49 879 läst ·
45 svar
50k läst
45 svar
Flytspackel som ytskikt?
Renoverare
· Värmland
· 1 178 inlägg
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 168 inlägg
Denna produkt från Finja har jag använt till second hand-butikens golv. Vi hade centimeterdjupa spalter efter nedtagna innerväggar och eftersom det är,ett rivningskontrakt på byggnaden ville vi inte kosta på mattläggare. Golvytan som blev har slitits hårt av alla kunder , men det syns knappt.
Läggs ut som flytspackel. Går att måla med golvfärg, typ epoxi, om man vill.
https://www.finja.se/produkter/golv-fix-fog/520-industri
https://www.finja.se/produkter/golv-fix-fog/520-industri
Satt precis och tittade på den..Johan Gunverth skrev:
Denna produkt från Finja har jag använt till second hand-butikens golv. Vi hade centimeterdjupa spalter efter nedtagna innerväggar och eftersom det är,ett rivningskontrakt på byggnaden ville vi inte kosta på mattläggare. Golvytan som blev har slitits hårt av alla kunder , men det syns knappt.
[länk]
Frågan är ju bara om dusch är mer än tillskjutande fukt?
Nu är ju det golvet jag gör isolerat direkt på jord/berg så det finns inget bjälklag att ta hänsyn till.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 168 inlägg
Ah! Du vill alltså ha ”betongkänsla”? Det nämnda industrispacklet är mörkt varmgrått och ser inte särskilt snyggt ut. Mer som om man inte har orkat göra färdigt ytskiktet. Fuktskydd går ju att ordna med epoxi men snyggt blir det inte.
Ja vi skulle ju helst avslutat med finbetong men det är ju inte rätt sätt numera.Johan Gunverth skrev:
Microcement är ju lite kostsamt och då funderar man ju på alternativa material som enkelt går att hälla på betonggolvet men som ändå ger motståndskraft mot duschvatten.
Skulle ju vara ett lite enkelt projekt i en lada utan en massa våtrumsbestämmelser och dyra produkter..
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 168 inlägg
Förtydliga gärna. Finbetong är ett utmärkt och starkt slutskikt om man:Fällebyggarn skrev:
- lägger i minst 20 mm tjocklek
- armerar med putsnät om det är tunna skikt
- håller örnkoll på vattenhalten under blandningen (med tvångsblandare)
- låter brinna klart med överskott fukt
- låter härda under en månad.
men det är mer jobb och väntettid. Jag har egen erfarenhet av flertalet gjutningar på 30-40 mm ovanpå spångolv.
Ok.Johan Gunverth skrev:
Förtydliga gärna. Finbetong är ett utmärkt och starkt slutskikt om man:
- lägger i minst 20 mm tjocklek
- armerar med putsnät om det är tunna skikt
- håller örnkoll på vattenhalten under blandningen (med tvångsblandare)
- låter brinna klart med överskott fukt
- låter härda under en månad.
men det är mer jobb och väntettid. Jag har egen erfarenhet av flertalet gjutningar på 30-40 mm ovanpå spångolv.
Jag har bara fått höra att ”vanlig betong” inte duger. Ska ju gjuta 10cm grovbetong men borde väl kunnat ha dom översta 3 med finbetong istället om det kan bli något som funkar för en dusch.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 168 inlägg
Det enda som skiljer grovbetong och finbetong är storleken på ballasten. De är väldigt starka båda två om de blandas korrekt. Det är glättningen av ytan när det har börjat stelna som sätter ythårdheten.Fällebyggarn skrev:
Ok.Johan Gunverth skrev:
Jag har ju mest gjutit plintar så detta med golv är nytt.
I mitt kommande golv så har jag tänkt att ha 10 cm grovbetong med vattenburen golvvärme. Ovanpå detta så finns där utrymme på max 2 cm för ett bra ytskikt.
Eftersom inte alla 15 kvadratmeter är dusch så är det ju bara en liten del som behöver vara vattenbeständigt.
Så nu till min fråga, om man häller på 3cm finbetong på toppen, hur får man fall OCH glättar?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 168 inlägg
Med primer på den brädrivna grovbetongen, avdragsbanor för rätt fall och glättning när det har börjat stelna. Sedan täckning och fukthållning i en vecka. Finbetong som är rätt blandad häller man inte ut. Den flyter alltså inte utan måste skopas ut.Fällebyggarn skrev:
Här en bild från mitt köksgolv under gjutning. 34 mm tjock finbetong ovanpå 22 mm spån och golvvärme. På detta lades sedan klinkers. Rött= banor som lyftes ur efter avdragning. Blått=rätskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Intressant!Johan Gunverth skrev:
Med primer på den brädrivna grovbetongen, avdragsbanor för rätt fall och glättning när det har börjat stelna. Sedan täckning och fukthållning i en vecka. Finbetong som är rätt blandad häller man inte ut. Den flyter alltså inte utan måste skopas ut.
Här en bild från mitt köksgolv under gjutning. 34 mm tjock finbetong ovanpå 22 mm spån och golvvärme. På detta lades sedan klinkers. Rött= banor som lyftes ur efter avdragning. Blått=rätskiva.
[bild]
[bild]
Jag får kolla runt lite på vad som kan funka hos mej..
Välglättad finbetong, microcement eller kanske tadelakt.