9 944 läst ·
58 svar
10k läst
58 svar
Flera faser i samma rör, varför har kund fått detta om bakfoten?
Medlem
· Stockholm
· 180 inlägg
Det hänger jag fullt med på, att de egentligen inte är så stor skillnad när vi pratar om en dålig hantverkare.Grottan skrev:
Men (nu är jag givetvis partisk) när vi talar om en bra hantverkare som i detta fallet, så ser jag endå tror skillnad på privatkunder och företagskunder.
Ett annat skräckexempel som är en gammal skröna (kanske sann):
Agda 75år beställer med hjälp av sin dotter lamputtag ovan varje fönster i sin lägenhet.
Elektriker och snickare jobbar ihop och öppnar väggar drar rör och återställer och sätter kronbrytare i varje rum.
Varefter Agda bestrider fakturan pga priset (som inte var saltat!) och det går så långt att det anmäls och hör och häpna Agda får rätt för det skulle inte blivit så dyrt, då det satt eluttag under fönstret,men skulle man snatta därifrån så skulle lamputagen inte blivit styrda, men det hade ju Agda INTE beställt, hon ville ju bara ha lamputtag.
Med privatkunder är inte allt så självklart, kolla alltid 17 extra gånger vad kund verkligen vill ha.
Men nu till moment 22.
Om man verkligen extra kollar 17 extra gånger kanske kund blir irriterad/tycker man verkar osäker/dålig.
Så summan av kardemumman är att jag simpelt tycker företagskunder är så underbart skönare.
Företagskunder är sällan intresserade av HUR något görs. De köper en funktion, de vill kunna göra något som de inte kunde tidigare. Så länge man levererar det så är de nöjda.
Privatkunder, däremot, ska gärna vara inne och detaljpeta, så att de känner att de har kontroll.
Privatkunder, däremot, ska gärna vara inne och detaljpeta, så att de känner att de har kontroll.
Tja, om man nu är ansvarig för sin elinstallation så vill man nog ha lite koll.Troberg skrev:
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 282 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 282 inlägg
Jag vet inte riktigt vad syftet med din skröna var men i mina ögon verkar det vara ett klockrent exempel på hantverkare som bara gått in och dragit sladdar utan att stämma av vad som ska utföras, hur det ska funka och va det får kosta.PatrikElektriker skrev:Det hänger jag fullt med på, att de egentligen inte är så stor skillnad när vi pratar om en dålig hantverkare.
Men (nu är jag givetvis partisk) när vi talar om en bra hantverkare som i detta fallet, så ser jag endå tror skillnad på privatkunder och företagskunder.
Ett annat skräckexempel som är en gammal skröna (kanske sann):
Agda 75år beställer med hjälp av sin dotter lamputtag ovan varje fönster i sin lägenhet.
Elektriker och snickare jobbar ihop och öppnar väggar drar rör och återställer och sätter kronbrytare i varje rum.
Varefter Agda bestrider fakturan pga priset (som inte var saltat!) och det går så långt att det anmäls och hör och häpna Agda får rätt för det skulle inte blivit så dyrt, då det satt eluttag under fönstret,men skulle man snatta därifrån så skulle lamputagen inte blivit styrda, men det hade ju Agda INTE beställt, hon ville ju bara ha lamputtag.
Med privatkunder är inte allt så självklart, kolla alltid 17 extra gånger vad kund verkligen vill ha.
Men nu till moment 22.
Om man verkligen extra kollar 17 extra gånger kanske kund blir irriterad/tycker man verkar osäker/dålig.
Så summan av kardemumman är att jag simpelt tycker företagskunder är så underbart skönare.
Dåliga hantverkare mao!
Nu misstänker jag ju att ditt syfte med skrönan var att visa på det rakt motsatta men jag kan inte se belägg för det i skrönan.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 282 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 282 inlägg
Två ord som förklarar varför - ANDRAS PENGAR!Troberg skrev:
Dina företagskunder lägger sig inte i säger du, utan de köper bara en funktion. Ja så är det nog och dom bryr sig kanske inte så mycket då dom inte betalar med egna pengar. Att privatkunder vill detaljpeta är inte så konstigt. Dels betalar dom själva och dels är det i de flesta fall berättigat att ha ORDENTLIG KOLL på vad hantverkarna har för sig. Erfarenheten säger att dom i många fall knappt når upp till god hempularnivå och blir det fel så föreslår dom regelmässigt att backjobben ska utföras på sätt som inte är tillåtna.
Visst, en grov generalisering men jag skulle då inte släppa in en OKÄND hantverkare utan att ha en ordentligt genomgång innan, allt på papper och sedan kolla löpande.
Risken är alldeles för stor att det är bygdens stolpskott som man fått innanför de egna dörrarna.
Och jag tycker att det är ett typisk fall där en kund beställt ett arbete och fått det utfört, helt enligt reglerna. Sedan har "kunden" pratat med nån besserwisser som utan verkliga kunskaper påstår att det är fel i utförandet. Kunden tror på besserwissern och ser då en möjlighet till prisreduktion.
Att det finns beställare/kunder som beter sig som "nötter" är ingen sällsynthet.
Att det finns beställare/kunder som beter sig som "nötter" är ingen sällsynthet.
