Det blir hempularvarning på det

En elektriker hade tagit A-boxen som GK hänvisar till

Det verkar som de blir nya planer nu.

Antagligen kommer jag ansluta den nya undercentralen i "huvudcentralen" som syns på denna nya bild.

Härifrån går matarkabeln till alla under/gruppcentraler (avsäkrat med 25A). Här finns 3 säkringsplatser lediga och en plats ledig på noll och jordskena. Nolla och jord är byglade.

Kan jag här bara sätta i säkringsbottnar 25A och sedan ansluta 5 ledad kabel 6mm2 faserna till säkringarna och PE till jordskenan och N till nollskenan? Sedan in i min nya undercentral och väl där separera bygeln till nolla och jord?

Måste jag använda metallförskruvning i "huvudcentralen" som de andra kablarna har? Denna sitter ju inomhus? Vanliga nyare centraler och så har ju ingen förskruvning alls?

Vilken klammer är lämplig till 5x6mm2 kabel?

• Central25A.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det blir bra att göra som du tänkt. Förskruvning ska du använda men det går bra med plast också om du vill det.

Bästa lösningen hittills tycker jag, av de du presenterat.

Är det absolut tvång med förskruvning räcker det inte med klammer som till "vanliga" centraler?

Förskruvningen borde vara ditt minsta problem. Ser ut att vara en GÅRÖ G34 central med flänsar av typ FL13, finns det inga resrvhål i någon fläns får du byta. Förskruvning får du sen välja lämplig storlek och material.

OK. Vad finns det för lämplig klammer till 5x6m2 kabel?

Det som brukar kallas spikklammer TC 14-20 borde bli bra för dig, välj svarta det blir fint mot kabeln och hållbarare om någon hamnar utomhus också.

Å nu väntar vi på bonusfrågan om det är okej att själv borra hål för förskrivning (om man sätter fast den med mutter...) i blindflänsen upptill? ;)

Hehe ja allvarligt är det ok att göra så eller är det förkastligt?
Eller var det ironiskt menat? ;)

Låt oss utgå ifrån att den var ironisk, annars får du centralen full av metallspån.... :(
Svaret finns f.ö. i #35.

Om det inte tolkas ironiskt så tänker jag iofs att man skruvar loss flänsen, borrar på annan plats (lägg den mot träbit typ), filar bort grader å sånt, och sen skruvar tebax den.

Men som sagt i #35 så finns det förborrade lock/flänsar att köpa. Snyggt och ser inte hempulat ut.

De har dessutom gäng (M eller PG) och man slipper därför även kontramuttern

Vart köper man flänsar som privatperson?

Ok, tack vilken gängning är lämplig till 5x6mm kabel? M20? M25?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.