Var inne på efterträdaren Järnia outlet, det besöket fick mig att sakna HN än mer.:(
Kan iofs.vara jag som var negativt inställd.

• Gilla
Edgarsven
  • Laddar…
Jag skulle köpa bevattningssäck på Bauhaus. Dom hade 10-12 på lager i Sisjön. Väl i butiken kunde ingen ur personalen hitta produkten någonstans i hela varuhuset. Dom hade aldrig sett den. Trodde inte ens den fanns i sortimentet. Den fanns inte att beställa heller. Så trekvart med 5-6 personer ur personalen helt utan resultat om vad som finns eller inte......

ceson ceson skrev:
Var inne på efterträdaren Järnia outlet, det besöket fick mig att sakna HN än mer.:(
Kan iofs.vara jag som var negativt inställd.
Jag fick samma känsla i Järnia Outletbutiken som efterträtt HN.
Vet inte om jag kan kalla det outlet, när det enbart är vissa varor som säljs med rabatter upp till 70%.
Mycket är precis lika pris som hos andra och vissa varar till och med dyrare!
Här har svenska outletbutiker mycket att lära från USA.

E Eva a skrev:
Jag skulle köpa bevattningssäck på Bauhaus. Dom hade 10-12 på lager i Sisjön. Väl i butiken kunde ingen ur personalen hitta produkten någonstans i hela varuhuset. Dom hade aldrig sett den. Trodde inte ens den fanns i sortimentet. Den fanns inte att beställa heller. Så trekvart med 5-6 personer ur personalen helt utan resultat om vad som finns eller inte......
Jag har upplevt samma problem. Därför beställer jag det som upphämtning när jag inte hittar saker där och hämtar upp det nästa gång jag ska till BH

Niklasloow Niklasloow skrev:
Jag har upplevt samma problem. Därför beställer jag det som upphämtning när jag inte hittar saker där och hämtar upp det nästa gång jag ska till BH
Inte så lätt att beställa någon som inte finns. Det fanns på hemsidan men gick inte att beställa. Personalen var helt frågande då dom inte begrep sitt eget system.

hsd hsd skrev:
Kul med ica.se, tidigare icahemma
Inga hemleveranser- hämta i butik gäller
Tex. Mobil moto e4 för 899:-
Tillkommer 2% för kasse 17:98
Samt leveransavgift 85:-

Visst ,ica tar tre spänn per kasse, och det behövs sex kassar till en mobil.....

Leveransavgift vadådårå jag måste ju hämta på butiken själv
Tiden när personalen plockar kostar ju en del för butiken.
Har lite svårt att se det ekonomiska i att en dyr anställd plockar jämfört med en gratisarbetande kund plockar varor....
En sak är ju om man ska leverera femhundra standardiserade matkassar, en annan om man ska plocka ihop tio helt unika kassar..
Så de 85 kronorna är nog berättigade enl min ödmjuka åsikt.....
Har åkt 2x19 mil för att hämta något som enbart fanns i ett visst byggvaruhus (skrymmande, dessutom..)
Ringde dessutom innan och frågade om det fanns hemma.
-Jadå det fanns!
När vi kommer fram visar det sig att man märkt inkomna varor fel och det jag ville ha inte fanns...
Snopet.
Men tack vare ett jag ringde först (och då fick felaktig info) fick jag faktiskt full ersättning för resan!
DET är God Kundvård...

• Gilla
Trollskidan och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Fast dålig kvalitet är också en kvalitet :thinking:
HN är en dansk firma, Vissa saker är i den lägsta kvalitén, det är inte ovanligt att det är så med danska företag. Men en stor del av sortimentet håller en bra kvalitet och till mycket bra priser. Tyvärr så håller marknaden på att förändras. Biltema som växer stort har sedan flera år tillbaka också gått mot ett sortiment som håller en lägre kvalitet. Deras kompressorer är bara ett exempel. Sämre lack osv. Och jag tror att med den dåliga kronkursen kommer denna utveckling fortsätta.
Jag tror också att Jula ligger i riskzonen för ett avveckling. Var där nyligen och köpte lite. Köpte runt 6st saker. 4 av dessa hade ett helt annat pris i kassan än på kroken.
Sandpapper 89 kr på kroken, 129 kr i kassan, osv så fortsatte det. Hörde också av personalen att de hade 40 pallar på lagret som de inte hinner packa upp.

