tomlan skrev:
Vad menar du med typ 2 faser från samma fas eller så -Varför skulle inte det vara tillåtet? eller menar du att de 2 faserna kommer från 2 separata grupper och samma fas? vilket jag förstår inte är tillåtet
I en vanlig gängcentral så har man trefas. Tre stycken skenor med en varsin fas.
När man kopplar en trefasgrupp så kopplar man in lodret, alltså tre säkringar under varandra.
Skulle man däremot koppla in en trefasgrupp på tre säkringar bredvid varandra på samma rad så skulle det bli tre stycken enfasgrupper som delade på samma nolla och jord.

Förstår du skillnaden?

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
I en vanlig gängcentral så har man trefas. Tre stycken skenor med en varsin fas.
När man kopplar en trefasgrupp så kopplar man in lodret, alltså tre säkringar under varandra.
Skulle man däremot koppla in en trefasgrupp på tre säkringar bredvid varandra på samma rad så skulle det bli tre stycken enfasgrupper som delade på samma nolla och jord.

Förstår du skillnaden?

//Patrik
Japp

Förstår hur han tänkte men lätt missförstått pga av formulering

3 faser från tre säkringar dvs L1 L2 L3 =tillåtet
3 fastrådar/tändtrådar från 3 säkringar med samma fas t.ex L1=ej tillåtet
eftersom i det senare fallet blir nolledaren underdimensionerad

Detta står i Elinstallationsreglerna:

"Det är inte tillåtet att använda gemensam neutralledare för fler kretsar. Det är dock tillåtet att skapa enfas gruppledningar utgående från en flerfasgrupp med endast en neutralledare förutsatt att det klart framgår så är fallet. Denna flerfasgrupp ska kunna frånskiljas med hjälp av en frånskiljningsanordning vilket frånskiljer alla spänningsförande ledare."

Jag brukar alltid sätta 2 eller 3-poliga automater för flerfaskretsar.

T
Jag lånar också den här tråden, hoppas det är ok.

Jag behöver tre enfasgrupper till ett kök. Det finns ett 15 meter långt 20-rör draget som slutar i en utanpåliggande dosa i köket i ena änden, och någon meter från centralen i andra. Då skulle man kunna använda en uppdelad trefasgrupp.

Det går inte på ett bra sätt att dra ett rör den sista metern, så där måste det bli utanpåliggande kabel.

Jag antar att det bästa sättet är att skala upp en EKLK 5G1,5 eller motsvarande, men skulle ett alternativ vara att sätta en dosa i central-änden också? Jag har för mig jag har läst någonstans att en uppdelad trefasgrupp på det här sättet måste delas upp i första dosan efter centralen, stämmer det?

du kan sätta en kopplingsdosa över rörutloppet vid centralen och använa en meter 5-ledarkabel och dra FK i röret

Då har jag en följdfråga som har lite relevans med dem frågeställningarna som nu finns i tråden, detta ses kanske som offtopic men kändes inte som en ny tråd var nödvändig för tillfället.

Nu till frågan: (hoppas ni hänger med nu)

Får man dra en 5G1,5 alt. 5G2,5 med två faser och tändtråd?
OM man gör på detta vis:

En 3-fas grupp (3x10A) till apparatzon där:
L1 = Bel + uttag ute
L2 = Infravärme ute
L3 = Golvvärme + bel inne i hall

Ut går alltså en klammrad 5 ledare med L1, L2, Tändtråd.

Jag vet att det inte är rekommenderat, men FÅR man göra så?
Jag vet faktiskt inte svaret.

Ingen större skillnad på om du drar 3 fasta faser eller 3faser varav en styrd. Bara det märks upp ordentligt så att om man bryter gruppen (3fasgrupp) så bryts även tändtråden. Huvudsaken att det är överskådligt så att man fattar vad det är frågan om.

Hur har det gått då? Har kunden pratat med chefen?

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Hur har det gått då? Har kunden pratat med chefen?

//Patrik
Jodå, chefen fick ett samtal, eller jag tror det ivarjefall för idag vid typ 10.00 fick jag ett sms där det stod "Bilmaskinen är till för att användas.. haha"

har inte hört någe mer. men antar att det handlar om historien som topic anger.

PatrikElektriker: Jag säger bara ORKA, ORKA!! Be honom ringa en annan installatör eller fråga om hans kompis inte kan komma och göra det på "rätt" sätt. Vilken j-vla idiot det verkar vara! Han verkar ju inte vara intresserad av att få jobbet gjort....

Vill bara säga Patrik att du är inte ensam om att ogilla privatpersoner :p
En på 10 är jätte trevlig på alla sätt och vis, men majoriteten har jag ruskigt svårt för.

Jag har det lite bättre, jag skulle tro att 6 av 10 är trevliga och 2 av tio är jätte trevliga,

Mikael_L
Är man en trevlig person brukar många vara trevliga tillbaka... tror jag iaf ... :)

Framförallt så blir kunderna trevliga när dom får attention av hantverkaren, en hantverkare med mobilen klistrad mot skallen snackandes med andra kunder som sedan fakturerar 8 timmar + "listpris" på allt material bör nog inte förvänta sig ett trevlig bemötande i alla lägen.

Spelar nog ingen roll om det är en privatkund eller företagskund, protesterna kommer bara lite tidigare hos privatkunderna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.