Byggahus.se
Jag sover helt ok. Jag har “bara” gjutet några m2 igår. På ett ställe det satt plastfärg på betongen innan (som jag tåg bort). Jag ska vänta med resten tills jag är säkert på det här.

Vad menar du med 90% RF (relativa fuktighet)? Är alla källargolv detta? eller kan man ha torra golv

Pratade med Mapei igen.
Enligt honom går det bra att använda det här spacklet på ett källargolv.
”Spackelmassan är vattenskadestabil vilket innebär att den tål påskjutande fukt förutsatt att man ej applicerar ett tätt ytskikt som stänger in fukt i konstruktionen”.

Jag kör på det. Det blir breda fogar. Sedan är det också en hel del yta kvar som inte alls ska spacklas.

Det finns källare med torra golv, absolut. Men det är inte det vanligaste. RF betyder relativ fuktighet. Googla på begreppet om du vill veta hur man räknar med fukt.

Men det det handlar om här är att man får ett visst tillskott av vatten underifrån hela tilden, och då har man en viss fukthalt i betongen beroende på hur täckt den är på ovansidan. Vad gäller täckning av keramik så blir det väldigt tätt, trots fogarna. Till exempel, efter man har duschat i ett vanligt badrum tar det runt tre månader innan fukten bakom plattorna torkat upp. Keramik stänger absolut in fukt under plattorna, om än inte helt och hållet.

Att det är vattenskadestabilt är inte så jätterelevant i det här fallet.

Men jag fattar inte hur Mapei kan veta att du inte hamnar över 90% RF i din källare. Det kan de ju inte ha en aning om. Har du fått detta i skrift då, eller tar du chansningen?

Edit: om du vill kan du PM:a namnet på killen du snackade med, så kan jag ringa honom. Jag tycker det låter som du pratat med en säljare och inte en tekniker.

jag har fått det på skrift. Kolla din pm
Tack för hjälpen
Olivier

Nu har jag snackat med killen du också pratade med. Han sa att detta i praktiken är ett spackel som tål upp mot 100% RF, men att det inte är något de går ut och säger. De är helt enkelt försiktigare än andra tillverkare med att säga vad deras produkt klarar, av någon anledning. Men han höll med mig om att ett klinkergolv blir väldigt tätt och att det finns risk att RF stiger upp en bra bit över 90%, men han menade alltså att spacklet klarar det.

Så alltså, det låter som att det inte ska vara några problem.

Perferk. Då kör jag på. Jag har 30 m2 kvar....
tack så jätte mycket för hjälpen!
Olivier

Det var så lite, jag är ju intresserad av ämnet.. Kör på du och lycka till.

Hur har det gått? 2017 års längsta trådlyft! @oderooy

Känns inte som du kommer få nåt svar av TS.
2011-04-14 senaste aktivitet.

@Stefan N ja jag såg det i efterhand! Men men ts kanske halkade i blött flytspackel så kanske därför personen försvann! Nä fy Marthin usch vad hemsk jag är

• Gilla
  • Haha
Jonny Hylander och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.