Köpte en begagnad Makita UD2500 igår, den har vals.
Valsen var fortfarande skarp, men upptäckte hemma att mothållet var lite slitet där justerskruven trycker, vilket gjorde att jag inte fick in den hela vägen.
Efter lite mek kunde jag tillfälligt få in den hela vägen.
Någon idé på hur jag kan läsa det permanent eller är det ny reservdel som gäller?

Gällande resultatet blev det enligt detta: (Grenar som legat ca 2 månader, ca 3-4 cm tjocka)
Trädgårdskorg fylld med flisade grenar och barkbitar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hade kanske mer hoppats på liknande detta:
En hög av träflis i olika storlekar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blir det mer likt detta med en knivmaskin eller är det en helt annan typ av maskin och grövre grenar som gäller ?

Ska klippa Ligusterhäck idag (om barnens feber lugnar sig...eller om de sover...). Är det någon idé att köra ner det i maskinen (för att spara plats i Trädgårdsavfallstunnan) eller kommer det bara kladda igen ?

/Jocce

/Jocce

Den undre bilden är grövre grenar körda i en större flishugg, och inte en kvarn med valsar som du har.

Jag har kört både färsk björk och färskt oxbär i en liknande kvarn från Stihl utan problem. Vissa segare växter, typ rosor är det bättre att låta torka. De klarar valsarna inte av när de är färska.

• Gilla
Jocce81
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Den undre bilden är grövre grenar körda i en större flishugg, och inte en kvarn med valsar som du har.

Jag har kört både färsk björk och färskt oxbär i en liknande kvarn från Stihl utan problem. Vissa segare växter, typ rosor är det bättre att låta torka. De klarar valsarna inte av när de är färska.
Dä.var det lite som jag misstänkte då...

/Jocce

När jag kör färska, ej torra grenar i min biltema tugg, blir de mest tuggade, ej flisade. Men mycket kompaktare hög. Låter det ligga någon månad, sedan häller jag det i maskinen igen, går då snabbt och enkelt med önskat resultat.

• Gilla
Jocce81
  • Laddar…
Jocce81 Jocce81 skrev:
Köpte en begagnad Makita UD2500 igår, den har vals.
Valsen var fortfarande skarp, men upptäckte hemma att mothållet var lite slitet där justerskruven trycker, vilket gjorde att jag inte fick in den hela vägen.
Efter lite mek kunde jag tillfälligt få in den hela vägen.
Någon idé på hur jag kan läsa det permanent eller är det ny reservdel som gäller?

Gällande resultatet blev det enligt detta: (Grenar som legat ca 2 månader, ca 3-4 cm tjocka)
[bild]

Hade kanske mer hoppats på liknande detta:
[bild]

Blir det mer likt detta med en knivmaskin eller är det en helt annan typ av maskin och grövre grenar som gäller ?

Ska klippa Ligusterhäck idag (om barnens feber lugnar sig...eller om de sover...). Är det någon idé att köra ner det i maskinen (för att spara plats i Trädgårdsavfallstunnan) eller kommer det bara kladda igen ?

/Jocce

/Jocce
Det blir samma resultat när jag kör, är nog vad man kan förvänta sig (har dock inte exakt samma maskin).

Tycker det funkar ok med viss mängd blad också, men många allt för tunna (<5 mm) grenar kan köra ihop det lite. Men de är ju så små att de går att lägga direkt på komposten ändå.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.