1 129 läst ·
13 svar
1k läst
13 svar
Flera ledare i samma rör
Hej
Håller på att dra 16 mm slag för el. Behöver 5 säkrings grupper och därmed 5 slangar. Har dock ont om plats och skulle behöv dra två 20 mm slangar istället. Är det godkänt att ha ledningar från olika säkringsgrupper i samma rör?
Håller på att dra 16 mm slag för el. Behöver 5 säkrings grupper och därmed 5 slangar. Har dock ont om plats och skulle behöv dra två 20 mm slangar istället. Är det godkänt att ha ledningar från olika säkringsgrupper i samma rör?
Man ska inte dra olika grupper i samma kanal. Om man tvingas till det en viss sträcka gäller det att ha någon typ av märkning på ledningarna så man vet exakt vilken grupp som är vilken. I 20 mm rör/slang ska man ändå inte har mer än max 7 st FK 1,5.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 833 inlägg
Har du trefas i huset? Då kan du göra en trefasgrupp. Det finns en del förhållningsorder för att det ska bli bra, men det får vi återkomma till om det är aktuellt.
Har du enfas så kan du som Josth säger endast i nödfall dra flera grupper i samma rör. Skyddsledaren kan vara gemensam, men fasledare och neutralledare ska vara separata för varje grupp.
Man behöver tänka på belastningsförmågan. Med två grupper blir det fyra belastade ledare vilket för 1.5 mm² kräver dvärgbrytare på högst 10A, inte smältsäkring. Med tre grupper blir det sex belastade ledare och där får du gå ned till 6 A per grupp.
Har du enfas så kan du som Josth säger endast i nödfall dra flera grupper i samma rör. Skyddsledaren kan vara gemensam, men fasledare och neutralledare ska vara separata för varje grupp.
Man behöver tänka på belastningsförmågan. Med två grupper blir det fyra belastade ledare vilket för 1.5 mm² kräver dvärgbrytare på högst 10A, inte smältsäkring. Med tre grupper blir det sex belastade ledare och där får du gå ned till 6 A per grupp.
Tack för snabbt svar. Här gäller det en viss sträcka 2,5 meter i ett bjälklag. Två rör borde då ge 14 ledare. Jag behöver bara 10 ledare om man har en gemensam skyddsjord. Tolkar ändå ditt svar som att det är godkänt men olämpligt?J Josth skrev:
Jag har trefas i huset (en Attefallare). Alla laster kommer att vara enfas (separat ugn och häll). Totalt kommer jag dock använda alla tre faserna i elcentralen för att sprida lasten.Bo.Siltberg skrev:
Har du trefas i huset? Då kan du göra en trefasgrupp. Det finns en del förhållningsorder för att det ska bli bra, men det får vi återkomma till om det är aktuellt.
En annan fråga när det gäller dvärgbrytare. Det finns idag 13 A som verkar användas till 1,5 FK. Är det godkänt?G gorcot skrev:
Det är godkänt under förutsättning att villkoren för ledningens belastningsförmåga och kortslutningsström är uppfyllda. Så det går inte att generellt säga att det är godkänt.G gorcot skrev:
Mycket olämpligt men godkänt om inget annat fungerar. Som Bo skrev minskar belastningsförmågan ner till 6 A per grupp då. Har man 3-fas är det smartare att dra 3-fasgrupper som sedan splittas till 3 separata enfasgrupper. Ugn och häll brukar alltid matas med 2,5 mm2 ledningar och säkras med 16 A.G gorcot skrev:
hej och tack för svarBo.Siltberg skrev:
Jag vet inte om jag förstår belastningsförmågan. Är det att ledarna går i samma rör eller begränsning av 10 A per dvärgbrytare? Jag håller med om att dra över 3 faser och en neutralledare (och skyddjord) är bättre men jag har läst om risken för flytande nolla om neutralledaren går sönder (400 V i uttagen). Men det kanske är den bästa lösningen?
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 809 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 809 inlägg
Det bildas värme pga resistans (i klen kabel mer än grövre) när man skickar ström genom ledare. Ju högre ström, desto mer värme. Kablarnas isolering och materialet runtomkring klarar bara av en viss temperatur innan det blir farligt. Därför kan man inte dra och belasta kablar hursomhelst i ett rör som sitter dolt i en vägg utan kylning. Därför minskar det möjliga uttaget med fler faser som ligger samman i ett rör. Det är det Bo tänker på om jag inte missförstått något.
Enskilda faser i en utanpåliggande kabel kan belastas betydligt mer då kylningen är mycket bättre, som jämförelse.
Enskilda faser i en utanpåliggande kabel kan belastas betydligt mer då kylningen är mycket bättre, som jämförelse.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 833 inlägg
Men detta är en icke-fråga. Du ska använda trefasgrupper i ditt fall.
En grupp 5G2.5 mm² till häll och ugn.
En grupp 5G1.5 mm² till uttag och belysning. Trefasgruppen bör avslutas i en kopplingsdosa där du utgår med enfasledningar till uttag och strömbrytare.
Räcker inte det så bör du anstränga dig för att dra fram en slang till.
En grupp 5G1.5 mm² till uttag och belysning. Trefasgruppen bör avslutas i en kopplingsdosa där du utgår med enfasledningar till uttag och strömbrytare.
Låter bra. För trefasgruppen 5G1,5 mm² kommer jag då att kunna belasta max 3*10 A?Bo.Siltberg skrev:
Men detta är en icke-fråga. Du ska använda trefasgrupper i ditt fall.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 833 inlägg
Ja
Klicka här för att svara