1-2. Det finns risker här, men troligen inga stora. Det gäller att du inte maxar (belastar precis vad säkringen tål) varje grupp samtidigt under flera timmar. Och huvudbrytaren bör användas vid elarbete, vilket enkelt kan lösas med en skylt vid centralen.
3. Definitivt inte!

För fallet med två grupper i samma rör, en 10A och en 13A dvärg, med separata nollor: Det blir alltså 4 belastade ledare vilket inte anges i standarden så man får räkna fram belastningsförmågan utifrån 3 belastade ledare (FK 1.5mm² i rör: 13.5A): I = 13.5 * sqrt(3/4) = 11.5 A. En 13A dvärg kräver en minsta belastningsförmåga av 13 A så det faller under gränsen.

Det som kan rädda situationen regelmässigt är om 13A-gruppen endast används för kända och fast inkopplade laster, för då är det lasten i sig som är överströmsskyddet och säkringen har endast rollen som kortslutningsskydd (vilket den troligen uppfyller i ditt fall).

Så dessa två grupper matar vadå, kyl, ugn, uttag för allmänbruk? Uttag bakom/ovanför kyl/ugn kan man i praktiken se som fast inkoppling även om det inte är regelrätt - men då det i praktiken förhindrar att frun pluggar i vattenkokaren så fungerar det ju. Det räcker om kylskåpsgruppen är skyddad mot överbelastning på det här sättet. Eftersom den drar så lite så behöver man inte räkna med 4 belastade ledare i röret och därmed uppfyller du reglerna.

I praktiken kör du faktiskt inte ugnen på max hela tiden heller, dvs du värmer inte upp den kontinuerligt utan när den är varm förbrukar den kanske bara en fjärdedels effekt över tiden. Det är värre om du pluggar i en 2 kW värmefläkt som går kontinuerligt.

Om du kommer åt, stoppa i en stektermometer i röret. Egentligen bör den in ganska långt. Kommer du upp i närmare 70 grader så är det dags att börja oroa sig.

Det som kan rädda situationen regelmässigt är om 13A-gruppen endast används för kända och fast inkopplade laster, för då är det lasten i sig som är överströmsskyddet och säkringen har endast rollen som kortslutningsskydd (vilket den troligen uppfyller i ditt fall).
Så är det, fast både mikro och ugn, så det duger väl egentligen inte heller...

10A däremot, är för kyl+frys och "vanliga uttag" (där tv och förstärkare är påkopplade).

I 10/13-röret ska jag nog kunna få in en termometer. Ska försöka göra det vid nästa användning av ugnen.

Det är då fan att inget ska vara lätt... stort tack i alla fall!

När jag ändå är igång. Det var prat om att få det uppgraderat till 3-fas inom några år.
Skulle man då istället kunna byta ut 10+13 till 3 faser med 13A var där ugn får en, mikro en och övrigt en?

Och då skulle det vara ok?

Spis + dm gissar jag att man inte kan göra så med eftersom spisen isf ska ha 2*16A, och man kanske inte får sätta 1*16A till en dm?

(Eller är jag käpprätt ute och cyklar när jag tänker faserna nu?)

Nej du tänker rätt. Kan man göra en tvåfasgrupp av två enskilda grupper så blir det tre belastade ledare istället för fyra.
En DM bör man kunna avsäkra med 16A utan problem. Dock är praxis att spis har sin egen grupp. Ev kan ugn dela grupp med spisen om spisen endast är tvåfasig.

Kan man göra en tvåfasgrupp av två enskilda grupper så blir det tre belastade ledare istället för fyra.
Men skulle jag kunna göra en trefasgrupp av det istället? Så att ugn och mikro får varsin? Lika många ledare, men det känns bättre att de får varsin säkring...

En DM bör man kunna avsäkra med 16A utan problem. Dock är praxis att spis har sin egen grupp.
Kabel till DM är den som är minst ful att dra ny utanpåliggande, så det skulle jag kunna leva med i så fall.
Ev kan ugn dela grupp med spisen om spisen endast är tvåfasig.
Ja, fast de är i varsin del av rummet, så det är nog tyvärr inte aktuellt.

Om jag gör så här:
1. Sätter en liten notering vid centralen: "Flera grupper i samma rör - använd huvudbrytare vid elarbete", som säkerhet för andra elektriker om jag skulle kola vippen eller något innan jag hinner förklara. (annars har ju jag och elektrikern koll just nu).
2. Är försiktig som fan med alla apparater. Tydligt schema - "aldrig ugn och mikro samtidigt", "dm när inget annat körs" osv.
3. Väntar ut eluppgraderingen (något år), och får in någon till att koppla om så att det blir ok igen då.

