Byggahus.se

Flera fall med hotfulla hantverkare

1. Stefan Bengtsson
    Medlem · Västra Götaland · 1 525 inlägg

Stefan Bengtsson

Medlem
    Bra.

Jag tror också på förebyggande åtgärder, men inte mot människor som eventuellt tänker begå brott, utan på efterfrågesidan.

Om precis alla fastighetsägare vet att man inte bör anlita dessa "hantverkare", så tror jag de kommer att tröttna. Så information, information, information.

Och att det inte ska vara allt för besvärligt att avhysa ovälkomna människor som bosatt sig på fel ställe tror jag också är bra. Men det räknar jag inte till förebyggande.

2. Z
    Husspekulant · Uppland · 1 278 inlägg

ZipLock

Husspekulant
    Senaste vetenskapliga rönen är att de irländska "travellers" INTE har någon genetisk koppling till romer.

http://www.irishtimes.com/news/scie...erent-from-settled-irish-as-spanish-1.2969515

3. G
    Anonym

gäst

Anonym
  4. F
    Medlem · 95 inlägg

Fifth Avenue

Medlem
    Bra att Byggahus.se tar upp denna problematiken och varnar. Men egentligen skulle det inte behövts varnas om samhället agerade mot dessa som de gör mot andra RIKTIGA företagare som måste följa svensk lag, betala svenska arbetsgivaravgifter, följa miljölagar, betala försäkringar etc etc. Det handlar om rätt mycket mer än bara ett dåligt utfört arbete !

I grund och botten handlar det om ett samhälle som slår ut de som kämpar att driva företag på ett fair och schysst sätt. Jag undrar när politikerna vaknar. Tyvärr lär de väl fortsätta blunda, det där med öppna gränser är större än de problem de skapar och asfaltsläggarna (och MÅNGA andra) passar på att utnyttja alla möjligheter så länge det bara går. Sverige är en öppen godisbutik att skövla.

Hade det varit lika regler för alla så hade dessa personer lagförts illa kvickt, men nu är det tyvärr inte så. Samhällets lagar verkar bara gälla oss som sköter oss och betalar skatt.

• Laddar…
  5. S
    Medlem · Stockholm · 1 889 inlägg

Sir Duke

Medlem
    Nej du missförstår. Det handlar inte om att förutse beteenden. Bara att konstatera vad som faktiskt har skett.

Man kartlägger olika folkslags rörelser. Hur folkvandringar faktiskt har skett, när och mellan vilka områden.

6. F
    Medlem · Västra götaland · 5 395 inlägg

fsn

Medlem
    För det första så betyder inte senaste per automatik rätt eller? För det andra så kan man fundera på om man öht skall bry sig? Det är ett folk som håller på traditioner av mindre glamoröst slag och som genom sin ovilja att integrera sig, och vara en del av ett fungerande samhälle säkerställer att kommande generation har exakt lika risig förutsättningar att få det bättre än dom själva och deras föräldrar haft.

För en Pikey pojk som växer upp mäts hans rang i flocken på hur många, och hur effektivt han slår andra på käften. Och det innan dom fyllt 10år. Alla ivrigt påhejade av sina obotligt korkade och stolta fäder. Det är jävligt sorgligt.

Integrationen av svenska ziggar är i sammanhanget en fantastisk framgång.

7. H
    Medlem · Östergötland · 11 inlägg

Henkstar

Medlem
    Men hur skulle polisens förebyggande roll se ut i praktiken menar du? Åka runt och plocka in dom... för att dom gjort vad? Skulle polisens "förebyggande" åtgärder kunna appliceras på vem som helst?
    En polisstat är väl inget att eftersträva? Är man sugen på ett sådant samhälle kan man ju alltid flytta till Egypten, där tillämpas mycket "förebyggande" arbete av polisen.

Har du verkligen belägg för att de inte lagförs om de begår brott, eller ska de lagföras bara "för att"?
    Om du nu sköter dig och betalar din skatt, låter det ju konstigt att du skulle ha så mycket problem med rättsväsendet...

Skulle vilja veta hur stor andel av jobben dessa kringresande hantverkare tar.

• Laddar…
  8. F
    Medlem · Västra götaland · 5 395 inlägg

fsn

Medlem

Förebyggande polisarbete är inte öht synonymt med "polisstat".

Det har förekommit flygande besiktningar direkt när dom kör av färjan där det konstaterats att i princip samtliga fordon saknat försäkring. Även stulna husvagnar har hittats. Annars är väl det enda polisen kan göra att visa att dom har koll på dom för att förhindra framtida brott.

9. Jonatan79
    Hobbysnickare · Stockholm · 8 281 inlägg

Jonatan79

Hobbysnickare
    Henkstar, se inte allt i svart eller vitt, jag tänker mest hög här som du säkert förstår. Vad kan/får polisen göra egentligen? Måste EU-medborgare ha anställning eller svensk firma för att få utföra arbeten i landet tex, jag kan inte lagstiftningen. Ingen eller väldigt få av dessa "resande arbetare" lär ju ha en anställning i svenskt bolag, då betyder det att dom flesta jobbar svart som är olagligt. Vad säger lagen om det tex? osv osv

10. NetNut
    Medlem · skåne · 1 160 inlägg

NetNut

Medlem
    Här ovanför Kristianstad där jag bor så gick ett gäng "hantverkare" på fel person, när de skulle "fixa" taket hos en äldre dam som bodde ett stenkast från gården som brodern ägde. När brodern upptäckte att det var folk på taket gick han dit för att fråga vad de höll på med och bad dem att avlägsna sig. De ville då ha betalt för "jobbet" och började bli hotfulla. Bonden gick iväg och hämtade en stor hjullastare och körde skopan i en av bilarna varpå hantverkarna snabbt for in i sina fordon och körde från platsen med hjullastaren hack i häl efter sig. Efter denna incident så upphörde problemen det året....

• Laddar…
  11. T
    Medlem · Sö · 2 067 inlägg

TheGame

Medlem
    Har varit med.om hemma hos oss att en liten pojke gått runt.och frågat om man vill ha taket.tvättat på dålig engelska.
    Sa så klart nej och tänkte ringa snuten men nån annan hade redan meddelat, polisen kom och plocka in honom när han.gick och,frågade.hos grannarna på gatan.
    Sen dess har vi inte haft några misstänkta fuskbyggare eller tvättare hos oss.

12. Tokslut
    Medlem · Sthlm · 1 805 inlägg

Tokslut

Medlem
    Skit skall skit ha, och det fungerar! För de flydde när bonden kom med dyngspridaren mot lägret

13. J
    Medlem · Västernorrland · 477 inlägg

Jumos

Medlem
    Källor på det?

14. E
    Medlem · Västra Götaland · 281 inlägg

Enolf

Medlem
    Fantastiska insikter om vetenskap här...! :x

15. G
    Medlem · 960 inlägg

Ganescha

Medlem
    Gated community!! Önskar verkligen något sådant fanns i Sverige i större utsträckning, vet att det finns 2 eller 3, byggs det något här kommer jag vara först på listan!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.