12 063 läst ·
38 svar
12k läst
38 svar
två faser till lysrör
Jag var ju lite efter en sådan lösning. Men då jag inte är någon elektriker tycker jag du väntar till någon av de riktiga killarna ger grönt ljus. Dvs tro inte på mig.Gabbe1 skrev:Det lutar åt att koppla armaturerna på två faser.
Jag vet att det inte är optimalt att ha två faser i kopplingsdosorna samt strömbrytarna, men om det inte är totalt förkastligt så kör jag på det, tydligt uppmärkt och matat med tvåpolig brytare.
Uttaget i taket skall endast vara till en portöppnare så därför nöjer jag mig med en tvåfasgrupp.
Så frågan är om jag får ha två faser i en eljo dubbeltrappbrytare eller inte?
Patrik är iofs elektriker, dock i lärlingstid eller numera kanske just klar.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Ja, jag är ju inte alls säker, men jag har ytterst svårt att tro att det kan vara godkänt.
Men men, man vet ju aldrig...
//Patrik
Men men, man vet ju aldrig...
//Patrik
Jag litar på Patrik_Hed. Om vi är riktiga killar är dock oklart.
Allmäna punkter i övrigt :
2-fasgrupp via 2-pol säkring OK;
2-fas för armaturerna OK;
2-pol grupp i dosor osv med uppmärkning enligt konstens alla.... OK;
1-fasuttag avgrenat via dosa, ingen överkoppling av flera faser i kapslingen OK;
Dubbeltrapp med 2-faser anslutna till apparaten NOK.
Larssaman ger en i mitt tycke bra lösning för detta med impulsreläer, inga kontaktorer behövs vid din lilla last. Använd impulsknappar eller sätt fjädrar i din dubbeltrapp så blir det ju bra.
Allmäna punkter i övrigt :
2-fasgrupp via 2-pol säkring OK;
2-fas för armaturerna OK;
2-pol grupp i dosor osv med uppmärkning enligt konstens alla.... OK;
1-fasuttag avgrenat via dosa, ingen överkoppling av flera faser i kapslingen OK;
Dubbeltrapp med 2-faser anslutna till apparaten NOK.
Larssaman ger en i mitt tycke bra lösning för detta med impulsreläer, inga kontaktorer behövs vid din lilla last. Använd impulsknappar eller sätt fjädrar i din dubbeltrapp så blir det ju bra.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Men kontaktor behövs väl eftersom det är två faser som ska iväg eller finns det impulsrelän med två utgångar eller dyl.?GK100 skrev:
//Patrik
Se där, nu lärde jag mig nåt nytt.GK100 skrev:
Men jag måste erkänna att det var något jag inte direkt funderat på tidigare.
Men en följdfråga.
Visst blir det ungefär lika tokigt att bara separarera dubbeltrappen till två st enkeltrapp, men i övrigt följa de där OK-punkterna.
För då separerar man ju tvåfasgruppen plötsligt, för att sen slå ihop den igen ...
Jag uppfattade det som att han ville ha möjlighet att tända sektionerat varannan armatur, så det borde vara lämpligt att koppla en fas genom respektive relä. Därav även att han tänkte sig dubbeltrapp.Patrik_Hed skrev:
Jo, eljo trend har märkspänning 250v så det skiter sig med den lösningenFloppman skrev:
Dock kan jag inte se något fel i att göra som jag tänkt fast med skillnaden att jag monterar två enkeltrapp sida vid sida i varsin dosa.
Då har jag endast en fas till varje brytare, brytarna är anslutna till en kopplingsdosa som matas med en tvåfasgrupp.
Rätt uppfattat, men jag vill även kunna tända o släcka sektionerna från två ställen i garaget.GK100 skrev:
Kan jag paralellkoppla två kontakter till ett o samma relä?
Ja, det tycker åtminstone jag, men man lindrar ju de formella felen angående apparatens märkdata osv, ska man göra konventionella trappkopplingar blir det ju även mycket ledare fram och tillbaks.Mikael_L skrev:
Med relälösningen blir det ju bara tre ledare att parallella för godtyckligt antal ställen där man vill styra belysningen, och rent och snyggt med endast matningen ut från centralen.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Jag håller fast vid att jag tycker att den absolut bästa lösningen är att ha en kapsling med ett impulsrelä och kontaktor. Två stycken tryckknappar som styr impulsrelät som i sin tur gör att kontaktorn drar och skickar iväg två faser som är kopplad till varannan armatur.
//Patrik
//Patrik
Ok, ni har övertygat mig 
Jag får införskaffa ett par impulsreläer, men behövs verkligen kontaktor om jag använder två impulsreläer och endast ska mata 7-8st 36w lysrör?
Tex det relä som elbutik säljer är ju märkt med 16A
Men GK100 skrev att jag kan sätta fjädrar i mina duppeltrapp för att skapa återfjädrande brytare, finns dessa fjädrar som reservdelar/tillbehör att köpa till eljo trend?
Jag får införskaffa ett par impulsreläer, men behövs verkligen kontaktor om jag använder två impulsreläer och endast ska mata 7-8st 36w lysrör?
Tex det relä som elbutik säljer är ju märkt med 16A
Men GK100 skrev att jag kan sätta fjädrar i mina duppeltrapp för att skapa återfjädrande brytare, finns dessa fjädrar som reservdelar/tillbehör att köpa till eljo trend?
Redigerat:
Du är helt på spår, det är bara det att han vill ha två belysningsfall dvs två impulsreläer med varianter av enkla och/eller dubbla knappar där han önskar kunna tända/släcka.Patrik_Hed skrev:
Ingen kontaktor(er) förrän Gabbe1 byggt ut verksamheten kraftigt.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Haha Okej, nu trillar poletten ner.
Jag var helt inställd på att alla skulle tändas resp. släckas samtidigt. Jag blundade för allt annat.
//Patrik
//Patrik