1 450 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
Flexrör
Finns det nånstans skrivit att man inte få lägga flexrör öppet?
Har en vän till mig som haft elektriker hemma som gjort om deras kök. Han hade gjort hela installationen infälld men han hade borrat sig ner i källaren och därifrån gått med slang bort till centralen. På detta hade han fått påslag. Jag har inte hört att man inte få göra så innan. Visst jag kan förstå det om slangen är av den sort man kan ha sönder med tummen och pekfingret, men detta var inte det. Det var Pmflexs slang utan det blåa inuti.
http://www.pmflex.com/sv/produkter/..._dragtrad/tomror_med_eller_utan_dragtrad.aspx
Hur skulle han gjort istället? Dragit ner flexsrör i källaren och satt kopplingsdosa och sen kabel därifrån till centralen?
Har en vän till mig som haft elektriker hemma som gjort om deras kök. Han hade gjort hela installationen infälld men han hade borrat sig ner i källaren och därifrån gått med slang bort till centralen. På detta hade han fått påslag. Jag har inte hört att man inte få göra så innan. Visst jag kan förstå det om slangen är av den sort man kan ha sönder med tummen och pekfingret, men detta var inte det. Det var Pmflexs slang utan det blåa inuti.
http://www.pmflex.com/sv/produkter/..._dragtrad/tomror_med_eller_utan_dragtrad.aspx
Hur skulle han gjort istället? Dragit ner flexsrör i källaren och satt kopplingsdosa och sen kabel därifrån till centralen?
Vem har ifrågasatt det?
Nån inspektionsgubbe
oxå varit med om det där i just ett kök dom hade dragit slangen på puts (typ 25cm) inne i ett skåp fram till transan för skåps belysningen men det vart oxå bakläxa det sku vara aluminiun rör över eller liknade tror jag dom kom fram till till slut... Jag är inte elektriker! så fråga mig inget
Så det ligger nog nått i det där iaf... Detta var i ett nytt hus å dom fick inte slå på strömmen före det var åtgärgadt så dom var ganska hårda på det oxå.. men jag förstår inte varför man får ha mmj kabel klamrad på en vägg om man inte får ha slang och kabel i ett skåp undan gömt?
El, man lär sig det aldrig!
El, man lär sig det aldrig!
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Finns det planer på att regla ner i taket och gipsa igen så får man väl göra det. Tror snarare det är en smakfråga om dragavlastning och Estetiskt det handlar om. Du har två skydd som krävs så. Dock skulle jag nog lagt rör i källaren eller Gått in i en dosa med rörstuts och en kabel till central.
Du kan ju även säga dig Vad hade du velat ha?
Du kan ju även säga dig Vad hade du velat ha?
Konstigt, måste fråga chefen imorn men låter konstigt att man inte skulle få göra det.
Klart man får göra så.
Klicka här för att svara