Okej. hur gjorde ni? Vilka gjorde vad?hur långt från rummet blandade ni?

K Kromo skrev:
Okej. hur gjorde ni? Vilka gjorde vad?hur långt från rummet blandade ni?
Blandade med omrörare, 4 säckar åt gången i en kapad tunna. Precis utanför rummet, 2 personer med spikskor hällde ut spacklet och körde med piggroller samt tandad bredspackel. Började i mitten där gropen var som djupast, enligt anvisningar från LIP. Enda grejen jag tänkt på är om golvet i rummet varit för kallt. Är ju endast byggvärme på i huset i form av en Aerotemper.

Men kylan borde göra med tid och mer rin så att det blir ojämnt borde snarare vara enklare med kylan. Hade ni några nivå pinnar eller hur höll ni koll på höjder?

Gissningsvis så har rört i det när det har brunnit för mycket, alternativt bara dragit i ytan så att det blivit löst kvar under, då brukar det bli "åsar" och gropar/bubblor.
När man hällt ut det kan man dra över det med en kam en, eller max två gånger, sen ska man inte röra det mer. Drar man i det ska man göra det under de första 20-30 sekunderna och sen låta det vara.

Låter som att ni har haft den mindre mängden vatten i , hur många cm la ni som mest? Och minst ? När ni hällde ut la ni blött i blött , vilket märke på spackel körde ni ?

anders07 anders07 skrev:
Gissningsvis så har rört i det när det har brunnit för mycket, alternativt bara dragit i ytan så att det blivit löst kvar under, då brukar det bli "åsar" och gropar/bubblor.
När man hällt ut det kan man dra över det med en kam en, eller max två gånger, sen ska man inte röra det mer. Drar man i det ska man göra det under de första 20-30 sekunderna och sen låta det vara.
Ja det har vi gjort, där kan vi har en rimlig förklaring.

• Gilla
anders07
  • Laddar…
R Rickard.lj skrev:
Låter som att ni har haft den mindre mängden vatten i , hur många cm la ni som mest? Och minst ? När ni hällde ut la ni blött i blött , vilket märke på spackel körde ni ?
Körde LIP 226. Står 4 liter per säck, inte mer eller mindre.

Djupast 5cm, tunnast 5mm. Ja blött i blött, ska man inte det?

K Kromo skrev:
Men kylan borde göra med tid och mer rin så att det blir ojämnt borde snarare vara enklare med kylan. Hade ni några nivå pinnar eller hur höll ni koll på höjder?
Yes nivåpinnar. Ja tycker också det

G goosen skrev:
Jaha då är vi klara. Blev INTE bra. Fick till en början ut allt i en homogen fin massa över hela golvet och tänkte att detta blir bra. När jag 2h senare tittar till allt så har det bildats stora toppar och dalar över nästan hela ytan. Kunde skrapa bort det värsta men är absolut inte bra nog för att lägga ett golv på. Suck… någon som har en teori om vad som kan ha hänt?

Får bli ett lager till med finflyt som kostar därefter…
Av exakt den här anledningen föreslog jag att dela upp rummet i 2-4 delar. Flytspackel brinner, som sagt fort. Är man då ovan, och man måste börja släta ut det så hinner man ofta inte med om utrymmet är stort.
Som jag sa, så börjar jag alltid vid väggarna/kanterna. Börjar det bli ojämnt, så kan man sluta att fylla. Sen rätar man ut det som är lagt. Sen är det bara att fortsätta.
Nu får du endera hugga bort topparna och finspackla upp det. Eller så får du hyra en betongslip och slipa bort alla toppar.

Då har jag kört en omgång med Lip 215 tunnflyt. Fan va dyrt det var. Men nu blev det bra tillslut. Inte perfekt men fullgott för att kunna lägga ett golv.

Tack för alla tips och hjälp. Hade jag gjort om allt så hade jag fyllt upp gropen där golvbrunnen satt, med en omgång flytspackel. Låtit det härda och sen gå över hela golvet med ett lager nån dag senare. Tiden går otroligt fort när man väl börjar hälla ut och stressen kommer fort trots god planering. Hatten av till dom som bemästrar det. Kul att ha provat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.