Hejsan.
Vi har en hylla i köket här hemma som ser ut som på bilderna, byggd av snickare för många år sen. Den "hänger fritt" så att säga och känns ganska stabil. Jag vill nu bygga en likadan hylla i ett annat rum.
Det jag vet om hyllan är att den är 15 cm djup, 2,8m lång och 19x2mm tjock (dvs 38mm). Såvitt jag kan se är den byggd av MDF och man har först ett hyllplan som är 19mm tjock och under den finns det "lister", också av MDF 19mm som skapar en "ram" på undersidan. Detta gör att hyllan ser ut att vara tjock (38mm) men att den faktiskt är tunnare inuti på undersidan. Detta gör också att man inte ser de infällda spotsen.

Min fråga är helt enkelt, hur har de fäst den i väggen? Den är som sagt ganska stabil, speciellt med tanke på att den är nästan 3m lång. Köket har antagligen träreglar bakom gipsskivorna (vi bor i ett gammalt sekelskifteshus som är nyrenoverat) men i det andra rummet är den aktuella väggen av betong. Den nya hyllan kommer att vara ca 3,2m. På Hornbach kan man köpa MDF-längder som är 90, 150 eller 244cm långa.
Hoppas på lite experthjälp 😀

• IMG_5131-1.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_5132-1.jpeg
    Skapa konto
Redigerat:
pjgb pjgb skrev:
Kolla med en stark magnet längsmed, antagligen är den skruvad framifrån i försänkta hål och listen limmad efteråt för att dölja hålen.

T ex med sådana här som hål lite vertikal last.
[länk]
Snyggt! Men håller det verkligen för en hylla med 15-20 cm djup? Och sen ser jag att det är gängor på den delen som ska in i hyllplanet, hur löser man det?

Det beror ju på vad du tänker belasta hyllan med.
De där sitter som berget om du drar dem i en regel.
Anpassa antalet efter belastning.

Muttrar och planbrickor i försänkta hål skulle jag använda. Sedan list eller täckplugg i hålen.

Hittade såna här. Borde funka eller? Då borrar man hål på insidan av hyllplanet (med borrguide).

• Screenshot 2026-05-20 at 21.15.41.png
    Skapa konto
  • Gilla
pjgb
  • Laddar…
Funkar säkert

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.