5 389 läst ·
47 svar
5k läst
47 svar
Flera grupper i ett rör efter nydragningar
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Det beror snarare på att det finns vissa risker med en trefasgrupp för "allmänt bruk". Så, ja, jag antar att man från början planerar rördragningen så att enfasbelastningar får varsin enfasgrupp i varsitt rör. Å andra sidan, när det planeras från början så finns ju utrymme för att utföra trefasgruppen på ett säkert sätt. Dom största problemen med trefasgrupper är nog när dom görs i efterhand och där det finns brister i punkterna nedan.
Några saker att tänka på:
Några saker att tänka på:
- Överbelastning av nollan pga fasvridning och övertoner. Risk för det föreligger vid infälld kabel (1.5mm²) och 10A diazed. Med dvärgbrytare är man lite säkrare, och med utanpåliggande kabel torde det vara riskfritt. Man kan lösa det genom att använda 2.5mm² fram till fördelningsdosan. Det är sällan man behöver bekymra sig om detta. Det kan vara relevant vid t.ex ett stort antal lysrör eller datorer på gruppen.
- Extra noggrannhet (nu ska man väl alltid vara noggrann...). Glappar den gemensamma nollan så kan det bli dyrt med många förstörda apparater. Om man ska jämföra med PEN, så är det ordentliga skruvanslutningar för PEN-ledaren i centralen, men i en gruppledning kan det förekomma lite av varje. Det brukar också finnas en hel del belastningsmarginal i en PEN-ledare eftersom den är 10mm². Varken JFB eller trepolig säkring skyddar mot slarv med nollan.
- Uppmärkning i central och dosor (och ev uttag) att det är en trefasgrupp.
- Trefasmatningen till spis och ugn får inte användas till annat (uttag etc).
- Helst (starkt rekommenderat men inget krav) trepolig säkring i centralen. Likaså för JFB (som ju dock krävs för uttag i alla fall).
- Fördelningspunkten. Helst (men inget krav) bör 3-fasmatningen fördelas i en eller flera kopplingsdosor, inte apparatdosor. Det finns skäl som att folk förväntar sig 1 fas bakom ett strömbrytare och uttag etc, och att uttag och andra apparater ev inte är godkända för att ha 400V nära sig.
- Nollan får inte överkopplas på anslutningsklämmorna i strömbrytare och uttag. Den blir backmatad från den andra fasen (om den belastas) när den losskopplas.
- Detsamma gäller faserna.
- Ingen blandning av 230V och 400V-belastningar på gruppen.
Nu fick jag testat med stektermometer. Löjligt kort in, ca 2 cm, men så blev det som det såg ut nu.
Då har vi alltså två stycken grupper i samma rör, båda på 1,5mm, en på 13A och en på 10A.
13A till ugn + mikro, har kört på pizzaläge 250 grader, samtidigt som 10A har varit på på i princip maximal belastning (50'' plasmatv, förstärkare, belysning, kyl/frys).
Rummet: 23 grader
2 cm in i röret, full belastning på allt: 31 grader
2 cm in i röret, utan belastning från ugn: 25 grader.
Tydlig skillnad, men frågan är om resultatet är relevant alls så här långt ut? Så där spontant ser det ju inte ut att vara speciellt nära 70 grader, man kan ju tycka att värmen borde sprida sig?
Då har vi alltså två stycken grupper i samma rör, båda på 1,5mm, en på 13A och en på 10A.
13A till ugn + mikro, har kört på pizzaläge 250 grader, samtidigt som 10A har varit på på i princip maximal belastning (50'' plasmatv, förstärkare, belysning, kyl/frys).
Rummet: 23 grader
2 cm in i röret, full belastning på allt: 31 grader
2 cm in i röret, utan belastning från ugn: 25 grader.
Tydlig skillnad, men frågan är om resultatet är relevant alls så här långt ut? Så där spontant ser det ju inte ut att vara speciellt nära 70 grader, man kan ju tycka att värmen borde sprida sig?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Det blir skillnad långt inne i röret, men hur stor det vet nog ingen. Beror mycket på vilken värmeavledningsförmåga det finns runt rören.
