hjälpen iallafall.
Om källargolvet var plaskvått skulle det säkert vara värt. Mitt källargolv känns inte fuktigt, det är torrt så det dammar. Nu kanske det är kruttorrt eftersom det bara är betong. Klinker ska läggas på spacklet och fukten ska få vandra igenom fogen.
Vattenskadestabil måste betyda nått tycker man. Men det kanske är som uteffekten på en billigcförstärkare , leverantören skriver bara Max aldrig RMS vad vet jag.
Tack för hjälpen iallafall.
OK, Kiilto ser ut att vara en bra produkt till ett bra pris. Nu har jag hittat ett gammalt inlägg om vad Vattenskadetålig är 
http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/61819-flytspackel-eller-avjamningsmassa-2.html
http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/61819-flytspackel-eller-avjamningsmassa-2.html
Eftersom ingen har testat . .kiten får väl jag göra det och om 2-3 år om jag lever
berättar jag om det fortfarande fungerar.
Det värsta som kan hända är väl att det släpper / tvålar sig och man får lägga om / nya plattor.
Har läst så mycket om det här med flytspackel så jag nästan har blivit gråhårig (om jag nu hade nått hår). Jag kommer att skippa primer. Tvålar in flexfix för att dammbinda golvet. Flyter golvet och lämnar 3 cm mot alla väggarna/socklar. Sen kan jag berätta om det var bra eller dåligt spackel.
Try and error använder jag ofta när jag programmerar ;-)
Tack alla för hjälpen.
Det värsta som kan hända är väl att det släpper / tvålar sig och man får lägga om / nya plattor.
Har läst så mycket om det här med flytspackel så jag nästan har blivit gråhårig (om jag nu hade nått hår). Jag kommer att skippa primer. Tvålar in flexfix för att dammbinda golvet. Flyter golvet och lämnar 3 cm mot alla väggarna/socklar. Sen kan jag berätta om det var bra eller dåligt spackel.
Try and error använder jag ofta när jag programmerar ;-)
Tack alla för hjälpen.
jag har fått lära mig att vattenskadestabil är när ett spackel vattendränks (vid en översvämning tex) och efter man torkat spacklet så får det tillbaka samma tekniska egenskaper.
Det är inte detsamma som att det tål att ligga i fuktig miljö.
Kolla med Hey´di som är en ganska ny aktör i Sverige, dom har rätt ok priser, finns hos Bolist butikerna bla
Det är inte detsamma som att det tål att ligga i fuktig miljö.
Kolla med Hey´di som är en ganska ny aktör i Sverige, dom har rätt ok priser, finns hos Bolist butikerna bla