Hej

Snart dags för flytspackling av källargolv i WC/dusch/tvättstuga.

Är det OK att göra som bild 1? Alltså att flytspackla mot golvskenan och sen sätta gipsen.. Det hade underlättat mycket när det är dags att skrapa fallet då väggen mellan rummen inte är uppsatt. Givetvis kommer det finnas plats för en skruv att fästa gipsen i golvskenan efter flytspacklingen.
Eller måste man göra som bild 2? Att sätta gipsen först och sen flytspackla..

Handritad skiss föreställande flytspackel, golvskena och vägg i vattenrum med betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritad skiss som visar flytspackling mot en golvskena intill en vertikal profil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tänker att det inte spelar någon roll, eftersom det ändå kommer tätskikt utanpå detta oavsett. Hur hade ni gjort?
 
Det är vanligare att spackla mot gipset, men inte heller ovanligt att spackla mot syllen innan gips kommer upp.
När jag spacklade mycket så var inget mer rätt än det andra, tror knappast att det ändrats nu. Vissa skenor kan däremot ta skada av spacklet, så de kan behöva skyddas. Har själv ganska dålig koll på det dock.

Jag hade gjort det som jag ansåg var lättast och inte funderat så mycket mer på det.
 
  • Gilla
Robert Winterqvist
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.