B
Då gäller det att passa på... de har ju en hel del billiga saker....

• Gilla
rafael
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Enl. personalen i Karlskrona, berodde stängningen på att hyresvärden chockhöjde hyran.
Ungefär samma som hände i Göteborg när Harald Nyborg avvecklade sin butik i Göteborg för snart 10 år sen.

Jobbar själv i butik dock annan kedja. Mycket vanligt med felsaldo då så mycket påverkar; stölder, felmottagna varor, undanlagt till annan kund, miss vid reklamation m.m.
Dessutom jobbar man under konstant stress i många kedjor och saker missas.
Att sen kunder ringer för att kolla saldo och lägga undan varor är ett helvete, kan bli några timmars arbete per dag med detta och sen kommer hälften av kunderna inte ändå.
Missar i lagersaldo görs verkligen inte medvetet, dagligen kommer odrägliga och svärande kunder på grund av detta och det skulle vi gärna slippa..
Många tror att vi som jobbar har all tid i världen att hjälpa just dom och att allt ska stämma och gå fort. Och framförallt vara billigt.
Går inte riktigt ihop tyvärr, svårt att säga vems fel detta är. Men butikspersonalen har ofta mycket press både från kunder och chefer. Då händer ofta fel tyvärr..

• Gilla
EvertL och 5 till
  • Laddar…
Tydligen ett dåligt ställe. Köpte där en vinkelhake/vinkelmätare/centrumsökare. Den var så dålig att den inte var användbar! De strulade i alla fall inte när jag lämnade den tillbaka.

Att "få = noll" har jag dock råkat ut på flera ställen: saker och ting kan "få vingar" utan att datorsystemet kan veta något om det. Tråkigt, men tyvärr inte helt ovanligt. Däremot är det mindre vanligt att en luftkompressor "flyger iväg"; de brukar vara tunga och något otympliga...

Z
K Kallebo skrev:
De flesta butiker vill att man ringer och kollar att det finns någon kvar vid "fåtal kvar" eftersom det uppdateras automatiskt efter hur många som köps in och säljs. De kan ha försvunnit från butiken på många olika sätt som systemet inte noterat.

Ringer du kan de kanske dessutom lägga undan varan till dig.
eller reservera en på nätet via deras hemsida

E etompau skrev:
Möbler placeras virtuellt i din bostad osv.
Det har ju iofs fungerat i Ikeas app rätt länge nu:)

Jag har också varit med flera ggr. Sist handlade om ett elfa klädstång som var "i lager" i deras malmö butik men när jag körde ditt så hade de "inte fått hem produkterna ännu" och jag kunde återkomma någon annan dag!

rafael rafael skrev:
Att "få = noll" har jag dock råkat ut på flera ställen: saker och ting kan "få vingar" utan att datorsystemet kan veta något om det. Tråkigt, men tyvärr inte helt ovanligt. Däremot är det mindre vanligt att en luftkompressor "flyger iväg"; de brukar vara tunga och något otympliga...
Det kan ju fortfarande vara så att varan faktiskt fanns i lager, men att den av historiska skäl inte ligger på den plats i lagret där de skall ligga då hyllorna skall fyllas på. Man kan ha fått en för stor leverans så att vissa av kompressorerna fick läggas på en annan pall och att detta sen glömts bort i lagret. Det rättas då till först vid nästa inventering.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Lagerfel är tydligen inget utpräglat billighetsbutikfenomen. Idag var jag på bolaget, 7 öl som fanns i lager fanns nu plötsligt inte i lager. Det var fel i datan sa han.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
hsd
Personalens lunch :p

• Gilla
  • Haha
Patrik440 och 3 till
  • Laddar…
Alla som någon gång jobbat i butik vet vilka svårigheter det är med att hålla alla lagersaldon korrekta. Ny teknik gör förstås att den här typen av problem minskar men så länge inte butikerna har artikelinventering i realtid så kommer det alltid vara problem. En klassiker är ju att en kund tar sig friheten att riva upp en förpackning för att kolla på någon detalj i lådan. Produkten blir då osäljbar men det är inte säkert att personalen hinner hantera detta i lagersystemet utan ställer bara undan förpackningen på lagret. Hux flux har man fått en diff. Lägg sen till snatterier och felslagningar så börjar felkällorna rada upp sig. Någon bluff har jag svårt att se att det ska vara.

• Gilla
EvertL och 2 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Lagerfel är tydligen inget utpräglat billighetsbutikfenomen. Idag var jag på bolaget, 7 öl som fanns i lager fanns nu plötsligt inte i lager. Det var fel i datan sa han.
Det kan även vara så att deras lagersaldo inte uppdateras varje minut, och således kan ett köp inte synas på lagersaldot förrens efter någon timme.

oobum oobum skrev:
Det kan även vara så att deras lagersaldo inte uppdateras varje minut, och således kan ett köp inte synas på lagersaldot förrens efter någon timme.
Expediten visste direkt vad det gällde när jag frågade efter just den produkten. Lät som det var något fel sen en tid..

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Expediten visste direkt vad det gällde när jag frågade efter just den produkten. Lät som det var något fel sen en tid..
Det som händer är att man råkat tappa en kartong så att flaskor/burkar gått sönder och räknat fel när man skrivit av skadan. När en vagn med 6-7 kartonger välter så är det mycket som går sönder..

Vissa butiker skriver "osäker lagertillgång" (eller liknande) istället för "fåtal kvar" på sina hemsidor, det är en bättre benämning tycker jag. För det är, likt många påpekat, väldigt svårt att hålla lagret helt uppdaterat.

Att kalla det en bluff tycker jag är att ta i, jag tror inte att någon som jobbar i detaljhandeln inbillar sig att en kund som känner sig lurad kommer köpa andra grejer när de väl är i butiken.

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.