Förstår inte riktigt vad det har med mitt inlägg att göra :thinking:

hsd
E Edgarsven skrev:
HN är en dansk firma, Vissa saker är i den lägsta kvalitén, det är inte ovanligt att det är så med danska företag. Men en stor del av sortimentet håller en bra kvalitet och till mycket bra priser. Tyvärr så håller marknaden på att förändras. Biltema som växer stort har sedan flera år tillbaka också gått mot ett sortiment som håller en lägre kvalitet. Deras kompressorer är bara ett exempel. Sämre lack osv. Och jag tror att med den dåliga kronkursen kommer denna utveckling fortsätta.
Jag tror också att Jula ligger i riskzonen för ett avveckling. Var där nyligen och köpte lite. Köpte runt 6st saker. 4 av dessa hade ett helt annat pris i kassan än på kroken.
Sandpapper 89 kr på kroken, 129 kr i kassan, osv så fortsatte det. Hörde också av personalen att de hade 40 pallar på lagret som de inte hinner packa upp.
Jula är normalt noga med att priser ska stämma, handlar lite på olika julavaruhus och det har alltid stämt, det är säkert någon form av problem på Din butik skicka ett mail till jula så kommer det att bli bättre
Biltema har två kvaliteter dels det som brukar kallas kinaskräp och dels högkvalitativa produkter, det tråkiga är att kunden själv måste avgöra detta

• Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Jula är normalt noga med att priser ska stämma, handlar lite på olika julavaruhus och det har alltid stämt, det är säkert någon form av problem på Din butik skicka ett mail till jula så kommer det att bli bättre
Biltema har två kvaliteter dels det som brukar kallas kinaskräp och dels högkvalitativa produkter, det tråkiga är att kunden själv måste avgöra detta
Jag har tidigare hört att Jula haft ekonomiska problem. Nu verkar det som att de blivit större. Man prishöjer inte sandpapper på det sättet så att att blir betydligt dyrare än konkurrenter. Jag handlade flera varor och det var samma sak. Prishöjda med 20% framme vid kassan. Tyvärr såg jag inte detta i tid. Så det kommer bli en resa snart tillbaka med dessa saker. Biltema jobbar lite bättre än både Jula, HN och andra. Detta då biltema har en egen organisation som utvärderar och kan styra produkterna de köper. Jula jobbar inte så. De har egna märken som "Hard head" och liknande. Dessa produkter är produkter som de ofta köpt från Kina. Och då som de är. De har inte utvärderat kvalitet eller kunnat styra deras utformning.
Därför håller Biltema en kvalitet som oftast är helt acceptabel på på sitt sortiment. Men Jula kan ha dippar i kvalitet på vissa varor, som de inte visste när de köpte produkterna. Därför tror jag att i långa loppet kommer det bli tufft för Jula att överleva. Detta då Biltema bygger många nya varuhus och då får ännu mera muskler.

Min uppfattning är att Jula just nu har medvind. Läser om invigning av varuhus mm.
Tycker att jag får lite känsla av hur Clas Ohlson en gång var, när jag går runt i Julas varuhus. En mix av märkesprodukter och lågkvalitetsgrejor.

Håller mig från Biltema, blir less bara när jag går in i deras stora köplådor.

Enligt allabolag så hade de 2017 en vinstmarginal på 7,35% (9,85% 2016), 337 Milj. i vinst, så knappast ekonomiska problem.

Sedan så har ju Jula lite annorlunda sortiment jämfört med Biltema, så jag hoppas att Jula finns kvar ;-)

hsd
HN är ju historia
Jula har på senaste tiden tagit i proffsmaskiner i sortimentet
ClasO har tyvärr en radda butiker med ett mediokert sortiment och en del med bra sortiment, classe har völdigt bra kundpolicy, har flera ggr mailat/ringt och fått hjälp med delar och tillbehör
Biltema är väldigt olika i reklamationshantering mellan butiker, personalfråga
Sen finns jemofix rusta mfl. som bara kränger slitåsläng

N
Jag kan va off, men är det inte så att man skall betala det pris som står på hyllan

N Fakathong skrev:
Jag kan va off, men är det inte så att man skall betala det pris som står på hyllan
Nej, det är vid kassan som affären görs upp.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.