Men du belastade väl inte dessa två grupper till max nu eller? Vad drar ugnen? Körde du micron samtidigt.
Och din 10A-grupp lät inte heller som att den var fullt belastad (>2300 W).
Men du belastade väl inte dessa två grupper till max nu eller? Vad drar ugnen? Körde du micron samtidigt.
Och din 10A-grupp lät inte heller som att den var fullt belastad (>2300 W).
Nej, det är sant, på 13A körde jag ju bara ugnen, inte mikron - å andra sidan 250 grader "pizzaläge" som ska vara det hårdaste. Ugnen ska egentligen ha en 16A, så jag ligger nog runt 13A, gissar jag. 13A C är det ju dessutom.
Med "full belastning" på 10A, menar jag alltså samtliga apparater som är inkopplade på den just nu. Plasma ska ju dra en del och nya förstärkare slukar väl också? Jag kan alltså inte dra mer ström om jag nu inte skulle dammsuga samtidigt som jag lagar mat och kollar på film.
Jag kan kolla lite närmare på vad varje förbrukare drar.
(Första prio är ju huruvida det är farligt för oss, nu i befintlig installation. När det blir trefas får vi väl ordna upp det igen.)
En fråga när jag ändå har det här uppe: Det som vore allra bäst vore att kunna koppla en trefasgrupp, med en fas på mikro, en på ugn och en på "vanliga uttag". Som jag förstod det var detta alltså inte ok. Varför inte? Inte med 3-polig brytare heller? (eller är det kanske krav hur som helst?)
Med "full belastning" på 10A, menar jag alltså samtliga apparater som är inkopplade på den just nu. Plasma ska ju dra en del och nya förstärkare slukar väl också? Jag kan alltså inte dra mer ström om jag nu inte skulle dammsuga samtidigt som jag lagar mat och kollar på film.
Jag kan kolla lite närmare på vad varje förbrukare drar.
(Första prio är ju huruvida det är farligt för oss, nu i befintlig installation. När det blir trefas får vi väl ordna upp det igen.)
En fråga när jag ändå har det här uppe: Det som vore allra bäst vore att kunna koppla en trefasgrupp, med en fas på mikro, en på ugn och en på "vanliga uttag". Som jag förstod det var detta alltså inte ok. Varför inte? Inte med 3-polig brytare heller? (eller är det kanske krav hur som helst?)
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Du hade väl bara enfas?
Kommer trefas inom något/några år, vill förbereda så mycket som möjligt som går att "överföra" till trefas när vi väl får det. Jag har förstått att vi har lösningar som inte är ok, och vill ha något som är mer ok åtminstone.
Ett exempel är ju detta; ugn, mikro, kyl, frys, belysning, uttag. Idag har vi två grupper, 13A för ugn+mikro, 10A för resten, i samma rör. Jag vill behålla så mycket som möjligt men ändå få det ok.
Ett annat är dm (10A) + spishäll (idag omkopplad till 1-fas 20A), som jag hade föredragit att ha 2x16 för spishäll och 1x16A för dm, eller något (3x13A?).
Och jag vet att "diskmaskin ska ha en egen 10A" osv. Jag vill bara veta varför det är så. (Eftersom det känns som att det blir så mycket kompromisser ändå, och det inte är jättelockade att börja fräsa betong i nytapetserad vägg...)
Ett exempel är ju detta; ugn, mikro, kyl, frys, belysning, uttag. Idag har vi två grupper, 13A för ugn+mikro, 10A för resten, i samma rör. Jag vill behålla så mycket som möjligt men ändå få det ok.
Ett annat är dm (10A) + spishäll (idag omkopplad till 1-fas 20A), som jag hade föredragit att ha 2x16 för spishäll och 1x16A för dm, eller något (3x13A?).
Och jag vet att "diskmaskin ska ha en egen 10A" osv. Jag vill bara veta varför det är så. (Eftersom det känns som att det blir så mycket kompromisser ändå, och det inte är jättelockade att börja fräsa betong i nytapetserad vägg...)