Skulle detta kännas som en ok lösning?
Jättetack för hjälpen!

Tänk på att rördimensionen är 15,2 (gammal standard) eller 16mm på dom vanliga belysningsgrupperna. Det gör det svårt att få in 5 st 2,5 mm2 kablar. 2 faser då räcker det med 4 st. Kör du 2,5 mm2 så ligger du inte på gränsen med 13 A säkring. Det är även möjligt med 16 A om det skulle behövas i framtiden.

Ja, det är jag nog med på, problemet är att vi har en ugn och en mikro tillsammans på en 13A. Detta var uttalat en temporär lösning, med strikt schema som lösning. Att byta ut den till 16A känns ju inte så långsiktigt heller...?

Den här tråden drar iväg. Jag vill bara påpeka att det är skillnad på två matningar av samma fas och två matningar av olika fas när det gäller strömmen i nollan om man endast har en nolla.
I en-fasfallet adderas returströmmarna. Om man matar från två eller tre olika faser blir nollströmmen aldrig mer än den största fasströmmen
Specialfallet med tre lika belastade faser. Då blir det ingen ström i nollan ( detta gäller resistiv eller nära resistiv belastning som tex spis och diskm.)
Tex R=10A och S=10A ger N=10A. (kallas vektoraddition)

Jo, jo. Det är ju därför jag föreslår att jag ska dra det med flera faser sen... (Är det något jag kan så är det djupare elteori med vektoraddition över faser - jag är fysiker...)

Vad jag skulle vilja ha svar på är framförallt om min plan ovan är ok.

Känns tryggt!
Men alla är inte så hemma på detta, så jag tyckte det var på sin plats med en liten varning.

Niklas_x skrev:
Men skulle jag kunna göra en trefasgrupp av det istället? Så att ugn och mikro får varsin? Lika många ledare, men det känns bättre att de får varsin säkring...
Ja, det blir fortfarande tre belastade ledare. Men även 5 st 1.5mm² kan orsaka visst besvär att dra i.

Niklas_x skrev:
Om jag gör så här:
1. Sätter en liten notering vid centralen: "Flera grupper i samma rör - använd huvudbrytare vid elarbete", som säkerhet för andra elektriker om jag skulle kola vippen eller något innan jag hinner förklara. (annars har ju jag och elektrikern koll just nu).
2. Är försiktig som fan med alla apparater. Tydligt schema - "aldrig ugn och mikro samtidigt", "dm när inget annat körs" osv.
3. Väntar ut eluppgraderingen (något år), och får in någon till att koppla om så att det blir ok igen då.
Berömvärt, kanske t.o.m en aning försiktigt i överkant ;)

Ja, det blir fortfarande tre belastade ledare. Men även 5 st 1.5mm² kan orsaka visst besvär att dra i.
Det är ju det vi har nu! :)

Berömvärt, kanske t.o.m en aning försiktigt i överkant ;)
Hellre det än tvärtom!
Nu känner jag mig säker och som att jag tar mitt ansvar hyfsat iaf...

En generell tanke - det verkar i andra trådar som att detta är en välkänd regel, och en annan äldre elektriker jag känner nämnde det för ett tag sen. Detta känns ju spontant som något som borde vara väldigt vanligt att hemmafixare gör lite hur de vill med om det är befintliga rör?
Om till och med en elektriker bara körde på dessutom...

Du menar att dra i en extra grupp i ett befintligt rör? Jag hoppas att det är ovanligt. Men har man enfasmatning till lägenheten så går det ju inte att göra två/trefasgrupper. Men även det är en nödlösning - jag tror inte att man från början planerar trefasgrupper till uttag för allmänt bruk.

...och anledningen till det är att nya hus har avsevärt mycket fler rör från början, så det behövs inte?

Fattar fortfarande inte varför min elektriker inte kände till/tänkte på/brydde sig om detta...

Din installation är en kompromiss från början till slut. Å ena sidan en snygg o funktionell installation med med dom små möjligheter som finns med 1 fas och 25 A huvudsäkring och gammal rördragning. Å andra sidan lite röriga och konstiga lösningar. Sådana lösningar finns det ingen gör vid en nyinstallation. Ett råd dokumentera lösningen vid centralen. Med såpass begränsad huvudsäkring är inte troligt att några extremfall uppkommer. Lösningen på sikt är 3 fas matning av lägenheten och då försvinner många konstiga lösnngar. Samt större möjligheter att köra flera saker samtidigt.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.