Byggahus.se

Flera fall med hotfulla hantverkare

1. F
    Medlem · Västra götaland · 5 391 inlägg

fsn

Medlem
    Ja. Det finns det absolut.

2. F
    Medlem · Västra götaland · 5 391 inlägg

fsn

Medlem
    Eller hur? Snart kommer en annan slutsats. Det enda den också kommer att bevisa är att värdefull tid och skattemedel spolats ner på nåt extremt meningslöst och resultatet kommer inte att leverera nåt som generera nån form av avkastning öht.

3. T
    Medlem · Sö · 2 064 inlägg

TheGame

Medlem
    Låsa in sig ich vara rädd för omvärlden är ingen bra lösning för sig själv eller utveckling av samhället.
    Skapar misstänksamhet mot andra osv osv.
    Men jag förstår varför vissa vill ha det så.

4. S
    Medlem · Stockholm · 1 889 inlägg

Sir Duke

Medlem
    Ja att stänga in sig i ett gated community verkar lite drastiskt mot att nån kommer och vill lägga asfalt.

5. Tokslut
    Medlem · Sthlm · 1 804 inlägg

Tokslut

Medlem
    eller inte bo där alla andra bor ;) Då slipper man iaf. dessa pack

6. SnickeNick
    Lösvirkesbyggare · Stockholm · 3 inlägg

SnickeNick

Lösvirkesbyggare
    Själv har jag ledsnat på klåpare & faktureringsbesatta människor/ firmor så nu har jag suttit några timmar med att äntligen göra slag i saken!... Med allt ifyllt och inskickat av alla uppgifter man måste lämna för att starta eget med endast mig på firman inom Bygg & Anläggning, ska bli skönt med lite ordning och reda...
    Det måste ju bara finnas många fler i landet som är hantverkare av "den gamla skolan"?
    http://www.facebook.com/Niklas.Wahlfeldt

SnickarNicke, fungerar det som namn?

7. E
    Medlem · N/A · 2 280 inlägg

eviljava

Medlem
    Jag tror faktiskt att jag skulle kunna förlika mig med tanken på ett samhälle utan dörrförsäljning.

(därmed inte sagt att polisens resurser skall användas till detta)

8. S

Sir Duke

Medlem
    Alltså ärligt. Sälja hantverkartjänster genom dörrknackning?? Hur ska SnickarNicke & co kunna veta att jag har en läckande kran eller vill ha sten på marken? Det är som att en distriktssköterska skulle åka runt och knacka på överallt och fråga om någon är sjuk. Eller Ica-Stig kommer och frågar om kikärterna är slut. Nej hela upplägget är en scam.

9. SnickeNick
    Lösvirkesbyggare · Stockholm · 3 inlägg

SnickeNick

Lösvirkesbyggare
    Just därför, less på allt skumraskande... Att jag då hellre börjar gå helt vitt, F skatt och med ett bagage av goda vitsord.
    Vad anser du, i din mening, min linje och yrkesval ens vara på samma planet som nasande galningar? :(

10. G
    Anonym

gäst

Anonym
    Irländare har det väl alltid vart.

11. S

Sir Duke

Medlem
    Aha förlåt jag trodde du skämtade ;)

Lycka till med karriären och kom gärna och knacka på hemma på min gata :)

12. M
    Medlem · Blekinge · 672 inlägg

MartinP666

Medlem
    Det beror väl lite på hur man lägger upp det. Om man ser att någon t.ex har en fasad som är dålig kan man knacka på, vänligt berätta att man ser att ett renoveringsbehov finns, och lämna en informationsfolder med kontaktinformation mm. Men det är kanske tveksamt hur lönsamt ett sådant upplägg är.

Totalt feltänk tycker jag, och typiskt svenskt resonemang tyvärr. En massa förbud som inte efterföljs, vilket innebär att ärliga människor gör som man ska och oärliga människor gör precis som de vill. Dvs. de man egentligen ville komma åt fortsätter härja precis som förr.

13. E
    Medlem · N/A · 2 280 inlägg

eviljava

Medlem
    Ja, du är fri att tycka vad du vill.

Däremot undrar jag vad som är "typiskt svenskt" med att inte vilja ha försäljare som ringer på dörren i tid och otid? Vad baserar du detta (något märkliga) påstående på? Jag delar inte denna bild.

Vill jag köpa något tar jag initiativet. Oavsett om det gäller hantverkartjänster, medlemskap i Röda korset eller jultidningar.

Men låt höra: Hur skulle en van världsmedborgare lösa detta problem? :rolleyes:

14. M
    Medlem · Blekinge · 672 inlägg

MartinP666

Medlem
    Jag vet inte riktigt hur du lyckades missförstå det jag skrev, men jag menar alltså inte att det är typiskt svenskt att inte vilja ha dörrknackare, jag menar att det är typiskt svenskt att vilja ha förbud mot allt man inte gillar, men när det sedan kommer till att se till att dessa förbud efterföljs och bestraffning av överträdelser ska det vara så lindrigt som möjligt, helst inte alls. Och jag menar då att detta enbart förhindrar ärliga människor som det vore ganska harmlöst att öppna dörren för någon gång då och då, medan de som inte är speciellt intresserade av lag och ordning får fritt fram att göra precis som de vill.

• Laddar…
  15. J
    Medlem · JKPG · 1 437 inlägg

j-o75

Medlem
    Man kommer ju inte in på alla innegård i städer men om någon vill göra motsvarande i ett villakvarter blir det motstånd

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.