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Den dagen du får trefas in i lägenheten är det troligen inga större problem att göra en trefasgrupp för ugn micro och uttag. I dagsläget är det svårt eftersom du bara har enfas - villl du idag få de förbrukarna på olika säkringar men matade från samma rör skulle du behöva 3xfas, 3xnoll och 3xjord (edit. under vissa förutsättningar kan flera grupper dela jord) alltså nio trådar. Du skulle få 6 belastade ledare i röret = mycket värme. Med trefas hade du klarat dig med 3 faser och 1 nolla och 1 jord
Redigerat:
Yes, så långt är jag med. Det vi har istället idag är 2xfas/nolla/jord, dvs två grupper, 6 trådar. Detta ska ju vara dåligt på många sätt (bl a för att jag genererar för mycket värme i rören).
MEN, enligt vad Bo skriver tidigare i tråden får/bör man inte dela upp trefas på det sättet ändå om man gör det med ugn, om jag inte missförstått. Och det är därför jag helt enkelt undrar varför det är så? Varför får inte ugn dela 3-fasgrupp med uttag?
Gäller det samma med fallet spis + dm?
Där skulle jag dessutom vilja ge dm 16A, får jag inte det när den är gjord för 10A?
MEN, enligt vad Bo skriver tidigare i tråden får/bör man inte dela upp trefas på det sättet ändå om man gör det med ugn, om jag inte missförstått. Och det är därför jag helt enkelt undrar varför det är så? Varför får inte ugn dela 3-fasgrupp med uttag?
Gäller det samma med fallet spis + dm?
Där skulle jag dessutom vilja ge dm 16A, får jag inte det när den är gjord för 10A?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Det handlar mest om god praxis att ugn, spis, DM etc får sin egen grupp. Det kan gå stora strömmar i nollan, men jag vet inte om det finns några egentliga säkerhetsskäl emot det. Man bör definitivt undvika split av en trefasgrupp om det finns 400V-förbrukare (spis) på gruppen.
Jo det går bra att avsäkra DM med 16 A.
Jo det går bra att avsäkra DM med 16 A.
Okej, men ugn och mikro är ju enfas. Jag har en tanke om hur jag skulle vilja ha det;
1. I ett rör går en 13A, 3-fasgrupp, delas upp på var sin förbrukare; kyl+frys+belysning+uttag, ugn, mikro.
Denna ska alltså vara ok?
2. I ett annat rör går 16A, 3-fas, som delas upp på 2x16A till spis, och 16A till dm.
Men detta är då inte bra eftersom spishällen blir 2-fas och delas med dm?
Men då ska orsaken till de höga strömmarna i nollan vara fasförskjutning eller?
Sen kör man ju sällan dm och spis samtidigt ändå...
1. I ett rör går en 13A, 3-fasgrupp, delas upp på var sin förbrukare; kyl+frys+belysning+uttag, ugn, mikro.
Denna ska alltså vara ok?
2. I ett annat rör går 16A, 3-fas, som delas upp på 2x16A till spis, och 16A till dm.
Men detta är då inte bra eftersom spishällen blir 2-fas och delas med dm?
Men då ska orsaken till de höga strömmarna i nollan vara fasförskjutning eller?
Sen kör man ju sällan dm och spis samtidigt ändå...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Jag tycker att det borde funka bra då spishällen har elementspänningen 230 V och kopplas in på två faser.
Aha! Nu är jag med. Rörigt när man inte är inne i att tänka huvudspänning/fasspänning.
Då löser vi det ju perfekt! Det enda är väl då att vi just nu har 2x4mm+2,5 mm för spisen och 3x1,5 för dm, det blir väl då 5x2,5mm istället, om man vill ha 3-fas 16A?
Och plötsligt har vi fått något som både följer reglerna och är tämligen säkert. Att det inte till 100% följer praxis får vi leva med, det inser man kanske redan när man ser de här gamla "pansarrören" (som någon kallade det).
Då löser vi det ju perfekt! Det enda är väl då att vi just nu har 2x4mm+2,5 mm för spisen och 3x1,5 för dm, det blir väl då 5x2,5mm istället, om man vill ha 3-fas 16A?
Och plötsligt har vi fått något som både följer reglerna och är tämligen säkert. Att det inte till 100% följer praxis får vi leva med, det inser man kanske redan när man ser de här gamla "pansarrören" (som någon kallade det).
