49 831 läst ·
45 svar
50k läst
45 svar
Flytspackel som ytskikt?
Är det betong under behöver det inte alls vara svårt att få bort plastmattan. Tog precis nyligen bort min i hallen, ca 7kvm. Gick allt som allt på 1,5 timmar kanske, då jag fick lov att skrapa bort tjärpappen det låg på delvis (det mesta av det hängde med plastmattan när man rev loss den).
Det var bara att skära jack i plastmattan och slita loss för hand. Gick rätt lätt! Dammade inget just, men luktade väl inte gott heller (jag är rätt känslig mot sånt). Så fick vädra ordentligt för att slippa det.
Det var bara att skära jack i plastmattan och slita loss för hand. Gick rätt lätt! Dammade inget just, men luktade väl inte gott heller (jag är rätt känslig mot sånt). Så fick vädra ordentligt för att slippa det.
Gav mig på att riva mattan igår. Det va inte så jobbigt som jag trodde.
Nu ligger det ett skikt att "papp" kvar. Det är väldigt tunt, mindre än 1 mm. Måste jag slipa bort det eller göra nåt annat?
Nu ligger det ett skikt att "papp" kvar. Det är väldigt tunt, mindre än 1 mm. Måste jag slipa bort det eller göra nåt annat?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Provar att skaka liv i den här tråden igen.
Jag har precis flytspacklat ett badrum i källarplan. Min tanke är också att använda spacklet som ytskikt.
Jag får mycket motstridiga inputs vad jag ska behandla spacklet med. Vissa säger att jag ska klarlacka golvet. Andra säger att jag får fuktproblem då. Andra säger att jag ska ha betongolja.
Nån säger att jag måste slipa golvet först. Någon annan säger att det inte är nödvändigt.
Är det någon vänlig person som sitter på lite fin information?
Jag har precis flytspacklat ett badrum i källarplan. Min tanke är också att använda spacklet som ytskikt.
Jag får mycket motstridiga inputs vad jag ska behandla spacklet med. Vissa säger att jag ska klarlacka golvet. Andra säger att jag får fuktproblem då. Andra säger att jag ska ha betongolja.
Nån säger att jag måste slipa golvet först. Någon annan säger att det inte är nödvändigt.
Flytspackel i ett våtrum som är behandlat med ngt annat än godkänt tätskikt är inte att rek!M MrTwister skrev:Provar att skaka liv i den här tråden igen.
Är det ett källargolv med risk för tillskjutande markfukt så kan man utesluta tätskikt många ggr, men då hänger det istället på om det flytspacklet du använt är ok att vattnas på, oavsett behandling.....har aldrig varit med om denna lösning alls i ett våtutrymme! Och tror inte det finns ngn generallösning som både funkar och är godkänd i detta fall. Det Bästa är att prata med tillverkaren av flytspacklet.
I en källare med väggar av icke organiskt material så finns väl inte jättemycket som kan gå fel. Men du måste säkerställa att flytspacklet du använt tål att vattenbegjutas.M MrTwister skrev:
En viktig fråga här är hur golvet är uppgbyggt, finns det risk för tillskutande fukt underifrån. Dvs. är det en modern källarplatta med underliggande isolering eller är det en klassisk betongplatta gjuten direkt på makadam (eller ännu värre, direkt på jorden)?
Weberfloor 4650 design colour är en produkt designad att fungera som slitskikt.
https://www.se.weber/produkter-och-system-golvavjamning/designgolv/weberfloor-4650-design-colour
https://www.se.weber/produkter-och-system-golvavjamning/designgolv/weberfloor-4650-design-colour
om det är mindre yta så finns ett plåtblad som passar till hilti te30 brukar använda det jobbar med dettaJ Jörgen Ö skrev:
Någon med tips på produkt som liknar betong som duger som ytskikt i ett tvättrum där även en dusch ska vara?
Det isoleras och gjuts in golvvärme men just ytskiktet är inte satt än. Vill ha betongkänsla!
Det isoleras och gjuts in golvvärme men just ytskiktet är inte satt än. Vill ha betongkänsla!