Jag har precis flytspacklat en toalett på ca 2 kvm (lite träning inför badrumsprojektet) och inser att det blev lite fall mot ena hörnet av golvet. Går det att rätta till detta i efterhand, genom att prima och hälla ut lite flytspackel just där för att jämna ut?

Problemet jag ser är att flytspacklet jag använt behöver bygga minst 5 mm enligt instruktionerna. Just i hörnet så är det säkert 5mm, men det är ju bara just vid den punkten.. den skall ju även ligga jämnt med det övriga golvet, dvs gå från 5 mm till 0 mm.

Eller.. kanske låta bli att göra någonting och jämna ut det vid plattsättningen med fixet istälelt?

Behöver lite tips, tack! :)

Mitt förslag är att du primar och sedan för hand spacklar med ett cementbaserat golvspackel istället för att försöka flytspackla till nivå noll. Sedan beror det på hur stor ytan är som är fel.

Tack för tipset.

Det är nog så jag får göra helt enkelt.. Ytan det handlar om är väl inte mer än ca 8x8 cm, men det känns ändå dumt att ha fall mot en hörna då toalettstolen står på just den väggändan.

ller.. kanske låta bli att göra någonting och jämna ut det vid plattsättningen med fixet istälelt?
Problemet då är ju att du kommer ha ett bakfall även på ditt tätskikt, vilket inte är tillåtet. Så spackla upp innan tätskiktet. O ja, du måste ha tätskikt i din toalett även om du inte har någon golvbrun :( Men bara på golv och 5 cm upp på vägg och 2 cm upp på din dörrsockel

Jo, jag känner till att man måste ha tätskikt i toa (tack vare Byggahus).
Kanske tur det, för jag blir ju lite förundrad över hur dålig kunskap de har på större, kända byggvaruhus.
Skulle köpa tätskikt och manchetter från Bauhaus först och förklarade läget. Blev ifrågasatt varför jag skulle ha det i toalettutrymmet, för där behövde man ju minssan inte ha det enligt de brachregler han läst på.
På Hornbach försökte han sälja på mig endast primern, då det inte behövdes mer än det i ett toalettutrymme. Det behövde inte vara lika tätt i WC enligt säljaren. (?) När jag sedan ifrågasatte honom så tog han hjälp av en kollega som dock visste vad som gällde.

Frågan är vad man skall köpa för produkt för att jämna ut bakfallet? Vågar inte riktigt lita på varuhusens kompetens längre..

Köp det som rekomenderats tidigare, ett golvspackel, om du har en betongsula i botten, så borde det gå bra att flytspackla en gång till. Det finns spackel som man kan ha ner till 0 mm om man har en betongsula i botten, på träbjälklag så är minimum 5 mm för samma spackel. (Mira)

Jag fick tipset av en plattsättar att jag kunnde jämna till det med kakelfixet innan tätskiktet om jag ville, jag valde dock att spackla om då det var väldigt ojämnt efter första spackel rundan.

Nu blev det Bostik Rep & Fix, vilket är ett cementbaserat spackel.
Det verkar fungera bra även som fix bakom kakel och står som godkänd produkt
enl. GKV.

Borde inte vara några problem, hoppas jag.

Ska själv flyta en gästtoalett. Har ingen tidigare erfarenhet, så du kanske kan berätta hur man inte ska göra... Använde du en kam att dra ut det med?

Missen jag gjorde var att inte bre ut spacklet ordentligt ut mot väggar och hörn direkt efter att man hällt ut spacklet. Jag trodde dessutom att det skulle flyta ut jämnt överallt av sig själv. Det kan ju även ha att göra med att jag inte inte ville att det hela skulle bygga så mycket i höjd, så att de ca 5 mm jag flöt inte rann ut ordentligt överallt pga det.

Man skall dock inte vara där och kladda alltför länge heller, då det stelnar relativt fort (8-10 min i mitt fall) och lämnar fula märken efter sig på ytan.

Nästa gång kommer jag nog börja med hörn och väggarna och jobba mig in mot mitten av golvet istället för en bit ifrån. En bra idé kan även vara att använda en kam istället för en vanlig spackelspade, vilket jag hade.

Redigerat:
Flytspackel nivillerar olika bra har jag fått erfara. Även om det står på dem att de är självnivillerade så skall man ta det med en nypa salt.

Tipset jag fick vara att använda så lång raka som möjligt för att få det jämt, ju kortare raka som du använder destu svårare blir det. En kam kan vara en fördel om man inte råkar dra i spacklet försent för då får man vågor i sitt spackel.
Ett annat tips är att precis när spacklet är så hårt så du kan gå på det utan att det sjunker ner (efter någon timme) så kan man gå ut med ett långt vattenpass och leta efter pucklar. Om man då hittar en pukel så kan man ta sin raka och jämna till denna puckel. Jag vågade dock inte testa denna teknik...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.