Att säkra nollan skulle ju kunna ge en del rätt otrevliga fenomen.

hempularen skrev:
Kanske borde varit tydligare med att jag menade att man bryter allpoligt då, men det spelar ju egentligen ingen roll eftersom att man aldrig skulle "få godkänt" på en sådan installation.

Är det inte förbjudet efter 1 mars att dra ut 3-fas och använda de olika faserna till olika grupper? Eller har jag blandat ihop med annat. Jobbar hos elkonsult men är inte elektriker själv ;)

Niteowl skrev:
Är det inte förbjudet efter 1 mars att dra ut 3-fas och använda de olika faserna till olika grupper? Eller har jag blandat ihop med annat. Jobbar hos elkonsult men är inte elektriker själv ;)
Nej, det är det inte. Snarare olämpligt.

//Patrik

r.borgmaster skrev:
Kanske borde varit tydligare med att jag menade att man bryter allpoligt då, men det spelar ju egentligen ingen roll eftersom att man aldrig skulle "få godkänt" på en sådan installation.
Jodå, man får bryta nollan i en allpolig brytare, t.ex säkring. Men det är väl högst ovanligt att det förekommer.

Bo.Siltberg skrev:
Jodå, man får bryta nollan i en allpolig brytare, t.ex säkring. Men det är väl högst ovanligt att det förekommer.
det finns ju visserligen 4-poliga dvärgar, men jag tror dock inte att denna har nån strömavkänning på nollan:
135970-4.jpg

Mikael_L
Bo.Siltberg skrev:
Jag har så i garaget ... ;)

hempularen skrev:
Det naturliga och professionella är väl att dra 2.5 mm2 kabel istället.

mycke_nu skrev:
Det naturliga och professionella är väl att dra 2.5 mm2 kabel istället.
Det där var nog inte så genomtänkt :) Exakt hur har du resonerat kring den dimensioneringen. I värsta tänkbara fall, där lasterna i de tre faserna förskjuts så de hamnar "rakt på" varandra (dvs +120gr och -120gr från sitt normalläge) så lastas ju nollan 3ggr strömmen i en fas. Dvs, om vi pratar 3-fas 10A så skulle man få 30A last i nollan och det är ingen 2,5mm2 kabel godkänd för.

En grej man kan ta upp som kanske får poletten att trilla ner för många, är hur detta exempel applicerar på inkommande el till central. Där händer ju exakt detta som vi diskuterar. 3st faser och nolla kommer in. De flesta har nog 6mm2 eller 4mm2 kabel där. Gå och kolla, hur många tror ni har överdimensionerad nolla? Nej, alla kablar har samma dimension. Och vad gör vi med den inkommande 3-fasen? Jo, just det... delar upp den till (mestadels) enfaslaster...

De flesta laster är ju huvudsakligen resistiva. På en inkommande matning till ett hus är det ett säkert antagande att totallasten i huvudsak är resistiv.

Till en enskild förbrukare kan det förekomma sämre effektfaktor, men det är sällan något problem för nollan.

Ytterligare ett problem som kan förekomma i vissa förbrukare är högt innehåll i 3:e övertonen. Äldre datgornätaggregat, vissa lysrörsarmaturer mm kan ge detta. I stora installationer (serverhall, belysning i fabrik mm) kunde i alla fall tidigare ge problem med för höga strömmar i 3:e övertonen (150 Hz).

Inget som förekommer i villor.

Det är omöjligt att komma mer än 90 grader i fasförskjutning.

Protte

Korrekt... *letar fram dumstruten*

PatrikElektriker, fick du sparken?

Tony2 skrev:
PatrikElektriker, fick du sparken?
nejdå, och jobbet blev gjort precis så som jag planerade det, men det var inte jag själv som utförde det, det fick någon med lägre lön utföra.

• Gilla
dennis_f
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.