Ganska mycket OT men ändå: Min erfarenhet som "företagskund" är snarare tvärt om. Som beställare har jag detaljerade krav på utförande (ned på klammer nivå), följer upp det genom besiktningar med direkta viten om arbetet inte är korrekt utfört/försenat samt gör kontinuerliga omförhandlingar/upphandlingar för att pressa priset. Fördelen för leverantörerna är att det är professionellt genomfört och de vet spelreglerna samt att uppdragen är relativt omfattande i pengar.Troberg skrev:
De hantverkare jag anlitar hemma är jag betydligt snällare mot. Som privatperson går det inte att genomföra en professionell upphandling med all juridik det innebär utan det blir oftast endast några offert-förslag från potentiella leverantörer som sedan får utföra arbetet enligt mina översiktliga specar och deras godtyckliga tolkning.
Däremot har jag full förståelse för att man som hantverkare vill ha större sammanhängande arbeten, vilket i majoriteten av fallen innebär företagskunder. Men att säga att en företagskund inte bryr sig om hur jobbet är gjort håller jag som sagt inte alls med om, oavsett faktumet att det inte är ens egna pengar (vilket var en annan kommentar i ämnet).
/M
Som anläggningsansvarig hos ett företag har man en fördel - man är förmodligen närvarande och har som arbete att veta och kunna svara på frågor från hantverkaren.
Vi var alltid överens med hantverkaren innan arbetet påbörjades om hur installationen skulle bli.
Vi var alltid överens med hantverkaren innan arbetet påbörjades om hur installationen skulle bli.
Medlem
· Stockholm
· 180 inlägg
Jag hänger med på att nollan inte blir överbelastad när det är jämt fördelat över alla tre faser.
Men kan någon länka till en artikel eller dyl. för mer info ang. om man bara kör två faser på samma nolla, exempelvis om man har en 3-fas grupp ut till balkong, till uttag, bel, infravärme, men så kör man bara två laster, alltså teoretiskt 2300W på L1 och 2300W på L2, men inget på L3.
Jag vet att det fungerar, men skulle vilja läsa på lite varför nollan inte blir överbelastad i det fallet, för den teorilektionen från skolan har jag faktiskt försummat bort.
Den infon/länkarna skulle man kanske kunna slussa vidare till kund/dyl. när dem har bekanta som inte är pålästa...
Men kan någon länka till en artikel eller dyl. för mer info ang. om man bara kör två faser på samma nolla, exempelvis om man har en 3-fas grupp ut till balkong, till uttag, bel, infravärme, men så kör man bara två laster, alltså teoretiskt 2300W på L1 och 2300W på L2, men inget på L3.
Jag vet att det fungerar, men skulle vilja läsa på lite varför nollan inte blir överbelastad i det fallet, för den teorilektionen från skolan har jag faktiskt försummat bort.
Den infon/länkarna skulle man kanske kunna slussa vidare till kund/dyl. när dem har bekanta som inte är pålästa...
Redigerat:
Visardriagrammen i den här tråden är väl rätt bra för att förklara detta:PatrikElektriker skrev:Jag hänger med på att nollan inte blir överbelastad när det är jämt fördelat över alla tre faser.
http://www.byggahus.se/forum/el/133754-inkoppling-av-3-fas-utrustning.html
OBS, för att röra till det så kan nollan bli överbelastad med jämn belastning på alla tre faserna om man har fasvinkelstyrd last (= billigaste sortens dimmer som var absolut vanligast till nyligen). Det är väl egentligen bara när det gäller teater/scenljus som det är nån större fara att det händer.
Edit: fråga kunden om han/hon tänkt köra en mobil discoljusanläggning på balkongen
Det är väl inte bara då.yxis skrev:
Har man en elmotor med något otrevligt cos(fi) och 10A på en av faserna och resistiv belastning på de andra uppstår ju också denna situation.
Och än värre ifall man skulle råka hitta någon märklig kapacitiv belastning att ha på fasen före.
En av de vanligaste förekommande situationerna där detta förekommer, att man vill dela upp en 3-fasgrupp lär nog vara tvättstugor. Många gamla tvättmaskiner gick just på 3-fas medans dagens maskiner är 1-fas. Så, det man kan vilja göra (inklusive mig själv) är att dela denna grupp och använda faserna till 1) Tvättmaskin 2) Torktumlare 3) Torkskåp/Mangel/Strykjärn/annatMikael_L skrev:
Frågan är om motorerna i TM/TT kan vara av typen med "otrevligt cos(fi)" (vad ska man skriva där egentligen så att man inte låter überkucko... måste finnas något vettigt uttryck?). Det kan man aldrig veta generellt och således... kan man inte heller veta att det är OK att dela 3-fasgruppen för alla förekommande fall. Men om man vet exakt vilka förbrukare man kommer ha inkopplade där, kan man ju ta reda på om just den installationen är okej eller inte.
Avsäkra nollan skulle lösa "problemet" men så gör man ju inte.
Jag kommer göra denna "uppdelning" för min tvättstuga och sova gott med det. Visserligen stor elmotor i TM och en elmotor (storlek?) i TT, men stor del av maxeffekten både TM och TT drar är faktiskt värmeelementet och den bealstningen är ju rent resistiv.
Redigerat:
Det finns ju en liten finess att man åtminstone måste ha ett visst minikunnande för att få koppla med el. Och till det hör det lite grundläggande trefaslära och förskjutna strömmar.r.borgmaster skrev:
Elmotorn i en TM/TT är på såpass låg effekt att det inte ska behövas specialbehandlas, (typ) 90% av effekten går till värmeelementen, och lite marginal finns det ju kvar i ledningarna när man dimensionerat vettigt.
Men vill man vara über-noga så går det alltid att ta hänsyn även till denna reaktiva effekt.